René Rast, in de ban van de ringen

Audi Magazine

René Rast verving plotsklaps Daniel Abt bij de zes laatste races van het FIA Formula E-seizoen 2020 in Berlijn en bewees meteen dat hij zijn plaats in het kampioenschap voor 100% elektrische eenzitters waard is. Het mag dus niet verbazen dat Audi de drievoudige DTM-kampioen bombardeerde tot teamgenoot van Lucas di Grassi, de FIA Formula E-kampioen uit 2017.

René Rast, in de ban van de ringen
wereldkampioenschap in Saudi-Arabië

Bij de start van het wereldkampioenschap in Saudi-Arabië eind februari, gooide Rast meteen hoge ogen door de derde tijd te klokken tijdens de kwalificaties op vrijdag, alvorens als vierde te finishen op een zucht van zijn eerste podium van het seizoen. Zonder de tussenkomst van de safety car die zijn attack mode doorkruiste, had deze 34-jarige vader zelfs aanspraak kunnen maken op de zege! Op zaterdag had hij opnieuw zicht op punten… tot een penalty (omdat hij niet de kans had om zijn tweede attack mode te activeren) hem deed terugvallen in de rangschikking. Het staat echter als een paal boven water: de Duitser is één van de tenoren in de Formula E. Een verrassing? Allerminst!

René Rast lijkt wel in de ban van de ringen.

René Rast lijkt wel in de ban van de ringen. Sinds hij in 2011 de Audi-rangen vervoegde, streed de man uit Minden eigenlijk overal waar hij aan de start kwam voor de zege. In eerste instantie in de GT-racerij, met onder andere twee zeges in de 24 Uur van Spa (2012 en 2014), een overwinning bij de 24 Uur van de Nürburgring (2014) en een triomf in de GTD-klasse bij de 24 Uur van Daytona. Een greep uit zijn palmares, voldoende om hem te laten plaatsnemen in een Audi R18 e-tron bij de 24 Uur van Le Mans in 2015.

Aan het einde van het FIA WEC-programma promoveerde René Rast naar de DTM en pakte hij in 2017, zijn debuutseizoen, meteen de titel. Na de vicetitel in 2018 veroverde hij nadien nog tweemaal de titel, in 2019 en 2020. In slechts vier seizoenen ontpopte hij zich tot een van de meest succesvolle rijders in het befaamde Duitse kampioenschap voor toerismewagens, met in 76 wedstrijden niet minder dan 24 zeges, 40 podia en drie titels. Indrukwekkend!

Uit het niets

Uit het niets

Een van de mooiste aspecten aan het verhaal van René Rast, is dat hij uit het niets kwam. Nadat hij reeds vroeg zijn Formule 1-dromen had moeten opbergen, maakte hij furore in verschillende promotiekampioenschappen die georganiseerd werden door de merken binnen de Volkswagen-groep. “Na karting waagde ik mij aan de eenzitterij, maar ik werd al vrij snel geconfronteerd met het gebrek aan budget”, legt hij uit. “Om mijn carrière in de autosport verder te zetten, nam ik in mijn land deel aan de VW Polo Cup. De overstap van een eenzitter naar een VW Polo was beslist niet eenvoudig. Ik had echter geen andere optie! Het voordeel van de Polo Cup was dat iedereen over dezelfde wagen beschikte en dat het eigenlijk niet echt duur was.”

Met gelijk materiaal waagde René Rast zijn kans

Met gelijk materiaal waagde René Rast zijn kans. Hij sprak al zijn talent aan, werd kampioen in zijn allereerste seizoen in de toerismeracerij en klom snel op in de rangen. “Die titel liet me toe door te groeien naar de Duitse SEAT Leon Supercopa (vicekampioen in 2006, n.v.d.r.) en vervolgens de Porsche Carrera Cup. Ik pakte de titel in de Duitse Cup in 2008 en vervolgens won ik driemaal de internationale Porsche Supercup (in het voorprogramma van de Grote Prijzen Formule 1, n.v.d.r.) in 2010, 2011 en 2012. Dat heeft mijn carrière echt gelanceerd.”

Waar Porsche leek te aarzelen, wilden de bazen bij Audi Sport zo’n diamant beslist niet door de vingers laten glippen. Zij hadden het bij het rechte eind! Bij een van de wedstrijden die hij met de Audi R8 betwistte, parallel met zijn programma in de Porsche Supercup, won René Rast de 24 Uur van Spa in 2012. Dat was het duwtje dat hij nodig had om zijn carrière bij het merk een vlucht te laten nemen! Van zijn zeven seizoenen in de monomerkencups heeft René één ding onthouden. “Ik heb geleerd dat je altijd het maximale moet halen uit het materiaal dat je ter beschikking hebt”, licht hij toe. “Als jij dezelfde wagen hebt als je concurrenten, kan je geen uitvluchten verzinnen. Ik heb dus geleerd om eerst naar mijzelf te kijken alvorens ik kritiek had op mijn wagen. Als iets niet liep zoals het hoorde, bleek zeer vaak dat het probleem zich tussen het kuipje en het stuur bevond.”

Oog voor detail

Oog voor detail

In de loop van zijn carrière, werkte René Rast meermaals samen met Belgian Audi Club Team WRT, het Belgische team dat geleid wordt door Vincent Vosse, die niets dan lof heeft over de Duitser. En dat geld ook in de omgekeerde richting! “Ik reed voor het eerst voor hen in 2013”, herinnert René zich. “Sindsdien voel ik me telkens op mijn gemak. Ik hou van hun professionalisme, maar ook de zeer leuke sfeer die er heerst binnen het team. Ze komen steeds sterk voor de dag en de mensen zelf zijn aardig. Ik waardeer Vincent Vosse in het bijzonder. Hij was in het verleden zelf een racer en dat merk je, voornamelijk in de manier waarop hij met ons communiceert.”

René Rast, da’s een combinatie van talent met het vermogen om zichzelf steevast in vraag te stellen. “Ik kan niet voor andere rijders spreken, maar ik weet dat ik keihard werk”, erkent de nieuwste Audi-rijder in de Formula E. “Ik denk dat ik elke dag werk, zelfs ’s nachts. Er is de fysieke conditie, de mentale… maar ook al de rest! In mijn achterhoofd speelt altijd het racen. Ik denk na over afstellingen, rijlijnen op circuits, … Ik analyseer de data, ik bekijk video’s, ik trein op mijn simulator, ik praat met mijn ingenieurs en met andere rijders. Ik wil altijd bijleren en probeer zoveel mogelijk informatie op te nemen om mij daarin te helpen. Ik wil geen enkel detail over het hoofd sien, want ik weet dat het vaak de details zijn die het verschil maken.”

24 Uur van Le Mans

Aangezien René ervan droomt om ooit de 24 Uur van Le Mans op zijn palmares te mogen bijschrijven, komt de terugkeer van Audi naar de Sarthe met een LMDh-prototype vanaf 2023 op een goed moment. In afwachting daarvan is de Duitser vastberaden om het merk met de vier ringen te laten schitteren in diens laatste jaar in het wereldkampioenschap FIA Formula E. “Nadat ik in Berlijn van het podium heb geproefd, in de voorlaatste E-Prix van het seizoen 2019, ben ik vastberaden die prestatie te herhalen, maar ook om mijn allereerste zege te behalen”, laat de man die sinds 2004 geen eenzitterraces meer heeft gereden optekenen. Alvorens René afzakt naar Rome om op 10 april de derde wedstrijd van het Formula E-seizoen te betwisten, wil hij eerst nog wat genieten van vrije tijd met zijn partner Diana en hun zoon Liam. “Door tijd door te brengen met mijn naasten, kan ik mijn hoofd leegmaken”, erkent René die tegenwoordig in het Oostenrijkse Bregenz woont. “Dat is het moment waarop ik het verst van de autosport sta. Ik heb na elk raceweekend een of twee dagen nodig om te herbronnen en daarna ben ik opnieuw klaar voor de strijd.”

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels