Zege en frustratie voor Belgian Audi Club Team WRT

Audi Magazine

Sport is emotie en de autosport is beslist geen uitzondering op die regel! De meeting in Zandvoort bleek voor Belgian Audi Club Team WRT een rollercoaster van emoties.

Zege en frustratie voor Belgian Audi Club Team WRT
WRT team

De derde en tevens voorlaatste manche van de GT World Challenge Europe Sprint Cup was nochtans perfect gestart voor het Belgische team, met een eerste zege in Europa voor Ryuichiro Tomita en zijn Zuid-Afrikaanse teamgenoot Kelvin van der Linde. Op een natte piste die tijdens de race zou opdrogen opteerde de Japanner voor regenbanden. En die keuze zou beslissend blijken! De Audi R8 LMS #31 vertrok als derde op de startgrid, maar stootte bij het uitsturen van de eerste bocht door naar de leiding, om deze vervolgens niet meer af te staan.

De leiders in de tussenstand voor het kampioenschap, de Belgen Dries Vanthoor en Charles Weerts, opteerden voor droogweerbanden. Een korte regenbui bij de start van de wedstrijd noopte hen echter tot een extra pitstop. Met een twaalfde plaats in de uitslag pakten de Belgian Audi Club-rijders geen punten.

WRT team in de regen

Charles en Dries waren vastbesloten om enkele uren later wraak te nemen. Dries Vanthoor reed, ondanks een achtste plaats op de startgrid, de pannen van het dak met knappe inhaalmanoeuvres en enkele ultrasnelle ronden net op het ogenblik dat zijn tegenstanders de pitstraat opzochten voor de verplichte rijderswissel. Toen Charles Weerts de pitstraat uitreed, vertoefde de 19-jarige rijder aan de leiding en hij zou uiteindelijk ook als eerste de finishlijn overschrijden. Helaas deed een penalty veroorzaakt door een elektrisch probleem bij de pitstop (de motor startte terwijl de wagen nog niet op de grond stond) de Audi #32 terugvallen tot de zevende plaats. De twee Belgen blijven aan de leiding in de tussenstand, maar betreuren niettemin het puntenverlies…

WRT race

Bij Belgian Audi Club Team WRT heerste er eveneens frustratie over de #31 van de winnaars van de eerste wedstrijd. Zij kregen een zware tijdstraf van 30 seconden voor een zeer licht contact in de aanvangsfase van de wedstrijd en Ryuichiro Tomita en Kelvin van der Linde zouden hun derde plaats verliezen achter de groene tafel. Hoewel ze nog in strijd zijn voor de titel, tellen ze 12,5 punten achterstand op hun teamgenoten in de rangschikking voor de Sprint Cup. De Duitsers Luca Stolz en Maro Engel (Mercedes), die tussen beide rijderscombinaties prijken in de voorlopige tussenstand, zullen stevige concurrentie vormen bij de finale van deze Sprint Cup in Barcelona. Bij de teams hebben de troepen van Vincent Vosse momenteel zes punten voorsprong op het Franse Saintéloc team, dat eveneens enkele Audi R8 LMS GT3 inzet. Spanning ten top dus! Tijdens het weekend van 10 en 11 oktober staan er drie races over zestig minuten op het programma op het circuit van Barcelona-Catalunya. Spektakel verzekerd!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels