Audi, Vervisch en Comtoyou tweede in de wereldbeker FIA WTCR!

Audi Magazine

De nieuwe Audi RS 3 LMS heeft zijn entree op de internationale scene allerminst gemist! De tweede generatie van de wagen, die door het “customer racing” departement van Audi Sport werd ontwikkeld volgens het TCR-reglement, debuteerde dit jaar in het FIA WTCR, ofwel de wereldbeker voor toerismewagens. Dankzij het Comtoyou team en rijders Frédéric Vervisch en Gilles Magnus heeft het succes van de nieuwkomer ook een zeer sterk Belgisch kantje.

Audi, Vervisch en Comtoyou tweede in de wereldbeker FIA WTCR!
Frédéric Vervisch mocht tijdens de seizoensfinale in het Russische Sotsji

Frédéric Vervisch mocht tijdens de seizoensfinale in het Russische Sotsji plaatsnemen op de tweede podiumtrede en besloot de wereldbeker op de tweede plaats. De 35-jarige Kortrijkzaan, die na één jaar afwezigheid zijn rentree maakte in het WTCR, werkte zijn beste seizoen ooit af in de discipline en bevestigt daarmee het vertrouwen dat Audi Sport in hem stelt.

“We hebben samen, met de mensen van Comtoyou en de ingenieurs bij Audi Sport, hard gewerkt om deze nieuwe wagen te ontwikkelen”, lacht de vicekampioen die dit seizoen eveneens twee races won. “We kunnen in de toekomst nog heel wat zaken verbeteren, maar ik wil het ganse team bedanken. Ik heb me nog nooit zo thuis gevoeld als bij de mensen die ons dit jaar omringd hebben en dat geldt ook voor mijn teamgenoten Gilles (Magnus), Tom (Coronel) en Nathanaël (Berthon). Het was een fantastische ervaring en ik ben enorm blij dat we op de tweede plaats hebben kunnen besluiten. Het team verdiende dat. Ik hoop dat we volgend jaar samen zullen kunnen doorgaan en ons blijven verbeteren om zo te strijden voor de titel.”

Zoals Fred Vervisch vertelde

Zoals Fred Vervisch vertelde, was het vooral het uitstekende teamwerk dat leidde tot de ontwikkeling van de Audi RS 3 LMS van de tweede generatie. Zo behaalde ook Gilles Magnus – die in Hongarije tevens een schitterende zege scoorde – een podium in Rusland bij deze laatste afspraak door in de eerste race als derde te finishen. Hoewel de Junior-titel hem door een aanrijding in de tweede race ontglipte, won de jonge RACB National Team-rijder wel de WTCR Trophy, het kampioenschap voorbehouden aan privérijders.

“Naast het succes in de WTCR Trophy, ben ik blij om te constateren dat de strategie met mijn teamgenoot Fred perfect gewerkt heeft en dat ons team Comtoyou als tweede eindigde in de rangschikking bij de teams”, vertelt de 22-jarige Antwerpenaar. “Dat is een zeer mooie beloning aan het einde van het eerste seizoen met deze nieuwe Audi RS 3 LMS.”

Mede dankzij een tweede plaats in het klassement bij de rijders met Fred Vervisch en de titel in de WTCR Trophy

Mede dankzij een tweede plaats in het klassement bij de rijders met Fred Vervisch en de titel in de WTCR Trophy, claimt Comtoyou Team Audi Sport dus eveneens de zilveren medaille in de rangschikking bij de teams.

“Om de nagelnieuwe Audi RS 3 LMS op punt te zetten, zijn we samen met Audi Sport vertrokken vanaf een wit blad papier”, verduidelijkt Jean-Michel Baert, de teambaas van Comtoyou Racing. “In 2021 scoorden we in het totaal drie zeges, verzamelden onze rijders twaalf podiumplaatsen, vertrokken ze viermaal vanaf de pole positie en liet een Audi zesmaal de snelste ronde optekenen op een totaal van zestien wedstrijden… Vanaf het eerste jaar zijn we erin geslaagd om deze RS 3 LMS neer te zetten als een bolide die races kan winnen. We keren volgend jaar zonder twijfel terug, met nog hogere ambities!”

Na dit ontwikkelingsjaar met het Comtoyou Racing team

Na dit ontwikkelingsjaar met het Comtoyou Racing team, vindt de tweede generatie van de Audi RS 3 LMS officieel zijn weg naar de catalogus van Audi Sport customer racing. Deze bolide met 340 pk kan dus door privéteams worden aangekocht met het oog op het seizoen 2022. Over de hele wereld zijn er meer dan 30 kampioenschappen waarin TCR-wagens aan de start kunnen verschijnen. Vermelden we nog dat er van de eerste generatie van de RS 3 LMS liefst 180 exemplaren werden verkocht en dat deze bolide werd verkozen tot “TCR-wagen van het jaar 2018”. Zijn kleine broer is echter klaar om in zijn voetsporen te treden!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels