Dakar Rally: de Audi RS Q e-tron E2
Audi België Audi Sport
Dakar Rally: de Audi RS Q e-tron E2

Dakar Rally: winnen wordt het doel voor de Audi RS Q e-tron E2

Twaalf maanden na zijn debuut in de Dakar Rally reist Audi opnieuw naar Saoedi-Arabië af, met meer ambities dan ooit. Die zijn ook gerechtvaardigd, dank zij de nieuwe Audi RS Q e-tron E2 en drie bijzonder getalenteerde rijdersduo’s. Na een succesvolle generale repetitie in de Rally van Marokko, die begin oktober werd verreden, treffen de rijders en corijders van het merk met de vier ringen nu hun laatste voorbereidingen vooraleer ze richting de Arabische woestijn afreizen. Hun doel is duidelijk: ze willen Audi in de lastigste en meest veeleisende rallyraid de eerste zege van een elektrisch aangedreven wagen schenken. Er zijn vijf redenen waarom de kansen van Audi Sport om in dat opzet te slagen meer dan reëel zijn.

Leestijd: 6 min

Dakar Rally: winnen wordt het doel voor de Audi RS Q e-tron E2

Audi RS Q e-tron E2: nog beter, nog krachtiger

De Audi RS Q e-tron E2 is nauw verwant aan de Audi RS Q e-tron die tijdens de meest recente Dakar Rally al wist te schitteren, onder andere door vier etappezeges te veroveren. De nieuwe bolide werd ontwikkeld op basis van alle lessen die Audi sinds de start van hun rallyraidprogramma heeft getrokken. De Audi RS Q e-tron E2 geniet nog steeds van een elektrische aandrijving, bestaande uit twee motoren die zijn gekoppeld aan een elektrische generator, maar beschikt over meer troeven dan het model dat vorig jaar aan de start stond.

Aan de buitenkant zijn de meest in het oog springende veranderingen aerodynamisch van aard. De luchtweerstand werd met zowat 15 procent verminderd, wat de energetische efficiëntie uiteraard ten goede komt. Er werden ook nieuwe composietmaterialen gebruikt, om zo het gewicht én het zwaartepunt van het voertuig naar beneden te halen.

De elektronische controle-eenheid laat toe om het gebruik van de in de hoogspanningsbatterij opgeslagen energie te controleren, en die via het regeneratiesysteem en de elektrische generator opnieuw op te laden. Ook die elektronica werd verfijnd om de efficiëntie te verhogen. Het aircosysteem, wegens de extreme hitte in de Saoedische woestijn onmisbaar om de veiligheid en het comfort van de rijders te waarborgen, werd ook geoptimaliseerd, vooral op het vlak van energieverbruik. Al die evoluties hebben ook een gunstige invloed op de seriemodellen die Audi in een nabije toekomst zal produceren.


Drie indrukwekkende rijdersduo’s!

De drie rijdersduo’s die sinds de start van het programma bij de ontwikkeling van de Audi RS Q e-tron betrokken zijn, beschikken stuk voor stuk over snelheid en ervaring. Met Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Édouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz kan Audi op absolute toppers rekenen.

Na afloop van zijn carrière in de meer traditionele rally’s, een loopbaan waarin de Spanjaard twee wereldtitels wist te behalen, legde Carlos Sainz zich toe op de rallyraid. Hij heeft al drie overwinningen in de Dakar Rally op zijn palmares staan.

Fransman Stéphane ‘Peter’ Peterhansel is met 14 overwinningen niet meer of minder dan de zegerecordhouder in de moeder aller rallyraids: hij wist de Dakar zes keer met de motor te winnen, en maar liefst acht keer op vier wielen!

Mattias Ekström maakte pas in 2021 zijn debuut in de Dakar Rally, maar ook hij kan een indrukwekkend en veelzijdig palmares voorleggen. De Zweed, die zijn hele carrière voor Audi reed, won twee titels in DTM (het Duitse toerwagenkampioenschap), zegevierde met een Audi R8 LMS in de editie 2011 van de 24 Uur van Spa en werd in 2016 met een Audi S1 wereldkampioen rallycross.

Geslaagde generale repetitie in Marokko

Net zoals in heel wat andere autosportdisciplines is ook in rallyraid deelnemen aan een wedstrijd de beste manier om een wagen te ontwikkelen! Sinds januari 2022 hebben de technische teams van Audi Sport zich over een intens ontwikkelingsprogramma ontfermd, met talrijke testsessie in Europa en Afrika.

Een deel van dit ontwikkelingsprogramma werd gevormd door een grote “generale repetitie” in de Rally van Marokko, die van 1 tot 6 oktober werd verreden. De omstandigheden lagen er heel dicht bij wat de teams tijdens de Dakar 2023 te wachten staat: extreme hitte, hoge duinen en pistes vol rotsen en stenen.

De Audi’s RS Q e-tron E2 stonden aan de start in de Open categorie (lees: buiten het algemene klassement), want ze reden al in de configuratie van de op stapel staande Dakar, en dus volgens de regels van 2023. Toch wisten ze zich in de kijker te rijden, zowel qua prestaties als qua betrouwbaarheid. Niet alleen verzamelden ze er enorm veel extra data, die met het oog op de Dakar 2023 heel nuttig bleken, Carlos Sainz wist na de zes etappes, goed voor zo een 2.300 kilometer tegen de klok, ook alle tegenstand te kloppen en zo de officieuze zege te behalen.

De kleine details die het verschil maken

Behalve het feit dat de ambitie om de eerste constructeur te worden die met een elektrisch aangedreven wagen de Dakar Rally weet te winnen Audi voor een uitzonderlijke technologische uitdaging stelt, speelt ook terreinkennis een bepalende rol in de autosport.

Bij het ontwerp van de Audi RS Q e-tron E2 trokken de Audi-ingenieurs dan ook lessen uit de vorige editie van de Dakar Rally. Zo is het nieuwe prototype nu voorzien van eenvoudig verwijderbare koetswerkonderdelen. Niet alleen kan er zo makkelijker aan de mechaniek worden gesleuteld, ook de reservewielen kunnen zo sneller van de wagen worden gehaald! In een rallyraid zijn lekke banden immers geen zeldzaamheid, en bovendien kunnen die ook heel wat tijd kosten. Door het de rijders makkelijker te maken de wielen van de wagen te wisselen kunnen belangrijke minuten worden gewonnen.

Tijdens de recente Rally van Marokko hebben de Audi-rijders ook gevraagd om de plaats van de pneumatische pistolen op de Audi RS Q e-tron E2 te wijzigen, om zo bij een wielwissel nog meer tijd te kunnen winnen. De technische teams van Audi Sport gaven zoals steeds blijk van een grote reactiviteit, en hebben voor de editie 2023 van de Dakar Rally al de nodige wijzigingen aangebracht. Misschien zijn het wel die kleine details die het verschil zullen maken…

Dakar Rally 2023: een indrukwekkend programma!

De 45ste Dakar Rally, die tussen 31 december en 15 januari wordt verreden, is de vierde editie van de beroemdste en meest extreme rallyraid die in Saoedi-Arabië wordt afgewerkt. Het parcours van de Dakar 2023, de belangrijkste wedstrijd van het wereldkampioenschap rallyraid, werd uitgetekend tussen twee zeeën – de Rode Zee en de Perzische Golf – en zorgt ongetwijfeld voor een grand cru van een wedstrijd.

In totaal moeten de deelnemers niet minder dan 8.549 kilometer afleggen, waarvan 4.706 tegen de klok. Er staan de Audi-duo’s Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Édouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz dan ook twee weken extreem zware uitdagingen te wachten. De eerste week bestaat vooral uit lange etappes, maar tijdens de tweede komen wat kortere, maar heel intense klassementsproeven aan bod. Vooral de vier dagen in het beruchte “Empty Quarter”, de “Grote Leegte” in het oosten van Saoedi-Arabië zouden wel eens beslissend kunnen zijn. De woestijnduinen zijn er minstens even groot als de uitdaging die Audi te wachten staat…