Groen licht dankzij slimme Audi-technologie

Audi Magazine

Iedereen die ooit wel eens rondreed in de stad, weet dat stadsverkeer vrij stresserend kan zijn. Audi, dat altijd manieren zoekt om uw ritten aangenamer te maken, stelt een revolutionaire oplossing voor: onze nieuwste seriemodellen worden via een netwerk geconnecteerd met de verkeerslichten in de stad. Een wereldprimeur die nu ook in Europa wordt uitgerold.

Groen licht
Succesvol

Succesvol

Na een succesvolle lancering in de Verenigde Staten in 2016, introduceert Audi de grensverleggende dienst « Traffic Light Information ». De Time-to-Green technologie is een geavanceerd system dat bij het naderen van een rood licht, of bij stilstand aan het verkeerslicht, via de Audi virtual cockpit of het head-up display aftelt naar het moment dat het licht op groen springt. In de VS ondersteunen al meer dan 5.000 kruispunten met verkeerslichten deze technologie.

Groene golf

Rijden op een
« groene golf »

Audi gaat nog een stapje verder en ontplooide in de Verenigde Staten een handige feature die helpt om op een ‘groene golf’ te rijden. Green Light Optimized Speed Advisory (kortweg GLOSA) informeert de bestuurder over de ideale snelheid die hij moet aanhouden om het volgende verkeerslicht op groen te bereiken. Als dat niet mogelijk is aan de toegelaten snelheid, wordt een aftelklok weergegeven dat de volgende groene passage weergeeft.

Minder stress

Minder stress, meer flexibiliteit

Met deze revolutionaire technologie wil Audi de stadsritten van elke bestuurder eenvoudiger maken. “Met Traffic Light Information krijgen automobilisten meer controle. Ze rijden efficiënter en ze worden minder opgehouden, want ze weten wanneer het volgende groene licht eraan komt, zelfs al bevindt zich dat 250 meter verderop,” zegt Andre Hainzlmaier, hoofd ontwikkeling van de afdeling Apps, Connected Services en Smart City bij Audi.

Ingolstadt

Ingolstadt, Europese proeftuin

Ingolstadt, de thuisbasis van Audi, wordt de Europese proeftuin voor het Traffic Light Information systeem. Andere Europese steden volgen vanaf 2020, al is het nog te vroeg om daar in details over te treden. “De introductie van deze geavanceerde technologie stelt hier veel grotere uitdagingen dan in de Verenigde Staten, waar de stedelijke verkeersinfrastructuur zich op een grote schaal veel planmatiger en uniformer heeft ontwikkeld. In Europa gebeurde dat eerder lokaal en decentraal, met een grote verscheidenheid aan verkeerstechnologieën als gevolg,” verklaart Andre Hainzlmaier. “Hoe snel andere Europese steden worden verbonden met deze technologie hangt vooral af van een intensieve samenwerking. De technologie is alleen mogelijk als de infrastructuur wordt gestandaardiseerd en de verkeerslichten gedigitaliseerd.”

Een uitrusting voor vele modellen

Een uitrusting voor vele modellen

De Time-to-Green en GLOSA-technologie worden standaard uitgerust op de Audi e-tron modellen en is vanaf juli van dit jaar (modeljaar 2020) ook beschikbaar voor de Audi A4, A6, A7, A8, Q3, Q7 en Q8. Om gebruik te kunnen maken van deze technologie, moet de wagen voorzien zijn van het Audi Connect ‘Navigation & Infotainment’ pack en de optionele ‘camera-based traffic sign recognition’.

Iedereen wordt er beter van

Iedereen wordt er beter van

Op lange termijn zal het stadsverkeer kunnen profiteren van deze technologie. Als auto’s anonieme gegevens naar de stad sturen, werkt de verkeerssignalisatie flexibeler. Verkeerslichten die zijn aangesloten op het netwerk kunnen dan reageren op basis van de vraag. Op termijn kunnen andere automerken ook gebruik maken van nieuwe Audi technologie zoals Traffic Light Information, wat dan weer goed nieuws is voor de steden. Zij kunnen hun verkeersstromen veel efficiënter regelen.

Een pluspunt voor autonoom rijden

Een pluspunt voor autonoom rijden

In de toekomst zullen V2I technologieën zoals Traffic Light Information autonoom rijden makkelijker maken. “De stad is een ongelofelijk complexe omgeving voor een autonoom voertuig. Maar toch moet het voertuig zowat elke situatie aankunnen, ook in de regen of in de sneeuw. Data-uitwisseling met de verkeersinfrastructuur is dan ook essentieel,” besluit Andre Hainzlmaier.