Van het circuit naar de stad:
het laboratorium van de Formula E

Audi Magazine

Al vier seizoenen rijgt de Formula E in de schaduw van zijn grote broer, de Formule 1, de ene spannende race na de andere aan elkaar. En al sinds het begin van het verhaal verschijnt ook Audi steevast aan de start. Niet alleen omwille van de autosport, maar ook voor die unieke meerwaarde: de nieuw uitgewerkte technologieën uittesten om ze later te kunnen integreren in in serie geproduceerde auto’s.

Zelfde gewicht, zelfde onderstel, zelfde energiebron, zelfde vermogensbegrenzing. Formula E was in 2014 de eerste competitie waarbij alleen elektrische eenzitters aan de start komen en is sindsdien uitgegroeid tot veel meer dan gewoon een simpel alternatief voor zijn grote broer, de Formule 1. Tegenwoordig is ze een waar onderzoekslaboratorium voor de automobielevolutie.

Het laboratorium van de Audi Formula E
De toekomst van elektrisch rijden

De toekomst van elektrisch rijden

Sinds zijn lancering in 2014 heeft Audi meteen het belang van Formula E ingezien. Het merk met de vier ringen was overigens de eerste Duitse autobouwer die mee in het avontuur stapte, er rotsvast van overtuigd dat de toekomst van de automobielsector bij de elektrische mobiliteit ligt. En dan is Formula E een ideale manier om elektrische motors in hun meest innoverende vorm te tonen.

Bovendien geldt in de race dezelfde kernvraag als bij rijden in het verkeer: hoe zet je de batterij optimaal in? Vanaf volgend seizoen mogen de piloten nog maar met één batterij rijden en halverwege de race niet meer van auto wisselen. Als ze een plaats van belang willen behalen, zullen de mecaniciens en piloten dus blijk moeten geven van vindingrijkheid op het vlak van rijbereik. Er zullen studies en tests moeten worden uitgevoerd, waarna de resultaten bijvoorbeeld kunnen worden toegepast in in serie geproduceerde auto’s.

Audi elektrische auto's

En dat sluit naadloos aan bij de ambitie van Audi, namelijk zo krachtig mogelijke elektrische auto’s produceren. Een doelstelling waaraan het merk nu toch al verschillende jaren hard werkt. Een eerste resultaat van dat onderzoek zal overigens weldra te bewonderen zijn op onze wegen, wanneer de Audi e-tron op de markt wordt gelanceerd. Een eerste 100% elektrische SUV van Audi met een rijbereik van 400 km en een revolutionair hydraulisch remsysteem.

Audi-piloot Lucas Di Grassi

Een ingewikkeld seizoen

Maar terug naar de race. Nadat de titel vorig seizoen naar Audi-piloot Lucas Di Grassi ging, waren de verwachtingen voor het vierde seizoen uiteraard hooggespannen. Maar het begin van het seizoen verliep behoorlijk ingewikkeld. Na vier races had Lucas De Grassi niet één enkel punt, terwijl zijn teamgenoot Daniel Abt het moest stellen met een magere 12 punten.

Audi succesvol op Formula E

De ommekeer kwam er in Mexico City, waar de vijfde race van het seizoen werd gereden. Daniel Abt behaalde een klinkende overwinning en bij de volgende twee races in Punta del Este (Uruguay) en Rome mocht Lucas Di Grassi twee keer het podium op met telkens een tweede plaats. De inhaalbeweging was ingezet. Het teamklassement was nog haalbaar. Audi behaalde het ene succes na het andere. Audi was bovendien het eerste team in de geschiedenis van de Formula E dat zijn beide piloten op de hoogste schavotjes in Berlijn zag stappen. Alles hing nu af van de laatste manche, in New York.

Eerste teamtitel Audi

Eerste teamtitel

In een race die volledig werd gedomineerd door Jean-Éric Vergne baanden Lucas Di Grassi en Daniel Abt zich al snel een weg naar de tweede en derde plaats. Een plaats die ze tot aan de eindstreep wisten vast te houden. En dan mocht het feest losbarsten: Audi had het teamklassement gewonnen! Een ongelooflijk einde waarop bij het begin van het seizoen niemand nog had durven hopen. Vandaag zijn alle blikken reeds op volgend seizoen gericht. De tests met de nieuwe auto zijn volop aan de gang. Afspraak op 15 december in Riyad, Saoedi-Arabië.