Meer dan helft chauffeurs wil autonoom rijden testen

Audi Magazine

Zelfrijdende wagens. Ooit leken ze onbereikbare science-fiction, vandaag zijn de eerste conceptmodellen in principe klaar voor de rijbaan (op de wetgeving na). Zo lanceerde Audi zopas nog een autonome stadswagen: de Audi AI:ME. Maar hoe reageert het grote publiek? De meningen blijken verdeeld. Dat toont een grootschalig onderzoek dat Audi liet uitvoeren bij 21.000 mensen aan.

autonoom rijden
autonoom rijden

Hoe staat het met de sociale aanvaarding van autonoom rijden? Naar die vraag doet Audi al sinds 2015 onderzoek. Een recente, internationale studie* toont nu aan hoe rationele argumenten, emoties, waarden en levensstijlen onze houding tegenover autonoom rijden bepalen. Het geheel kadert in de context van het initiatief &Audi, een innovatieve denktank rond Artificial Intelligence (AI).

autonoom rijden

Mix van nieuwsgierigheid en aarzeling

Wat blijkt? Hoewel meer dan de helft van de respondenten ervoor openstaat om autonoom rijden te testen, bestaan er ook duidelijke zorgen. Zo is 70% bang om de controle te verliezen en staat 41% van de deelnemers wantrouwig tegenover de technologie. Parkeren en filerijden laten we dan weer wel graag aan onze wagen over: daarin schuilt de grootste bereidheid om de controle af te geven.

Nog positief: deelnemers aan het onderzoek zien wel het potentieel in van deze nieuwe technologie, zowel voor het individu als voor de maatschappij. 76% gelooft dat het de mobiliteit toegankelijker zal maken, 72% rekent op meer gebruiksgemak en 59% op een grotere veiligheid.

Uit het onderzoek kwamen uiteindelijk vijf uiteenlopende ‘gebruikerscategorieën’ naar voren:

  • De wantrouwige bestuurder: houdt het liever bij wat al bestaat en zou enkel een zelfrijdende auto gebruiken als die al volledig ingeburgerd is.
  • De veiligheidsgerichte twijfelaar: heeft veel voorbehoud tegenover autonoom rijden en meent dat zelfrijdende auto’s eerst jarenlang moeten worden getest voor ze de weg op mogen.
  • De ruimdenkende copiloot: de grootste groep. Ziet de voordelen van de technologie en vraagt maatregelen van de zakenwereld, de wetenschap en de politiek om deze auto’s op een veilige manier in het verkeer te brengen.
  • De statusgerichte trendsetter: enthousiast over zelfrijdende auto’s omdat hij daarmee zijn progressieve levensstijl kan aantonen.
  • De technologisch onderlegde passagier: vertrouwt de technologie en wil dat die volledig wordt uitgerold.
autonoom rijden

Ouderen en Amerikanen het minst enthousiast

Het interessante is dat er tussen de categorieën duidelijke verschillen in levensstijl zijn. Daarvoor werd gekeken naar de menselijke bereidheidsindex (HRI, voor Human Readiness Index). Die geeft inzicht in de manier waarop de houding tegenover autonoom rijden samenhangt met sociaal-demografische factoren.

Hoe jonger de deelnemers en hoe hoger hun opleidingsniveau en inkomen, des te positiever is hun houding tegenover autonoom rijden. Zo zijn de statusgerichte trendsetters en technologisch onderlegde passagiers veelal jong, hoogopgeleid en hebben ze een goed inkomen. De wantrouwige bestuurders zijn dan weer doorgaans ouder, met een lager inkomen en opleidingsniveau.

autonoom rijden

Er zijn ook duidelijke verschillen tussen de landen die zijn onderzocht. Chinezen zijn euforisch en ook Zuid-Koreanen kijken bovengemiddeld positief naar de technologie. Amerikanen, Japanners en Britten zijn dan weer meer gereserveerd.

“Geautomatiseerd en autonoom rijden heeft het potentieel om onze mobiliteit op een duurzame manier te verbeteren”, zegt Thomas Müller, hoofd Automated Driving bij Audi: “Daarom is het naast de technische ontwikkeling van doorslaggevend belang om chauffeurs te overtuigen. Deze studie geeft ons uiteenlopende inzichten over waar mensen staan ten opzichte van autonoom rijden. Zo kunnen we een gepast verwachtingspatroon opbouwen rond deze nieuwe technologie in de maatschappij.”

* Audi ondervroeg 21.000 mensen in negen landen en op drie continenten, in samenwerking met marktonderzoeksbureau Ipsos.