Dakar: Audi schrijft geschiedenis in rallyraid
Audi België Audi Sport
Dakar: Audi schrijft geschiedenis in rallyraid

Dakar: Audi schrijft geschiedenis in rallyraid

Vernieuwen en met avantgardistische technologieën weten te winnen in de autosport, dat heeft altijd al deel uitgemaakt van het DNA van Audi Sport. In het begin van de jaren ’80 zorgde het merk met zijn quattro vierwielaandrijving voor een revolutie in de rallywereld, nadien veranderde ze het gezicht van de enduranceracerij – met een eerste zege voor een diesel (2006) en ook voor een wagen met hybridetechnologie (2012) in de mythische 24 Uur van Le Mans. Dit keer werd ons merk de eerste autoconstructeur die de Dakar wist te winnen met een wagen met vernieuwende technologie, een combinatie van een elektrische vierwielaandrijving, een hoogspanningsbatterij en een energieomvormer die functioneert met reFuel. Dankzij deze hybride technologie en de gebruikte restbrandstof weet de Audi RS Q e-tron 60% van de CO2-uitstoot te besparen!

Leestijd: 6 min

Dakar: Audi schrijft geschiedenis in rallyraid
De lastigste wedstrijd van het jaar, de moeder van alle rallyraids, de meest ingewikkelde race ter wereld: voor het beschrijven van de Dakar komen enkel superlatieven in aanmerking. En de editie 2024 vormde zeker geen uitzondering op de regel! Gedurende veertien dagen, op een parcours van bijna 8.000 kilometer uitgetekend in het hartje van de woestijn van Saoedi-Arabië, met klassementsproeven die per dag meer dan 400 kilometer lang waren, zorgde de meest beroemde van alle rallyraids ook dit jaar voor een adembenemend scenario. Carlos Sainz, die na de zesde dag de leiding in handen nam en die niet meer afstond, sloeg tot het eind de aanvallen van zijn tegenstanders af, en behaalde op zijn 61ste zijn vierde overwinning in de Dakar, de tweede in de kleuren van een merk uit de Volkswagen Group.

“Ik ben heel blij voor de mensen van Audi, maar voor mij persoonlijk betekent deze zege ook heel wat”, grijnsde Carlos Sainz vlak nadat hij met zijn Audi RS Q e-tron over de eindstreep was gereden. “Het team ontwikkelde een heel bijzonder concept, en we zijn de eersten die dit in de Dakar gebruikten. Enkel Audi had het lef om dat risico te nemen. Ik ben heel blij dat we met deze technologie geschiedenis hebben geschreven, zeker na afloop van één van de zwaarste edities van deze rally. Dank ook aan onze teammaats, die ons uitstekend hebben geholpen.”

Dit succes van de Audi RS Q e-tron en zijn vernieuwende technologie is uiteraard ook een overwinning voor het hele team, een zege die werd behaald samen met de leden van Q Motorsport, technici van Audi Sport en twee andere teams die met een Audi RS Q e-tron aan de slag gingen. Na enkele mooie tijden te hebben neergezet verloren Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel en hun respectieve corijders wat tijd, waarna ze helemaal in dienst reden van hun kopman en het team. Ook zij wisten alle obstakels op hun weg te overwinnen, om zo de finish te halen.

Oliver Hoffmann, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling, was na de eerste zege voor het merk-met-de-ringen in deze legendarische wedstrijd uiteraard in de wolken: “Dankzij onze revolutionaire elektrische aandrijving wisten we in amper drie jaar tijd één van de grootste uitdagingen uit de autosport met succes aan te gaan. Zo zetten we een lange reeks van baanbrekende prestaties verder, zowat het kenmerk van Audi in vier decennia autosport. Ik wil dan ook van ganser harte het hele team bedanken, voor deze uitzonderlijke prestatie in een bijzonder lastige editie van de Dakar.”

Met dit historische succes breidt Audi Sport zijn palmares nog wat uit. Op die erelijst prijken al de wereldtitel rally, de klimkoers van Pikes Peak, het wereldkampioenschap endurance, de 24 Uur van Le Mans, de 24 Uur van Spa en de 24 Uur van de Nürburgring… en nog zo veel meer! Wie doet beter? Toch is dit avontuur nog ver van afgelopen. In de studiebureaus en ateliers van Audi Sport is men al volop bezig met het voorbereiden van het volgende doel van het merk: de Formule 1! Afspraak bij de eerste grand prix van 2026, voor de start van een nieuw hoofdstuk in de ongelooflijke autosportgeschiedenis van Audi.