Audi RS Q8: een nieuw prestatieniveau | audi.be
Audi RS Q8: een nieuw prestatieniveau.

Audi RS Q8: een nieuw niveau van engineering.

De Audi RS-modellen staan al 26 jaar aan de top van de diverse modelreeksen. Ze bieden een bijzondere combinatie van prestaties, prestige, exclusiviteit en praktische bruikbaarheid. De Audi RS Q8¹ is de krachtigste SUV-coupé die Audi ooit heeft gebouwd. Hij is nu het referentiekader wat betreft sportiviteit en inspirerende engineering.

Vanwege hun beperkte productieaantallen en technische innovaties zijn de Audi RS-modellen sinds jaar en dag buitengewone wagens. Veel Audi’s met RS in de naam gelden als pionier in hun marktsegment en als technisch vernieuwer. Dat gaat net zozeer op voor de Audi RS 4 Avant van twintig jaar geleden met zijn indrukwekkende V6-biturbomotor als voor de actuele Audi RS Q8¹, de prestatiegerichte SUV-coupé van Audi Sport. Dit topmodel uit de Q-reeks verenigt de prestaties van een RS-model met de elegantie van een premium coupé en de veelzijdigheid van een SUV.

“Voor het eerst in de 26-jarige geschiedenis van de Audi RS-modellen komen wij met een SUV-coupé met het DNA van een supercar“, aldus Audi Sport-directeur Julius Seebach. “De Audi RS Q8¹ met zijn V8 biturbo benzinemotor is het zoveelste hoogtepunt in de RS-familie.”

Indrukwekkende efficiëntie.

De Audi RS Q8¹ laat indrukwekkende cijfers optekenen: een 4,0 liter V8 TFSI-motor met 441 kW (600 pk) en een koppel van 800 Nm tussen 2.200 en 4.500 1/min.

Sommigen zien enkel snelheid. Wij zien inspirerende technologie.

Dankzij toonaangevende engineering wordt alle kracht door de aandrijflijn geleid. Via de standaard achttraps tiptronic-transmissie gaat het vermogen van de 4.0 TFSI-motor naar de quattro permanente vierwielaandrijving. Torque vectoring per wiel verbetert het wendbare en stabiele rijkarakter van de Audi RS Q8¹ . In dynamisch genomen bochten verdeelt het optionele quattro sportdifferentieel² het aandrijfkoppel naar behoefte over de achterwielen. Deze actieve koppelverdeling komt de tractie, stabiliteit en dynamiek ten goede.

Een doordacht onderstel brengt het vermogen in de juiste dosering op de weg over. De standaard adaptive air suspension sport² met actieve demping zorgt voor een hoog rijcomfort. De elektromechanische actieve rolstabilisering², verkrijgbaar in optie, vermindert in snel genomen bochten overhellen van de carrosserie.

Ook de standaard vierwielbesturing² draagt bij aan de handelbaarheid van deze grote wagen. Op lagere snelheid sturen de achterwielen maximaal vijf graden tegengesteld aan de voorwielen, om de wendbaarheid te verbeteren. Ten gunste van de stabiliteit bij snelle links-rechtsmanoeuvres sturen de wielen maximaal 1,5 graad mee met de voorwielen.

Audi RS Q8
De grootste banden die Audi ooit heeft gemonteerd.

De grootste banden die Audi ooit heeft gemonteerd.

De RS Q8¹ rolt standaard op tienspaaks 22 inch lichtmetalen velgen met 295/40-banden. Dat is de grootste bandenmaat die Audi ooit af fabriek heeft geleverd². Deze wielen zien er niet alleen indrukwekkend uit, maar helpen ook om het vermogen op de weg kwijt te raken. Daarnaast zijn, exclusief voor de Audi RS Q8¹, optioneel 23 inch velgen mogelijk. Dit type in vijfspaaks rotordesign is er in diverse kleuren².

Ook vertraging een belangrijke factor in de beheersbaarheid van een RS-model. Daarom zit achter de grote wielen een RS-remsysteem met geventileerde geperforeerde schijven (420 millimeter voor, 370 millimeter achter). De 10-zuiger remklauwen zijn standaard zwart gespoten en naar keuze rood². De remklauwen van de optionele RS keramische remmen² zijn naar keuze grijs, rood of blauw.

SUV-record op de Nürburgring.

De Audi RS Q8¹ pakte al tijdens de ontwikkelingsfase uit met indrukwekkende prestaties. In de herfst van 2019 legde de SUV-coupé 18.000 kilometer af op de Nordschleife van de Nürburgring. Onderweg scoorde coureur en testrijder Frank Stippler een nieuwe recordtijd voor een productie-SUV. Op de Nordschleife deed hij 7 minuten en 42 seconden over een afstand van 20.832 kilometer. Een bewijs voor de bijzondere prestaties waartoe de RS Q8 in staat is, de goede wagenbeheersing tijdens rijden op de limiet en de fabuleuze onderstelafstemming.

Ontdek de Audi Sport-modellen.

Ontdek de Audi Sport-modellen.

De RS-modellen staan sinds jaar en dag bovenaan in de Audi-hiërarchie. Maak kennis met de nieuwste RS-modellen.

Meer informatie
¹ Audi RS Q8: Gecombineerd brandstofverbruik*: 13,5-13,2 l/100km; Gecombineerd CO₂ emissie*: 307-300 g/km
² Een deel van de beschreven of getoonde uitrusting is optioneel, die tegen meerprijs verkrijgbaar is. Gedetailleerde informatie over de standaard en meeruitvoeringen vindt u op de website audi.be of bij uw Audi verdeler.
* De CO₂-emissie en verbruikswaarden worden alleen ter indicatieve titel gegeven. Het is mogelijk dat de waarden die zijn opgegeven voor een specifieke configuratie van een voertuig verschillen van de waarden die worden weergegeven op het gelijkvormigheidsattest bij aflevering van het voertuig. Bovendien kan dit eventuele verschil de krachtens de toepasselijke wetgeving (sociaal, fiscaal, enz.) verschuldigde bedragen mogelijks beïnvloeden. Contacteer uw verdeler voor alle informatie over de fiscaliteit van uw voertuig.