Het duurt even voordat Jaan-Mattes Reiling, Technical Project Manager bij Audi, en Alessandro Valia, Chief Test Rider bij Ducati, hun ogen kunnen afwenden van de geüpdatete e-tron GT – hier getoond als prototype – en de Ducati Panigale V4 R. De looks en prestaties van beide modellen zijn ronduit adembenemend.
De fascinerende technische details van zowel de wagen als de motor zorgen voor de nodige opwinding bij Reiling en Valia, tijdens hun ontmoeting bij het Audi driving experience center circuit in het Duitse Neuburg. Naast rijervaringen gebruikt Audi het circuit voor functionele tests en introducties van motorsportwagens. Daarom is dit de perfecte plek voor een gesprek over het adembenemende prototype van de nieuwe Audi e-tron GT. De bewondering van Reiling en Valia voor elkaars voertuigen is overduidelijk: de geweldige prestaties op vier en twee wielen maken hen enthousiast. Later nemen de heren plaats aan het stuur van de Audi e-tron GT prototype om te genieten van enkele kilometers elektrisch rijplezier.
Audi en Ducati maken - samen met Bentley en Lamborghini - deel uit van de Progressive Brand Group van de Volkswagen Group. Via deze samenwerking genieten de merken van de gebundelde kracht van de Volkswagen Group op weg naar een elektrische toekomst, gebruikmakend van synergieën in technische ontwikkeling, inkoop en verkoop. Deze synergieën creëren voldoende vrijheid voor de merken om zich te richten op hun merkspecifieke verkoopargumenten, zoals innovatief design bij Audi of dynamisch rijplezier op twee wielen bij Ducati.
Naast een groot vermogen, een laag gewicht en veel passie, beschikt de Panigale over talloze rijhulpsystemen die hem veiliger en makkelijker bestuurbaar maken, vooral buiten het circuit. "We willen dat onze klanten hun beste rijniveau bereiken met technologieën zoals Cornering ABS, Ducati Traction Control en Ducati Wheelie Control", legt Valia uit. Voor gecontroleerd overstuur heeft de Panigale V4 R ook Ducati Slide Control (DSC), een dynamische slipcontrole geïnspireerd op Audi's Drift modus. De vierdeurs Gran Turismo biedt ook verschillende opties om het rijgedrag aan te passen aan de wensen van de bestuurder. De Chief Test Rider bij Ducati maakt optimaal gebruik van deze instellingen die zijn toegevoegd sinds de voorganger van het prototype. Reiling: "Het is fascinerend hoe makkelijk het is om met zo'n krachtige motor te rijden en hoe snel je je comfortabel en veilig voelt dankzij de elektronische set-up en verschillende rijhulpsystemen."
Valia en Reiling, die allebei een belangrijke rol speelden bij de ontwikkeling van respectievelijk de nieuwe Audi e-tron GT en de Ducati Panigale V4 R, zijn het erover eens: "Door ervoor te zorgen dat het vermogen beter gecontroleerd kan worden, is het makkelijk om volop te genieten van de rijprestaties van de Audi de e-tron GT en de Ducati Panigale V4 R. Ondanks hun sportieve karakter zijn ze allebei ontworpen voor dagelijks gebruik", zegt Audi Developer Reiling. Zijn Italiaanse collega vat het op vergelijkbare wijze samen: "Beide modellen hebben een aanzienlijk vermogen. Maar ze kunnen dat vermogen ook veilig op de weg overbrengen. Ducati-modellen hebben verschillende rijmodi. Hiermee kan de rijder de rijeigenschappen van de motor aanpassen, zowel op het circuit als op de weg. Dit biedt een breed gamma opties om het vermogen van de motor aan te passen aan zijn rijvaardigheidsniveau."
Beide topmodellen genieten de erkenning en het respect van de experts. Het hoeft niet te verwonderen dat beiden het eens zijn over het vermogen en vooral de bestuurbaarheid van de voertuigen. "Ik ben zelf een grote Ducati-fan en vind het heerlijk om met mijn Ducati 996 te rijden. De Panigale maakt het helemaal af", zegt Reiling. De compromisloze motor en de Audi e-tron GT zijn allebei ontworpen voor een eersteklas circuitervaring. Valia voegt toe: "Naast het prachtige ontwerp was ik enorm onder de indruk van de dynamiek, het lichte gewicht en natuurlijk het vermogen van deze 100% elektrische sportwagen. De acceleratie en het rijgedrag in de bochten zijn gewoon fantastisch."