50 jaar passie voor vooruitgang, het is een mijlpaal waar Audi Belgium bijzonder trots op is. Sinds 1974 is Audi Belgium de Belgische invoerder van het merk met de vier ringen. Gedurende deze 5 decennia kende Audi een voortdurende groei dankzij de lancering van talloze iconische technologieën en modellen, en ook Audi Belgium groeide mee op het ritme van deze successen.
Van de legendarische quattro vierwielaandrijving tot het tijdloze design van de Audi TT, van het revolutionaire Space Frame van de Audi A8 tot de eerste elektrische Audi e-tron: het merk met de vier ringen heeft altijd gestreefd naar innovatie. Audi Belgium bracht in de afgelopen 5 decennia niet minder dan 210 nieuwe modellen op de markt, met een aanbod van ruim 50 verschillende modellen vandaag. In 2023 was Audi het op twee na bestverkopende automerk in België met de meeste inschrijvingen ooit: 35.396, ofwel 7,4% marktaandeel. Dit mooie resultaat zorgde ervoor dat Audi Belgium wereldwijd op de 8e plaats staat bij de landen die de meeste Audi's verkopen.
Enkele hoogtepunten uit onze geschiedenis ...
Het allereerste model dat in 1974 werd ingevoerd in België was de Audi 100. Dit vierdeursmodel zorgde meteen voor de grote doorbraak voor het toen nog jonge automerk. Waar het originele plan was om slechts 100.000 stuks te bouwen, werden dat er uiteindelijk 827.474. De Audi 100 Coupé S ontleende zijn design aan de Italiaanse stijl die toen in de mode was. Datzelfde jaar werd ook de Audi 50 gepresenteerd op het 53e Autosalon van Brussel. Dit kleine model werd gebouwd als antwoord op de energiecrisis aan het begin van de jaren zeventig.
De in 1980 gelanceerde Audi quattro werd de eerste sportwagen met permanente vierwielaandrijving die op grote schaal gebouwd werd. Het model gold gedurende tientallen jaren als dé technologische referentie, en boekte veel successen in de autosport. In 1982 verkocht Audi voor het eerst meer dan 10.000 wagens in België. Vandaag zijn dat er meer dan 30.000. Met de lancering in 1986 van de Audi 80 B3 stapte Audi af van het eerder hoekige design van zijn modellen, en evolueerde naar een rondere vormgeving. Met de Audi V8 zette het merk met de vier ringen in 1988 de eerste stap naar het hogere marktsegment, waardoor het model gezien kan worden als de wegbereider van de latere Audi A8. In 1989 onthulden de ingenieurs uit Ingolstadt de Audi 100 met de 2,5-liter vijfcilinder TDI-motor. Met deze nieuwe krachtbron ontketende Audi een echte ‘dieselrevolutie’.
De jaren ’90 zien talloze nieuwe Audi modellen het levenslicht. Zo komt in 1990 het allereerste S model op de markt: de Audi Coupé S2. In 1994 wordt de Audi A8 het nieuwste model in het premium segment. Deze was uitgerust met een carrosserie die volledig gemaakt was uit aluminium: het Audi Space Frame. Nog meer belangrijke lanceringen in datzelfde jaar kwamen er met de eerste Audi A6, de opvolger van de Audi 100, en de Audi A4 die de Audi 80 verving. Eveneens in 1994 kwam het eerste RS model op de markt: de Audi RS2, een samenwerking tussen Audi (design) en Porsche (motor). Met de Audi TT presenteerde Audi in 1995 een uitgepuurde sportwagen met een avant-gardistisch design. En nadat hij in 1996 werd getoond op het Autosalon van Parijs, creëerde de Audi A3 meteen zijn eigen marktsegment. Hij wordt hierdoor beschouwd als de eerste compacte premiumwagen. Tot slot was de Audi A2 1.2 TDI in 1999 het eerste vierdeursmodel ter wereld dat zich tevredenstelde met een verbruik van 3 l/100 km.
De Audi LMP1 wint de 24 uur van Le Mans in 2000, 2001, 2002, 2004 en 2005. Vanaf 2002 worden alle Audi modellen bij verdelers tentoongesteld in exclusieve showrooms, volledig in de Audi huisstijl. In 2004 wordt Audi exclusive gelanceerd in België. Vanaf dat moment hebben alle Audi rijders de mogelijkheid om hun Audi volledig te personaliseren.
De productiestart van de Audi A1 in 2010 luidde een nieuw tijdperk in voor Audi Brussels. De Audi A1 was het eerste model dat enkel hier werd geproduceerd. In 2011 wint Audi voor het eerst de legendarische 24 Hours of Spa met een Audi R8 LM, een overwinning met een Belgisch tintje dankzij Audi Sport Team WRT. De Audi R8 uit 2012 is de allereerste Audi supercar. Deze is voorzien van innovaties en designelementen uit de autosport, maar is toch geschikt voor dagelijks gebruik. In 2013 werd Audi trotse partner van onze nationale hockeyteams Red Lions en Red Panthers, en dat zijn we vandaag nog steeds. In 2018 rolt de laatste Belgische Audi A1 van de band. In totaal werden 909.000 stuks van deze wagen gebouwd, waarvan 30.000 voor België. De grote omschakeling voor de Belgische fabriek volgt datzelfde jaar, met de productiestart van de eerste 100% elektrische Audi e-tron. Audi Brussels wordt bovendien de eerste C02-neutrale Audi fabriek in 2018.
Met de Audi e-tron GT quattro opent Audi in 2021 een nieuw tijdperk. Deze gran turismo van de toekomst toont hoe fascinerend elektrische mobiliteit kan zijn. In 2023 heeft de Audi e-tron zijn pioniersrol als 100% elektrische wagen vervuld. De Audi Q8 e-tron volgt hem op, een wagen die eveneens gebouwd wordt bij Audi Brussels. In 2024 boort het merk met de vier ringen een nieuw elektrisch segment aan met de lancering van de Audi Q6 e-tron.
Voor de toekomst blijft onze missie onveranderd: het vertrouwen winnen van een steeds groeiend klantenbestand. Als pionier op het vlak van elektrische mobiliteit legt Audi daarom de lat voortdurend hoger. Tegen 2025 zullen er meer dan 30 elektrische modellen op de markt zijn. Vanaf 2026 zullen bij Audi wereldwijd enkel nog 100% elektrische nieuwe wagens gelanceerd worden. Op deze manier blijven we onze rol van pionier op het vlak van mobiliteit bevestigen.