Toekomstgericht: de Audi AI:ME | audi.be
Toekomstgericht: de Audi AI:ME.

Future is an attitude, met de nieuwe Audi AI:ME concept.

Hoe ziet de mobiliteit van de toekomst eruit? Conceptwagens zoals de Audi AI:ME¹ bieden nu al een kijkje in de toekomst van het autorijden, met speciale aandacht voor het interieur.

Conceptwagens geven een mooi voorsmaakje van hoe het interieur verder kan evolueren. Ze geven al een glimp van de mobiliteit van de toekomst. De Audi AI:ME¹ is een van deze toekomstgerichte ambassadeurs. De wagen presenteert niet alleen een ontwerpvisie, maar toont ook de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) en machinaal leren op de mobiliteit van de toekomst.

De Audi AI:ME¹ werd voor het eerst onthuld op Auto Shanghai 2019. Het visionaire mobiliteitsconcept voor de megasteden van de toekomst heeft compacte afmetingen, een baanbrekend interieur en de mogelijkheid om op niveau 4² in hoge mate geautomatiseerd te rijden. Het getoonde voertuig is een conceptwagen die niet beschikbaar is als productiemodel.

Een blik op de mobiliteit van de toekomst.

De manier waarop we ons verplaatsen, ondergaat een transformatie. Als vormbepaler speelt design een belangrijke rol in dit proces. Het slaat de brug tussen esthetiek en functionaliteit. Alternatieve aandrijfsystemen en innovatieve technologieën veranderen de eisen op dit gebied. Zo maakt elektrische mobiliteit ruimte vrij om dergelijke concepten te creëren. Dat komt doordat de architectuur van het elektrische aandrijfsysteem meer interieurvolume toelaat dan in voertuigen met conventionele aandrijfsystemen. Doordat binnenin nieuwe mogelijkheden onstaan om de bestuurder meer vrijheid te bieden, ligt het accent dan ook meer op het interieur.

De Audi AI:ME¹ is ontworpen om aan de behoeften van grote steden te voldoen. De wagen is opgevat als een 'derde leefruimte', die naast huis en werk een belangrijke rol zou kunnen spelen. Tijdens het ontwerpproces werd prioriteit gegeven aan het interieur als kern van de conceptwagen. De vormgeving van de carrosserie werd pas in een tweede fase bepaald. De klassieke connectie tussen bestuurder en voertuig (stuur, instrumenten, pedalen) verliest aan belang. In deze conceptwagen¹ is het rijden zelf in hoge mate geautomatiseerd, dus ligt de nadruk meer op het welzijn van de inzittenden. Het idee erachter is een plek creëren om even te ontsnappen aan de stedelijke drukte.

De 'AI' in de naam van deze visionaire auto staat voor een aantal elektrische systemen die door Audi zijn ontwikkeld en die het leven van de bestuurder vergemakkelijken en nieuwe manieren bieden om tijd in de auto door te brengen. Hiervoor worden strategieën en technologieën op het gebied van AI en machine-based learning gebruikt. Ze maken het sterk geautomatiseerde rijden mogelijk, evenals de complexe interactie tussen de inzittenden en het voertuig. Dit zou in de toekomst ook mogelijk moeten zijn in productiemodellen, maar op het huidige niveau van complexiteit is Audi AI voorlopig alleen te ervaren in conceptvoertuigen.

Een blik op de mobiliteit van de toekomst.

Autonoom rijden voor een ontspannen rit.

De Audi AI:ME¹ is ontworpen voor gebruik in de stad en voor autonoom rijden op niveau 4². Dit is het op een na hoogste niveau op gestandaardiseerde internationale schaal voor toenemende voertuigautomatisering (SAE J3016). Hoewel systemen met niveau 4² geen assistentie meer van de bestuurder nodig hebben, is hun functie beperkt tot een specifiek gebied – zoals snelwegen of speciaal aangewezen stadsdelen. Op dergelijke plaatsen kan de bestuurder het rijden volledig overlaten aan het systeem en zal de bestuurder pas de controle over de auto overnemen als deze het gebied verlaat dat bestemd is voor sterk geautomatiseerd rijden (niveau 4²). Om deze reden heeft de Audi AI:ME¹ nog steeds het traditionele stuur en de pedalen. Er is echter een beetje geduld nodig voordat deze technologie de weg op gaat in productiemodellen – hoewel we nauwgezet blijven werken aan het bevorderen van de technologie³.

Sommigen zien een concept. Wij zien potentieel.

Ondanks de proporties van een stadsauto, is de Audi AI:ME¹ een modern toevluchtsoord met veel ruimte. De comfortabele, fauteuilachtige stoelen worden automatisch in de favoriete opgeslagen positie gezet wanneer de conceptwagen¹ opengaat. De voorstoelen kunnen indien nodig worden gedraaid en de tafels kunnen in het midden worden opgesteld, zodat de inzittenden kunnen ontspannen en met elkaar kunnen communiceren.

Naast de klassieke driver-modus biedt de Audi AI:ME¹ indien nodig ook een sterk geautomatiseerde rijoptie. Omdat eigenlijk niemand meer met het voertuig hoeft te rijden, geniet de bestuurder van een nieuw soort vrijheid en wordt hij medepassagier. Hij kan nu ook zonder afleiding deelnemen aan gesprekken. Het potentieel van deze hervonden vrijheid beperkt zich echter niet tot gesprekken, maar biedt ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld e-mails te beantwoorden, een tijdschrift te lezen of een film te kijken.

Een hoog comfort wordt verzekerd door de flexibele indeling van het interieur. De klassieke bedieningselementen zijn ingetrokken in een elegante choreografie en worden vervolgens nagenoeg verborgen door een dashboardkastje met een walnotenhouten oppervlak, waardoor nieuwe opbergruimtes – en nieuwe mogelijkheden – ontstaan.

De voorstoelen zijn voorzien van een brede, comfortabel beklede stoel. De rugleuningen hebben de vorm van gebogen schalen. Het getoonde voertuig is een conceptwagen die niet beschikbaar is als productiemodel.

Concept

Het interieur zorgt voor een exclusief gevoel van comfort.

De Audi AI:ME¹ geeft ook een glimp van de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de toekomst: een touchpanel loopt door bijna het hele interieur van de concept car¹. De displays, die zijn voorzien van een eye-tracking-systeem, zijn nagenoeg onzichtbaar en verschijnen alleen wanneer ze worden aangeraakt of geactiveerd via spraakopdrachten. De passagier kan vanaf hier niet alleen de stoel-, temperatuur- of lichtinstellingen aanpassen, maar ook het geluidssysteem bedienen, verbinding maken met internet of samengestelde aanbevelingen krijgen voor plaatsen om te eten of wellness-tips. Het audiosysteem is gekoppeld aan ruiscompensatie die door middel van actieve ruisbeheersing het geluidsniveau van buiten volledig kan onderdrukken. Zo kunnen inzittenden in de Audi AI:ME¹ genieten van meditatieve stilte of naar muziek in concertzaalkwaliteit luisteren.

Hoogwaardig textiel – gedeeltelijk gemaakt zijn van gerecycleeerde materialen – hout en de touchpads in de deurrails van het minerale composietmateriaal Corian, dat zeer aangenaam aanvoelt, zorgen ook voor een gezellige sfeer met een premium gevoel. En zelfs echte planten vinden een nieuw thuis in de Audi AI:ME¹. Ze kruipen langs het glazen dak en brengen een vleugje natuur naar de stad van de toekomst - en verbeteren de luchtkwaliteit in de auto. Een actief luchtverbeteringssysteem – zoals dat van de Audi AI:ME¹ – wordt gebruikt om vervuilde stadslucht te filteren en zou dit effect kunnen versterken.

Slim en toekomstgericht – de Audi AI:ME¹ is meer dan alleen een state-of-the-art oase van rust. Het biedt niet alleen nieuwe perspectieven met het uitzicht door het glazen dak, maar biedt ook een fascinerende vooruitblik op de mobiliteit van de toekomst.

Interieur
¹ Het getoonde voertuig is een conceptwagen die niet beschikbaar is als productiemodel.
² Het wettelijk kader voor het op de markt brengen en besturen van volledig autonome voertuigen bestaat nog niet. De hier beschreven rijmodus is dus niet wettelijk toegelaten in België. We presenteren simpelweg de mogelijkheden die de toekomst in petto heeft voor autonoom rijden.
³ Productiemodellen met overeenkomstige standaarduitrusting of optionele uitrusting dekken momenteel niveau 2 (gedeeltelijk automatisch rijden). Onder bepaalde omstandigheden kan het voertuig in deze modus op de rijstrook blijven, remmen en accelereren. Automatisch parkeren valt ook in deze categorie. De bestuurder moet echter te allen tijde op de hoogte blijven van wat er om hem heen gebeurt en altijd in staat zijn om in te grijpen. De bestuurder blijft verantwoordelijk voor het besturen van het voertuig. De systemen bieden ondersteuning binnen hun grenzen.
* De CO₂-emissie en verbruikswaarden worden alleen ter indicatieve titel gegeven. Het is mogelijk dat de waarden die zijn opgegeven voor een specifieke configuratie van een voertuig verschillen van de waarden die worden weergegeven op het gelijkvormigheidsattest bij aflevering van het voertuig. Bovendien kan dit eventuele verschil de krachtens de toepasselijke wetgeving (sociaal, fiscaal, enz.) verschuldigde bedragen mogelijks beïnvloeden. Contacteer uw verdeler voor alle informatie over de fiscaliteit van uw voertuig.