Audi RS Q e-tron: safety first in de woestijn

Van het racecircuit naar de woestijn: het veiligheidsconcept van de Audi RS Q e-tron.

Audi Magazine

Met een geëlektrificeerd voertuig deelnemen aan de Dakar Rally 2022 is een belangrijke primeur voor Audi. Niet in het minst omdat de Audi RS Q e-tron speciaal hiervoor “from scratch” werd gebouwd, in iets meer dan 12 maanden. Gelukkig kon Audi hierbij putten uit zijn jarenlange ervaring in andere racedisciplines.

Extreem hoge temperaturen, een parcours van zand en rotsen, lange ritten, metershoge sprongen ... een voertuig dat deelneemt aan de Dakar Rally moet tegen alles bestand zijn. Niet alleen om kans te maken op een overwinning, maar ook – en vooral – om de piloten te beschermen in noodsituaties. Het gevaar dreigt immers achter elke duin. Om de veiligheid te verzekeren, werd volop gebruik gemaakt van de Audi knowhow uit andere disciplines in de autosport.

Van het racecircuit naar de woestijn: het veiligheidsconcept van de Audi RS Q e-tron.
Basisstructuur in staal

Basisstructuur in staal

De beschermende en dragende basisstructuur van de Audi RS Q e-tron bestaat uit een buizenframe van hittebestendig gelegeerd staal uit de luchtvaartindustrie. De piloten worden bovendien beschermd met panelen van composietmateriaal in de ruimtes tussen het frame. Deze componenten van koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP), soms aangevuld met het scheurvaste Zylon, voorkomen het binnendringen van scherpe voorwerpen van buitenaf. Ook beschermen ze de inzittenden tegen eventuele problemen met het hoogspanningssysteem.

"Het structurele ontwerp van het frame is gebaseerd op methoden en bevindingen die we gedurende tientallen jaren in veel disciplines hebben verfijnd", zegt Axel Löffler, hoofdontwerper van de Audi RS ​​Q e-tron. Deze omvatten o.a. de buisframe-ontwerpen uit de DTM en het plaatstalen chassis uit de rallycross. De omvangrijke kennis werd ook gebruikt voor de bouw van de carrosserie, die gemaakt is van CFRP, Kevlar of een composietconstructie, in sommige gevallen aangevuld met een interne honingraatstructuur.

Verminderen van stress

Verminderen van stress

In het belang van een hoge krasvastheid wordt een voorruit van gelaagd glas uit de Audi A4 gebruikt, terwijl de zijruiten gemaakt zijn van lichter polycarbonaat. Het grote gezichtsveld en de afdichting tegen stof helpen stress bij de inzittenden verminderen.

In de cockpit zitten de piloot en de copiloot in CFRP-monocoques vergelijkbaar met die van DTM- en LMP (Le Mans Prototype)-wagens. Schuimrubberen inzetstukken en individueel aangepaste opblaasbare zitkussens absorberen perfect de schokken.

Het hoogspanningssysteem van de elektrische aandrijving met zijn energieomzetter vereist dan weer een meervoudige beveiliging. De bescherming van de hoogspanningsbatterij bestaat uit CFRP-structuren, waarvan sommige versterkt met Zylon.

Bodemplaat met drievoudige bescherming

Bodemplaat met drievoudige bescherming

De bescherming aan de onderkant is erg complex. In offroad races wordt de bodemplaat blootgesteld aan extreme belasting, zoals metershoge sprongen, opspattende stenen en grote hellingen.

De onderste laag bestaat daarom uit een aluminiumplaat die bestand is tegen harde voorwerpen, en die de energie van de impact gedeeltelijk absorbeert. Het speciale schuim erboven absorbeert de schokken verder, en verdeelt ze over de bovenliggende sandwichstructuur. Deze derde structuur beschermt de hoogspanningsaccu en de benzinetank van de energie-omvormer. Bij grote schade kan het geheel worden vervangen tijdens de rusttijd.

In totaal is deze bodemplaat met zijn drievoudige bescherming 54 millimeter dik. "In deze ontwerpen zien we een directe overdracht van onze kennis van het circuit naar de crosscountry-rally", vertelt Axel Löffler.

Bescherming van het hoogspanningssysteem

Bescherming van het hoogspanningssysteem

Ook voor de bescherming van het hoogspanningssysteem werd niets aan het toeval overgelaten. Een ISO-monitor, bekend uit de LMP en Formule E, detecteert gevaarlijke foutstromen. Bij maximale kinetische belasting, zoals een botsing, wordt het systeem automatisch uitgeschakeld boven een drempelwaarde. Controlelampen op de carrosserie en een akoestische signaaltoon dienen als waarschuwingssignalen voor de buitenwereld - bijvoorbeeld na een ongeval.

Optimale isolatie van het systeem tegen water bij oversteek van een rivier, en een elektrisch isolerend blusmiddel in het brandblussysteem aan boord beschermen passagiers in deze extreme situaties. Ook heeft het hele team, inclusief piloten en copiloten, vooraf een hoogspanningstraining gekregen, net als reddingsteams van de organisatie.

SOS-schakelaar

SOS-schakelaar

Andere voorschriften en voorzieningen van de organisatie ronden het veiligheidsconcept af. Zo kunnen de inzittenden via een volgsysteem met SOS-schakelaar een noodoproep doen en snel gevonden worden. Een ongevallendatarecorder legt de belangrijkste meetvariabelen vast voor latere analyse, en een camera aan boord laat zien wat er in de cockpit gebeurt. Het Sentinel-systeem maakt inhalen in woestijnstof veiliger. Tot slot beperkt de regelgeving de topsnelheid in de T1-categorie tot 170 km/u.

Met deze totaalaanpak bevestigt Audi zijn reputatie als meesterbrein op het vlak van veiligheid in de woestijn. Zo kunnen Audi fabrieksrijders Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz en Mattias Ekström, en hun copiloten Edouard Boulanger, Lucas Cruz en Emil Bergkvist, met een gerust hart starten aan de race.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels