Wat betekent 5G voor de autotechnologie van morgen?

Audi Magazine

De stap van 4G naar 5G gaat véél verder dan die van 3G naar 4G. De vijfde generatie van het mobiele netwerk is ultrasnel en super betrouwbaar. Data-stromen gaan nog veel sneller dan nu, waardoor voertuigen beter met elkaar communiceren. En dat heeft verstrekkende gevolgen.

Audistream
1

Audi ontwikkelt, test en ondersteunt de 5G standaard samen met zijn partners. Christoph Voigt, hoofd connectiviteit bij Audi, vertelt waarom dat zo belangrijk is. “Zoals we vroeger zagen bij elke nieuwe standaard in de mobiele technologie, opent een nieuwe netwerkgeneratie onvoorziene mogelijkheden en innovaties. Met een netwerk van de vijfde generatie (5G) kunnen we alles met elkaar verbinden, waardoor het Internet of Things weer een stap dichterbij komt. Auto’s worden beter geconnecteerd met hun omgeving en kunnen beter met elkaar communiceren. Ook dat biedt nieuwe perspectieven.”

5g in Belgium 2

Audi neemt voorsprong met 5G

“Audi heeft een lange traditie in mobiele communicatie,” gaat Voigt verder, “we zijn al jarenlang pionier in deze sector. Zo waren we eerst met UMTS, ook met LTE en met de nieuwe Audi A8 waren we wereldwijd de allereerste autofabrikant die LTE Advanced op de markt bracht. Uiteraard willen we met 5G internet ook het voortouw nemen.”

5G biedt de auto-industrie vele voordelen. Het huidige 4G netwerk haalt een snelheid van ongeveer 50Mb per seconde. Met 5G wordt dat 500MB per seconde. Het feit dat zo’n datavolume razendsnel verstuurd wordt, is cruciaal voor de onderlinge communicatie van voertuigen. Wagens worden steeds vaker voorzien van een internetverbinding, vandaag nog vooral voor infotainment. In de toekomst zullen voertuigen steeds beter met elkaar communiceren, maar ook met de infrastructuur rondom hen. Bestuurders krijgen waarschuwingen over mogelijk gevaar of hinder op de weg. Dat verbetert de doorstroom van het verkeer en vermijdt ongevallen.

“Vroeger was de combinatie van mobiele communicatiestandaarden eenduidiger,” zegt Voigt. “Meestal werd een wagen gewoon uitgerust met een smartphone. Maar dat volstaat niet meer voor onderlinge communicatie tussen voertuigen. Dan wordt verspreiding belangrijk. Weggebruikers en de andere verkeersinfrastructuur moeten dezelfde taal spreken om elkaar te begrijpen. Dat betekent dat we allemaal samen aan het 5G netwerk moeten bouwen. Audi probeert specifiek om die twee werelden samen te brengen: mobiele communicatie en de wagen.”

5g in Belgium 3

Hoe zal 5G de rijervaring veranderen?

5G maakt elke rit prettiger. Dankzij supersnelle data transfers kan u tijdens het rijden films downloaden of streamen. Vandaag downloadt u een film van één uur in ongeveer zes minuten. Binnenkort in zes seconden. “5G levert gebruiksgemak,” vertelt Voigt, “bijvoorbeeld voor coöperatief rijden. Het gaat dan over de manoeuvres van autonome voertuigen: invoegen, in formatie rijden, voorbijsteken, etc. Met de huidige technologie verloopt dat niet veilig. 5G maakt de totale rijervaring trouwens veel veiliger. Dat gaat van waarschuwingen voor overstekende voetgangers, over slimmere inhaalmanoeuvres dankzij video-streaming tot een efficiënter noodrem systeem.”

Buiten personenvervoer staan we voor nog meer immense omwentelingen. 5G is hét platform dat alles met alles verbindt – het Internet of Things. Tot nu toe werd mobiele communicatie vooral gebruikt voor individuele toepassingen, maar 5G wordt relevant op industrieel niveau. “De slimme fabriek is geen sciencefiction,” verklaart Christoph Voigt. “In de toekomst gaan we meer en meer naar een artificieel intelligente productie. Dankzij de 5G technologie is het mogelijk om robots en machines beter te monitoren. Ze kunnen het netwerk ook gebruiken om met elkaar te communiceren, wat gaat uitmonden in een betere samenwerking en meer flexibiliteit. We zien ook toepassingen qua energiemanagement, gezondheidszorg of slimme woningen.”

