Aluminium in gesloten circuit bewijst zijn nut bij Audi

350.000 ton minder CO₂ bij Audi dankzij aluminium in gesloten circuit

Audi Magazine

Audi is een pionier in het gebruik van aluminium in de automobielsector. Toch is er een nadeel aan verbonden: de productie van dit materiaal is zeer energie-intensief. Om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, lanceerde het merk met de vier ringen in 2017 een recyclageprogramma. Met resultaten die al meer dan overtuigend zijn.

350.000 ton minder CO₂ bij Audi
Aluminium closed loop

Aluminium is een lichtgewicht: een voordeel voor wagens. Dat en de indrukwekkende sterkte van het materiaal zijn de sleutel tot superieure prestaties, efficiëntie en veiligheid. Maar aluminium, dat voor het eerst werd gebruikt in luxueuze berlines zoals de Audi A8 met het Audi Space Frame, verbruikt tijdens de productie veel energie.

Infographic

Om de milieu-impact te verminderen, lanceerde Audi het ‘Aluminium Closed Loop’-programma. Letterlijk: aluminium in een gesloten circuit. In de Audi fabriek in Neckarsulm wordt al sinds 2017 het principe van de circulaire economie toegepast. De restanten van de aluminiumplaten die daar verwerkt worden, gaan meteen terug naar de leverancier, die ze recycleert in nieuwe platen van dezelfde kwaliteit. Audi gebruikt op zijn beurt die gerecycleerde aluminiumplaten in het productieproces. Zo bespaarde Audi al zo’n 350.000 ton CO2 in 2019, tweederde meer dan het jaar ervoor. Ofwel het equivalent van de uitstoot van meer dan 30.000 mensen.

Na deze opmerkelijke resultaten wordt het programma geleidelijk uitgebreid naar andere fabrieken in de groep, zoals Ingolstadt of Győr, die van plan zijn het volgend jaar te introduceren. Al het gerecycleerde aluminium kent al toepassingen in heel wat modellen in het assortiment. Zo krijgt het bijvoorbeeld een tweede leven in verschillende carrosserieonderdelen van de Audi A3, A4, A5, A6, A7 en A8, maar ook in bepaalde onderdelen van de Audi e-tron en e-tron Sportback.

utilisation de matériaux

Elektrische mobiliteit speelt een belangrijke rol

Het elektrische gamma kan Audi ook helpen zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Om het aandeel van de CO₂-uitstoot in de bevoorradingsketen te verminderen, werkt Audi samen met zijn leveranciers.

De voorkeursaanpak is als volgt: zet gesloten circuits op zoals dat voor aluminium, verhoog het gebruik van secundaire materialen, voeg getransformeerde of gerecycleerde materialen toe aan polymeercomponenten en gebruik groene stroom. Eenmaal deze aanpak is geïmplementeerd, zal ze naar verwachting tegen 2025 volledig efficiënt zijn. Gevolg? Een gemiddelde besparing van 1,2 ton CO₂ per voertuig.

Audi streeft naar een volledig CO₂-neutrale productieketen. Het merk met de vier ringen is nu meer dan ooit op de goede weg.

Ontdek meer

00:00 | 00:00

Related articles