Vernieuwen en met avantgardistische technologieën weten te winnen in de autosport, dat heeft altijd al deel uitgemaakt van het DNA van Audi Sport. In het begin van de jaren ’80 zorgde het merk met zijn quattro vierwielaandrijving voor een revolutie in de rallywereld, nadien veranderde ze het gezicht van de enduranceracerij – met een eerste zege voor een diesel (2006) en ook voor een wagen met hybridetechnologie (2012) in de mythische 24 Uur van Le Mans. Dit keer werd ons merk de eerste autoconstructeur die de Dakar wist te winnen met een wagen met vernieuwende technologie, een combinatie van een elektrische vierwielaandrijving, een hoogspanningsbatterij en een energieomvormer die functioneert met reFuel. Dankzij deze hybride technologie en de gebruikte restbrandstof weet de Audi RS Q e-tron 60% van de CO2-uitstoot te besparen!
“Ik ben heel blij voor de mensen van Audi, maar voor mij persoonlijk betekent deze zege ook heel wat”, grijnsde Carlos Sainz vlak nadat hij met zijn Audi RS Q e-tron over de eindstreep was gereden. “Het team ontwikkelde een heel bijzonder concept, en we zijn de eersten die dit in de Dakar gebruikten. Enkel Audi had het lef om dat risico te nemen. Ik ben heel blij dat we met deze technologie geschiedenis hebben geschreven, zeker na afloop van één van de zwaarste edities van deze rally. Dank ook aan onze teammaats, die ons uitstekend hebben geholpen.”
Dit succes van de Audi RS Q e-tron en zijn vernieuwende technologie is uiteraard ook een overwinning voor het hele team, een zege die werd behaald samen met de leden van Q Motorsport, technici van Audi Sport en twee andere teams die met een Audi RS Q e-tron aan de slag gingen. Na enkele mooie tijden te hebben neergezet verloren Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel en hun respectieve corijders wat tijd, waarna ze helemaal in dienst reden van hun kopman en het team. Ook zij wisten alle obstakels op hun weg te overwinnen, om zo de finish te halen.
Oliver Hoffmann, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling, was na de eerste zege voor het merk-met-de-ringen in deze legendarische wedstrijd uiteraard in de wolken: “Dankzij onze revolutionaire elektrische aandrijving wisten we in amper drie jaar tijd één van de grootste uitdagingen uit de autosport met succes aan te gaan. Zo zetten we een lange reeks van baanbrekende prestaties verder, zowat het kenmerk van Audi in vier decennia autosport. Ik wil dan ook van ganser harte het hele team bedanken, voor deze uitzonderlijke prestatie in een bijzonder lastige editie van de Dakar.”