5g in Belgium 4

Audi ontwikkelt de taal van het netwerk

Audi geeft mee vorm aan de digitale energiewereld van de toekomst. Boven producten en sectorgrenzen heen, engageerde Audi zich voor EEBUS, de standaard die voor uniforme communicatie gaat zorgen in het Internet of Things. De elektrische wagen gaat in de toekomst een steeds grotere rol spelen als stroomverbruiker. Auto’s staan het grootste deel van de dag stil, wat ruimte biedt voor flexibel opladen. Elektrische wagens hoeven bovendien niet meer afhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet, het zijn ook potentiële flexibele opslagplaatsen voor beschikbare wind- of zonne-energie.

Wagens kunnen binnenkort communiceren met huishoudapparaten, warmtepompen en andere verbruikers om hun elektriciteitsverbruik onderling af te stemmen. Ze laten dus een veel intelligenter energiebeheer toe. Om de behoefte aan stroom slim aan te sturen, moeten producenten en verbruikers wel onderling verbonden zijn. En dat is precies het doel van EEBUS: een naadloze communicatie voor het energiesysteem van de toekomst. Over producenten, sectoren en grenzen heen. Naast Audi werken meer dan 70 internationale bedrijven aan die gemeenschappelijke taal voor energiemanagement in het Internet of Things.

5g in Belgium 5

Een 5G Actieplan voor Europa

5G is een cruciale bouwsteen van onze digitale samenleving in het volgende decennium. Weinig verwonderlijk dus dat de Europese Commissie al vroeg het belang inzag van deze strategische technologie. In 2013 richtte de Commissie een publiek-privaat samenwerkingsplatform op voor 5G onderzoek en innovatie. Er werd ruim 700 miljoen euro vrijgemaakt voor het Horizon 2020 programma. De industrie engageert zich om deze investering nog eens te vervijfvoudigen tot 3 miljard euro.

Om de implementatie van 5G infrastructuur te verzekeren, lanceerde de Europese Commissie in 2016 het ‘5G Actieplan voor Europa’ met als objectief om het netwerk tegen eind 2020 uit te rollen in alle EU-lidstaten. In de aanloop naar 2025 volgt een snelle ontwikkeling van de infrastructuur om te zorgen voor een vlekkeloze 5G dekking in stedelijke omgevingen, langs hoofdwegen en op de trein. Het doel is glashelder: in 2025 moet het Europese 5G netwerk klaar zijn voor de massieve datavolumes die voorspeld worden. 45% van de wereldbevolking woont begin 2025 in een gebied met 5G dekking.

5g in Belgium 6

Wat met 5G in België?

Het Europese 5G Actieplan is in volle ontwikkeling, initiatieven volgen elkaar in ijltempo op, maar in België blijft het oorverdovend stil. Terwijl alle andere Europese landen overgaan tot het toekennen van frequenties en het opstarten van concrete testprojecten, kreunt het 5G dossier in eigen land onder politiek gekibbel. Voor de federale verkiezingen lagen de deelstaten dwars bij het veilen van het 5G-spectrum omdat zij niet akkoord gingen met een mogelijke verdeelsleutel, mediaconsumptie is immers regionale materie. Het overlegcomité bracht geen uitweg, waarna alles blokkeerde.

In principe zit de uitrol van het netwerk vast tot na de vorming van een federale regering, maar België zou België niet zijn als het geen creatieve oplossingen uit zijn hoed kan toveren. Om investeringen, innovaties en jobs te vrijwaren en geen competitiviteit te verliezen, bekijken de regio’s of ze toch niet autonoom een 5G-netwerk kunnen opzetten. Achter de schermen wordt ook gelobbyd bij de operatoren om het dossier te deblokkeren. Inmiddels verloor de telecomwaakhond BIPT zijn geduld met de veilingkwestie. Het orgaan gaat op tijdelijke basis ‘gebruiksrechten’ toekennen op de 3,6 tot 3,8 GhZ band, de band waarop het Brugse privébedrijf Citymesh frequenties in handen heeft. Dat bedrijf zet nu al private 5G netwerken op, onder meer op de luchthaven van Zaventem en de haven van Zeebrugge. Mocht er ooit toch een veiling plaatsvinden, komen die gebruiksrechten te vervallen. Het wordt moeilijk om de deadline van eind 2020 te halen, klinkt het unaniem, maar tegelijk beseft iedereen de noodzaak van 5G-toepassingen op een industriële schaal.

Wanneer 5G precies naar België komt, wordt dus nog even afwachten, maar dàt het netwerk komt, is zo goed als zeker. Autonome voertuigen, smart cities en het Internet of Things worden immers sneller realiteit dan u denkt.