Audi onderzoekt tweerichtingslaadtechnologie

Audi Magazine

Hebt u zonnepanelen? Dan is het mogelijk om het teveel aan geproduceerde energie van uw zonnepanelen op te slaan in de accu van uw elektrische wagen. Vervolgens kunt u uw woning wanneer nodig van stroom voorzien, onafhankelijk van het elektriciteitsnet. Dat is het principe achter de tweerichtingslaadtechnologie die Audi en Hager Group onderzoeken. Lees hier hoe deze innovatieve, eenvoudige, goedkope en duurzame oplossing precies werkt.

Audi onderzoekt tweerichtingslaadtechnologie
zonnepanelen

Audi zet zich in voor de doelstellingen van het akkoord van Parijs in het Klimaatverdrag en wil zijn wagenpark tegen 2050 CO2-neutraal maken. Sinds de lancering van de e-tron en de voortzetting van de productie van 100% elektrische modellen is Audi een waar elektrisch offensief aan het opzetten. Al is daarbij waakzaamheid geboden om geen averechts effect te bekomen. De toename van elektrische auto's en hun laadbehoefte mag het elektriciteitsnet namelijk niet overbelasten. Audi is zich bewust van die mogelijkheid en heeft de krachten gebundeld met Hager Group, een onderneming die is gespecialiseerd in elektrische installaties, om elektrisch opladen nog comfortabeler en intelligenter te maken zonder de middelen uit te putten.

Hernieuwbare energieën

Hernieuwbare energieën optimaal benutten

De partners stelden vast dat in de herfst van 2020 meer dan 50% van de elektriciteitsmix in Duitsland uit hernieuwbare energie bestond – een primeur voor het land. Het productieniveau van hernieuwbare energie is echter niet consistent en schiet vaak tekort wanneer er niet genoeg zon of wind is. Er moet dus een oplossing worden gevonden om zoveel mogelijk energie op te slaan wanneer de windturbines en zonnepanelen op volle toeren produceren. Naarmate het aantal geregistreerde elektrische wagens toenam, zijn Audi en de Hager Groep zich beginnen afvragen: wat als auto's de energie die ze afnemen ook zouden kunnen teruggeven wanneer ze die niet nodig hebben?

Laden

Wat is tweerichtingsladen precies?

Het principe van tweerichtingsladen is als volgt: de hoogspanningsbatterij van de elektrische wagen die thuis via de wandterminal wordt opgeladen, kan de energie ook als onafhankelijk opslagmedium terugsturen naar het huis. Als de klant een fotovoltaïsche installatie heeft, kan de elektrische wagen de geproduceerde overtollige energie tijdelijk opslaan. Wanneer de zon niet schijnt, kan het voertuig de opgeslagen elektriciteit terug injecteren in het elektrisch circuit van het huis. Dat heeft twee voordelen: minder overbelasting van het elektriciteitsnet en minder kosten voor de gebruiker.

De prognose voor deze innovatie is in ieder geval heel bemoedigend. Martin Dehm, technisch projectmanager voor tweerichtingsladen bij Audi: “De accu van een Audi e-tron kan een eengezinswoning ongeveer een week lang autonoom van stroom voorzien.” In een volgend ontwikkelingsstadium gecombineerd met een thuisopslageenheid zou dit gebruikers zelfs bijna volledig energieonafhankelijk kunnen maken.

Testen

Realistische tests

Deze innovatie lijkt eenvoudig op papier, maar vereist natuurlijk hoog intelligente technologie. Om die toegankelijk te maken voor bestaande elektrische modellen, gebruiken de ingenieurs van Audi en Hager Group een Audi e-tron met oplaadtechnologie die erg lijkt op die van een productieauto. In de tests gebruikte het volledig elektrische Audi-model een DC-wandpaal met een laadvermogen tot 12 kW en een flexibel uitbreidbare thuisopslageenheid met een vermogen van 9 kWh. Dankzij het gelijkspanningsniveau in het thuiscircuit heeft de verbinding tussen de fotovoltaïsche installatie en het voertuig geen omvormer nodig, wat het een bijzonder efficiënte oplossing maakt.

Opladen thuis

Geldbesparing en leveringszekerheid

Het tweerichtingsladen heeft veel voordelen voor de gebruiker. Zoals eerder vermeld, kan het de elektriciteitsrekening verlagen. Audi en Hager Groep richtten zich in hun onderzoeksproject vooral op gebruiksscenario's waar huisbewoners hun zonnepanelen gebruiken om hun elektrische auto goedkoop op te laden met thuis opgewekte elektriciteit. Die auto slaat ook het overschot van de fotovoltaïsche installatie op, met andere woorden de elektriciteit die niet is verbruikt in huis. Als de gebruiker een elektriciteitscontract heeft met variabele tarieven, kan de elektrische auto het hele huis van stroom voorzien op momenten wanneer de tarieven het hoogst zijn. Tijdens de daluren gebruikt de auto dan goedkope elektriciteit om op te laden tot het gewenste niveau.

Daarnaast biedt tweerichtingsladen ook leveringszekerheid in het geval van een stroomstoring. Als die situatie zich voordoet, kan de installatie het huis voorzien van energie dankzij de krachtige HS-accu.

Gebruiksgemak

Gebruiksgemak

Het principe is niet het eenvoudigste om uit te leggen, maar het moet wel eenvoudig zijn in gebruik. De ingenieurs hebben bij de ontwikkeling van de tweerichtingslaadtechnologie dan ook bijzondere aandacht besteed aan het dagelijkse gebruiksgemak. “Intelligent laadbeheer zorgt voor een optimaal gebruik van de batterij, waardoor de kostenefficiëntie van de hele installatie wordt gemaximaliseerd,” legt Martin Dehm uit. “Voor de klanten is het heel eenvoudig te gebruiken, het enige wat zij hoeven te doen is de stekker in de auto steken, de rest gebeurt automatisch.”

Dankzij dit onderzoeksproject van Audi en Hager Group draait de keuze voor een elektrische auto in de toekomst om meer dan enkel de CO2-uitstoot. Klanten met een eigen fotovoltaïsche installatie hebben dan de mogelijkheid om de kosten en het gebruik van hun elektriciteit te optimaliseren en een overbelasting van het net te vermijden, en dragen dan nog eens op een heel mooie manier bij aan de energietransitie.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels