Alsof hij ontwikkeld is voor een missie naar Mars. Zo futuristisch oogt de gloednieuwe elektrische conceptwagen van Audi. De Audi AI:TRAIL quattro lijkt het concept ‘offroad’ wel érg letterlijk te nemen … en toch is hij bedoeld voor ontdekkingsreizen op onze eigen aardbol. Dit is hoe Audi zich de toekomst van de mobiliteit inbeeldt.
Intelligente, futuristische conceptwagens. Dat is de Audi AI-familie. En sinds kort is die alweer een telg rijker. Na de Audi Aicon, Audi AI:ME en Audi AI:RACE is er nu de Audi AI:TRAIL quattro. Zijn ambitie? U verleiden om af te wijken van de platgetreden paden dankzij zijn superieure offroadcapaciteiten, zijn hoge mate van automatisering en zijn versterkte autonomie.
Offroad op het eerste gezicht
Het ontwerp van de Audi AI:TRAIL quattro onthult meteen zijn avontuurlijke karakter. 4,15 m lang, 2,15 m breed, 1,67 m dakhoogte, 34 cm bodemvrijheid en enorme 22-inch wielen met banden van 850 mm (33,5"): de architectuur van de Audi AI:TRAIL quattro temt moeilijk en rotsachtig terrein met de grootste behendigheid. En ook het risico dat de in de vloer geïntegreerde batterij in contact komt met de grond is nihil.
Zijn carrosserie is een hightech mix van staal, aluminium en koolstofvezel. Dat maakt van deze Audi AI:TRAIL quattro een lichtgewicht van 1750 kg, waardoor hij uitermate soepel beweegt. Dikke dwarsarmen en McPherson-veerpoten met schroefveren en adaptieve schokdempers geven voldoende stevigheid en staan in voor een veilige rijstabiliteit. Naast betere offroadcapaciteiten betekent dit ook extra comfort voor de passagiers. De banden beschikken verder over een variabele en sensorgestuurde luchtdrukregeling.
Discreet en functioneel
De ruime cabine van de Audi AI:TRAIL quattro bevat vier zitplaatsen: twee kuipstoelen aan de voorkant en twee stoelen achteraan die zijn ontworpen als hangmatten (en die u dus ook buiten de auto kunt gebruiken).
Voor de interactie tussen bestuurder en voertuig zijn maar een aantal elementen aanwezig: pedalen, een stuurknuppel, een paar knoppen en een smartphone bevestigd op de stuurkolom. Die dient tegelijk als scherm en als controlecentrum voor voertuigfuncties en navigatie.
Aan opbergruimte geen gebrek: die vindt u zowel voor- als achteraan. En de randen in de zijruiten geven de passagiers ruimte waar ze objectief gezien het meest nodig hebben: rond hun schouders en ellebogen.
Eén met de buitenwereld
Reken niet op een entertainmentscherm aan boord van de Audi AI: TRAIL quattro. Hij is ontworpen voor het avontuur, om te verkennen. De ontwerpers hebben alles in het werk gesteld om de inzittenden een optimaal zicht op de natuur en hun omgeving te bieden en de grenzen met de buitenwereld te laten vervagen. De voorruit is om het front van de auto geplooid zoals de cockpit van een helikopter, waardoor passagiers een vrij zicht hebben op de weg voor en naast de auto. En niet alleen het front en de flanken zijn doorzichtig en met glas bedekt. Bijna het hele dak, van de bovenkant van de voorruit tot aan de achterspoiler, geeft een open uitzicht op de lucht en op het landschap.
Drones in plaats van grootlichten
De verlichting van de Audi AI: TRAIL quattro breekt met alle conventies. Als vervanging van traditionele koplampen, zitten onder de A-stijlen onafhankelijke lichtbronnen verwerkt die zowel naar binnen als naar buiten kunnen schijnen. Deze LED-elementen zijn makkelijk te dimmen en verstellen – ze dienen zowel als interieurverlichting als om het pad vóór de auto te verlichten. Het achterlicht werkt op een vergelijkbare manier. Het loopt over de hele breedte van de achterkant en doet dienst als verlichting van het bagagecompartiment en als een onderscheidende signatuurverlichting aan de buitenkant.
Pas echt sensationeel zijn de dim- en grootlichten. In plaats daarvan is de Audi AI:TRAIL quattro uitgerust met in totaal vijf rotorvrije, driehoekige en elektrisch aangedreven drones met geïntegreerde matrix LED-elementen. Ze kunnen landen op een dakrek of rechtstreeks op het dak van de auto en zich koppelen aan de inductieve laadpunten.
Wanneer technologie alle terreinen beheerst
De rijhulpsystemen laten de bestuurder van de Audi AI:TRAIL quattro nooit in de steek. De gegevens rond wrijving en gripverlies of overlangse en dwarse acceleratie voeden de elektronica met alle nodige parameters om de rijstabiliteit te optimaliseren. Daarnaast is er een heel gamma aan sensoren, die zowel het wegoppervlak als obstakels kunnen detecteren. Ze werken met optische systemen zoals camera’s en lasers, maar ook met ultrasoonsensoren en radar. De gegevens die zij verzamelen helpen het centrale rijhulpsysteem om botsingen te vermijden, door zover als nodig in te grijpen op de besturing en de remmen.
Een autonomie die uw zin voor avontuur aanwakkert
Aangezien de Audi AI:TRAIL quattro is bedoeld voor gebruik in gebieden zonder laadinfrastructuur trekt hij vooral de aandacht met zijn rijbereik. De beoogde doelstelling met zijn lithium-ionbatterij is 400 tot 500 kilometer op de weg en op eenvoudig terrein (volgens de WLTP-norm). Op ruwere ondergrond, waar bijna permanent verhoogde wielspin optreedt, gaat het verbruik omhoog, maar zelfs dan ligt de grens nog op een indrukwekkende 250 kilometer.