Met haar keuze voor de autosport treedt Lia Block in de voetsporen van haar vader, de Amerikaanse rallypiloot Ken Block die precies een jaar geleden overleed. In de bergen rond het Italiaanse San Remo maakt Lia Block kennis met succesvolle rallyiconen uit het verleden, en vooruitstrevende technologieën in de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron.
In januari 2023 liet de Amerikaanse rallylegende Ken Block het leven na een sneeuwscooterongeval. Block was een professionele rallyrijder in de Hoonigan Racing Division (voorheen Monster World Rally team), maar werd vooral bekend om zijn razend populaire “Gymkhana”-video’s op YouTube, waarin alles draait rond nauwkeurig driften op een afgesloten terrein. Daarnaast was Block ook Audi ambassadeur: het merk met de vier ringen bouwde voor hem een unieke wagen, de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, met talloze designelementen die refereren aan de iconische Audi Sport quattro S1 Pikes Peak. Ook zijn 17-jarige dochter Lia Block timmert ondertussen aan een carrière als racepilote. In de bergen rond het Italiaanse San Remo neemt ze plaats achter het stuur van de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron. En dat in het gezelschap van haar idool: de Franse voormalige rallypilote Michèle Mouton, de eerste vrouw die een etappe van het Wereldkampioenschap Rally (WRC) won in haar Audi quattro.
Wegen bezaaid met rallygeschiedenis
Lia herinnert zich de verrassing toen haar vader vertelde over de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron, aangezien hij nog nooit met elektrische wagens had gewerkt. “Dit was een eye-opener voor mij, het idee dat mijn vader een elektrische driftwagen wilde bouwen, leek zo onverwacht. Het werd echter al snel duidelijk dat deze wagen en dit project bijzonder waren. De wagen zelf kunnen ervaren was al een avontuur op zich. In het begin was het een beetje eng, dit was zo anders dan alles waarmee ik ooit had gereden. Ik wist dat ik veel plezier zou beleven aan deze futuristische wagen op wegen waar rallygeschiedenis werd geschreven. De scherpe, uitdagende bochten en het accelereren op de rechte stukken zorgen voor een geweldige rijervaring. De elektrische krachtbron biedt direct koppel en vermogen zodra je het gaspedaal aanraakt, waardoor het makkelijker wordt om de wagen te laten draaien en de kracht te gebruiken om bijvoorbeeld donuts te maken.”
Invloed van Michèle Mouton
Dankzij haar vader kreeg Lia de autosport met de paplepel ingegeven. Maar ook een iconische pilote als Michèle Mouton heeft een invloed op hoe ze naar de sport kijkt. In de bergen rond San Remo volgt Mouton hetzelfde parcours als Lia Block, maar wel in de Audi Sport quattro S1 – het historische racemodel waarop de Audi S1 e-tron quattro Hoonitron geïnspireerd is. Lia Block: “Ik was me pas volledig bewust van haar impact toen ik me verder verdiepte in het rallyrijden. Het verhaal van Michèle Mouton boeit me omdat ik veel overeenkomsten tussen ons zie, zeker omdat we onze carrières allebei op jonge leeftijd gestart zijn. Ze heeft zichzelf in de autosport nooit enkel als vrouw gezien, maar gewoon als een van de piloten. Ik voel ook deze mindset. Mijn doel is niet om de beste vrouw of het beste meisje in mijn autosportdiscipline te zijn; ik wil gewoon de beste zijn.”
Elektrificatie in het rallyrijden
Tot slot deelt Lia Block nog haar visie op de toekomst van de autosport, gezien de vooruitgang op het vlak van elektrificatie en de potentiële impact ervan op rallyrijden: “De toekomst van de autosport is fascinerend als je bedenkt hoever we nu staan, vooral met pioniers als Audi die de quattro vierwielaandrijving introduceerden. Ik ben benieuwd naar de toekomst nu steeds meer bedrijven nieuwe technologieën verkennen, en hoe deze het racen zullen bepalen, vooral voor piloten. Elektrificatie zou voor een aanzienlijke sprong in de prestaties kunnen zorgen, vergelijkbaar met de introductie van vierwielaandrijving in de rallysport. Er zijn uiteraard nog steeds uitdagingen om te overwinnen, zoals het rijbereik dat nodig is voor rallysport op het hoogste niveau. Maar ik geloof dat als we elektrificatie kunnen introduceren in rallywagens, dit voor een revolutie zal zorgen in de manier waarop we rijden en met elkaar concurreren.”