In perfecte harmonie: de geluidsfilosofie van Audi

Audi Magazine

Onderweg kunnen verschillende geluiden in een wagen als onaangenaam worden ervaren: de wrijving van de banden op de weg, de motor in werking, luchtstromen in het chassis … Tijdens korte ritten merkt u ze misschien niet altijd, maar tijdens lange ritten kan dit storend worden. Daarom doet Audi er alles aan om dit soort geluiden te elimineren, zodat u ten volle kunt genieten van het geluid dat u echt wil horen.

In perfecte harmonie: de geluidsfilosofie van Audi
Audi Q5 TFSI e

Opsporen van ongewenste geluiden

Bij Audi houden heel wat experts zich bezig met het beperken van lawaai. De naam van hun team is ondubbelzinnig: Rustle and Rumble - letterlijk "Geritsel en Gerommel". Deze experts testen elk Audi model op de weg en op de trillingsbaan, maar ook met apparatuur die “hydropulse” wordt genoemd. Dit is een servo-hydraulische testbank met 4 punten die het voertuig doet trillen, om zo het gekraak en gepiep in het interieur op te sporen dat meestal veroorzaakt wordt door trillingen met lage frequenties tot 50 Hertz. Hierbij worden de trillingsreacties van elk afzonderlijk onderdeel getest en opgespoord. Het doel: het geluidscomfort van de bestuurder vergroten, een essentiële factor van rijplezier.

De uitdaging voor Audi geluidstechnici is niet eenvoudig. Naast het identificeren van de vele bronnen van geluid, moeten ze ook rekening houden met de factor ruimte. In feite zitten passagiers nooit in dezelfde positie, en het volume van de ruimte verandert naargelang het aantal passagiers in de wagen. Andere factoren spelen ook een rol: de aanwezigheid van een panoramisch dak, de textielbekleding, de afstand tussen de speakers en de passagiers, etc.

Audi e-tron S interieur

Elektrische wagens, een geval apart

In tegenstelling tot een verbrandingsmotor veroorzaakt een elektromotor nagenoeg geen trillingen of mechanische geluiden. Andere vervelende geluiden van buitenaf kunnen echter het geluidscomfort wel verstoren. In de Audi e-tron heeft Audi daarom de isolatiesystemen in het chassis, de vloer en zelfs de voor- en achterwanden van het voertuig uitgebreid. Om niets aan het toeval over te laten, zitten de elektromotoren zelfs in geluidsonderdrukkende capsules. Binnenin de wagen zorgt het tapijt met schuimcoating er voor dat het stil blijft.

De tweede belangrijke factor voor de rustgevende sfeer in de Audi e-tron is de doorgedreven aero-akoestiek. Om windgeruis bij hoge snelheid te verminderen, zijn de deurrubbers, buitenspiegels en waterbeschermingsstrips zeer nauwkeurig afgesteld. De voorruit is standaard voorzien van dubbele beglazing en Audi biedt optioneel ook akoestische beglazing voor de zijruiten.

Audi A8

3D-geluid: de kracht van het algoritme

Omdat alles een rol speelt, gebruikt Audi elke dimensie in een ruimte om het best mogelijke geluid te produceren: driedimensionaal geluid. Naast de luidsprekers aan de voor- en achterkant en de zijkanten, plaatst Audi ze ook in de A-stijl en, zoals bij de Audi A8 en Audi Q8, in de B-stijl en in de hemelbekleding. Zowel lengte, breedte als hoogte worden zo gevuld met geluid. Resultaat: het interieur wordt een echte concertzaal. Om zo'n geluid te creëren, gebruikt Audi een algoritme dat ontwikkeld is in samenwerking met het Fraunhofer Instituut: de Symphoria 2.0 3-D. Dit berekent de informatie van stereo- of 5.1-opnamen die zijn ontworpen voor de derde dimensie en verwerkt deze voor de juiste luidsprekers. Het geluid wordt zo op een flexibele manier in de ruimte verspreid. Niet alleen de grote wagens genieten hiervan, Audi integreert het ruimtelijke concept ook in zijn compacte modellen. Bijvoorbeeld in de Audi A1 zijn vier luidsprekers geïntegreerd in het dashboard en verticaal naar boven gericht. Hierdoor gebruiken ze de voorruit als een reflecterend oppervlak, wat resulteert in 3D-geluid van zeer hoge kwaliteit.

Audi Q4 e-tron Sonos

Kwalitatief geluid in elk model: het gebruik van digitale technologie

Zelfs met een breed gamma moet Audi erin slagen om in elk model dezelfde kwaliteit te garanderen. Hiervoor heeft het merk met de vier ringen de soundCUBE ontwikkeld. Deze gemeenschappelijke audiosoftware, die gebruik maakt van digitale technologie, maakt het mogelijk om sneller een specifieke configuratie én een uniforme bedrijfs- en geluidsfilosofie te definiëren. Met andere woorden: het auditieve DNA van Audi. Dit dient als basis waarop verschillende audiosystemen van partners kunnen worden afgestemd, en waarmee de klant het systeem kan kiezen dat het beste bij zijn wensen past.

SONOS: nieuwe high-end partner

Tot nu toe werkte Audi enkel samen met Bang & Olufsen voor de optionele premium audiosystemen. De lancering van de nieuwe Audi Q4 e-tron markeert een keerpunt met een nieuwe partner: SONOS. Dit Amerikaanse bedrijf, dat een geluid ontwikkelt dat rijk is aan bastonen, richt zich specifiek op een jongere doelgroep. De koppeling met de Audi Q4 klinkt als de perfecte match, aangezien deze compacte SUV staat voor de elektrische toekomst. SONOS zal in de komende maanden ook andere Audi modellen in dezelfde categorie uitrusten.

Audi A5

Wat hebben Audi geluidstechnici in petto voor de toekomst?

Omdat innoveren in het DNA van Audi zit, werken de geluidstechnici van het merk met de vier ringen voortdurend aan de ontwikkeling van de volgende auditieve identiteit van het gamma. Twee belangrijke projecten worden vandaag bestudeerd. Het eerste gaat over “immersive 3D sound”. Hierbij worden de geluiden in de audiobestanden gekoppeld aan metadata die nauwkeurige informatie bevatten over hoe en waar het corresponderende geluid in de echte ruimte te horen moet zijn - een nauwkeurige akoestiek zoals in een opnamestudio.

Het tweede grote project betreft de ontvangst van geluid. Anticiperend op het toekomstige gebruik van 5G wil Audi de auto zelf als ontvanger inzetten, via de geïntegreerde simkaart en een krachtige receiver. Hierdoor wordt meerkanaals audiostreaming in het voertuig mogelijk om elk verlies van kwaliteit te voorkomen. De weg naar het perfecte geluid ligt open...

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels