Belgian Audi Club Team WRT, het beste team in de GT World Challenge Europe

Audi Magazine

Bij GT3-races moet men steeds rekening houden met Belgian Audi Club Team WRT! Nadat de troepen van Vincent Vosse bij de Total 24 Hours of Spa af te rekenen kregen met pech, sloten ze het seizoen 2020 van de GT World Challenge Europe dit weekend niettemin in schoonheid af, in het Zuid-Franse Le Castellet.

Belgian Audi Club Team WRT, het beste team in de GT World Challenge Europe
WRT

Ondanks een incident bij de start voor de Audi R8 LMS #32 en een straf voor de #31, eindigden de twee wagens van de Belgische formatie in de top 5 van de 1000 km van het Circuit Paul Ricard. Door dat resultaat pakt Belgian Audi Club Team WRT de titel in de rangschikking bij de teams in het GT World Challenge Europe “Overall”, dat is het kampioenschap dat zowel de Sprint Cup (4 meetings) als de Endurance Cup (4 meetings) omvat.

Nadat Belgian Audi Club Team WRT reeds de titel pakte bij de teams en de rijders (met Dries Vanthoor en Charles Weerts) in de Sprint Cup, voegt de formatie dus een derde titel toe aan zijn palmares in 2020. Het is tevens de 40e titel van WRT sinds het team in 2010 begon te racen. Indrukwekkend!

WRT GT Challenge

De race over 6 uur was ongemeen spannend, waarbij de beste GT3-teams en -rijders uit Europa een felle strijd leverden met uiterst beperkte onderlinge verschillen. Christopher Mies vertrok als best gekwalificeerde Audi-rijder vanaf een uitstekende vierde plaats op de startgrid van deze finale van de Endurance Cup, maar werd in de eerste bocht rond getikt, waarbij hij terugviel tot de 19e plaats. De Duitser liet de moed echter niet zakken en leverde met de Audi R8 LMS twee uur lang strijd op het scherp van de snee, alvorens het stuur door te geven aan zijn twee Belgische teamgenoten, Charles Weerts en Dries Vanthoor. De Audi #32 reed na 6 uur wedstrijd uiteindelijk als vierde onder de zwart-wit geblokte vlag door, op 14 seconden van de winnaars. Dries Vanthoor bracht in een slotsprint de wagen tot op 5 seconden van het podium en zette daarbij ook de snelste wedstrijdronde op zijn naam.

“We hebben een goede race gereden en kunnen, globaal genomen, fier zijn op onze prestatie”, bevestigt de 19-jarige Charles Weerts, tevens de jongste kampioen ooit in de Sprint Cup. “Zonder het contact in de eerste bocht – en de daaropvolgende spin – hadden we kunnen strijden voor een podiumplaats en misschien zelfs voor de rijderstitel in de Overall-rangschikking. Maar goed, het was over het algemeen een mooie slotwedstrijd en een mooi seizoen.”

Sprint cup

Nochtans kwamen Dries Vanthoor en Charles Weerts niet veel tekort om naast de rijderstitel uit de Sprint Cup ook deze in het Overall kampioenschap te pakken. “Iedereen zag hoe Chris bij de start het slachtoffer werd van een contact”, verduidelijkt de officiële Audi Sport-rijder. “Hij is echter snel terug kunnen opklimmen. Onze Audi was zeer competitief en het ritme zat ook goed. Ik heb tijdens mijn stint alles gegeven in de jacht op een podiumplaats, maar ik kwam uiteindelijk enkele ronden tekort.”

Nadat de #31 van Rolf Ineichen, Kelvin van der Linde en Mirko Bortolotti een zware bestraffing van tien seconden opliep na een contact waarmee het geen enkel voordeel haalde, besloot de wagen uiteindelijk op de vijfde plaats en bevestigde daarmee de uitstekende vorm van het Belgische team.

De #33 van Benjamin Goethe, Stuart Hall en Rik Breukers die uitkwam in de Silver Cup had lange tijd uitzicht op het podium in zijn klasse, waarbij de wagen zelfs de tweede plaats bekleedde. Het trio verloor echter wat tijd halfweg de wedstrijd, vooral in een zeer korte regenbui. De derde “Belgische” Audi R8 LMS eindigde daardoor op de 19e plaats, de 4e in de Silver Cup.

Sprint cup

“Het is geweldig dat we opnieuw een titel pakken, de derde in de GT World Challenge Europe dit jaar en de 40e in ons bestaan”, lacht Team Principal Vincent Vosse. “De Overall rangschikking bij de teams is een van de meest representatieve, want het beloont het werk van het ganse team gedurende het hele seizoen, zowel in Sprint als in Endurance. Ik ben dan ook bijzonder fier op het resultaat, maar meer nog op het uitmuntende werk van ons hele team en onze rijders.”

Hiermee is het doek gevallen over de GT World Challenge Europe. Team WRT leverde een ware krachttoer door niet minder dan 25 meetings af te werken in slechts 17 weekends, met wedstrijden in de GT World Challenge Europe, het DTM, de ADAC GT Masters en de Intercontinental GT Challenge. Vincent Vosse en zijn team kennende, zou het ons echter niet verbazen als het seizoen 2020 nog niet volledig achter de rug is!

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels