Een gereduceerd interieur, een hightech-bril en bediening door bewegingen in de ruimte – dat is Audi dimensions, het nieuwe Mixed Reality-bedieningsconcept voor de Audi activesphere concept¹.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Christina Huber (links), User Experience Designer Audi, en Jan Pflüger, Mixed Reality Expert Audi, ontwikkelen het innovatieve bedieningsconcept Audi dimensions voor de Audi activesphere concept¹.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Christina Huber (links), User Experience Designer Audi, en Jan Pflüger, Mixed Reality Expert Audi, ontwikkelen het innovatieve bedieningsconcept Audi dimensions voor de Audi activesphere concept¹.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Een hand maakt een subtiel gebaar in de lucht alsof deze een scrollwiel bedient. Vervolgens maakt deze hand een vegende beweging naar links. Het is de hand van Christina Huber, User Experience Designer bij Audi, die in een mock-up, een visueel model, van de Audi activesphere concept¹ zit. Ze zet de hightech-bril af die ze op haar neus draagt – en glimlacht: "Het gaat om intuïtieve beweging, zo werkt Audi dimensions." Jan Pflüger, coördinator Augmented & Virtual Reality Mixed Reality Experts bij Audi, zit naast Christina en is het ermee eens: "We voorzien onze klanten van technologie, met sensoren die in beide richtingen werken. Ik geef informatie aan de gebruikers die deze nodig hebben. Tegelijkertijd ontdek ik wat de gebruikers daar eigenlijk mee willen doen.”
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
De mock-up van de Audi activesphere concept¹ is een visueel model van het voertuig om dingen uit te proberen.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Jan Pflüger kijkt met een onderzoekende blik naar de Mixed Reality-bril. De bril is aangesloten op een kleine computer unit aan zijn riem.
De mock-up van de Audi activesphere concept¹ is een visueel model van het voertuig om dingen uit te proberen.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Jan Pflüger kijkt met een onderzoekende blik naar de Mixed Reality-bril. De bril is aangesloten op een kleine computer unit aan zijn riem.
Christina en Jan ontwikkelen het innovatieve bedieningsconcept in de Audi activesphere concept¹. De Graphical User Interface (GUI) wordt niet langer permanent weergegeven op één plaats, op schermen of geprojecteerd zoals we dat gewend zijn, maar wordt op de juiste plaats op het juiste moment getoond – en bovendien niet alleen tweedimensionaal, maar ook driedimensionaal. Als je de Mixed Reality-bril opzet, zijn bedieningsfuncties beschikbaar in de driedimensionale ruimte en kun je met natuurlijke gebaren de inhoud in deze ruimte interactief bedienen.
Christina: "In dit bedieningsconcept zijn er geen conventionele schermen waar ik op moet tikken om de inhoud te selecteren die ik interactief wil bedienen. De bril ziet met behulp van sensoren op welke inhoud mijn ogen zijn gericht en brengt het betreffende bedieningselement in de 3D-ruimte naar mij toe." Dat klinkt eenvoudig, maar is technisch complex. Dat een voertuig over sensoren beschikt die inzicht geven in de omgeving, is tegenwoordig gangbare technologie. Wat echter geheel nieuw is, is dat met een Mixed Reality-bril de bestuurder over dezelfde sensortechnologie beschikt om te bepalen waar in de ruimte je je bevindt. Jan: "We willen ruimtelijke interactie mogelijk maken en gebruiken daarvoor de momenteel meest geavanceerde Mixed Reality-technologie. Dit betekent: ik ben niet afgesloten van de echte wereld zoals met een Virtual Reality-bril, maar ik kijk in feite door transparante displays naar de wereld om me heen. Daarbij wordt via de bril informatie weergegeven die relevant is voor het gebruik." Jan tilt de bril op en draait hem in de lucht om hem van alle kanten aandachtig te bekijken.
De Mixed Reality-bril, die de drager in de ruimte positioneert, is voorzien van allerlei sensoren en camera's. Daarmee lokaliseert hij de ruimte om zich heen en maakt het mogelijk om de beleving met de bril zo te programmeren, dat alle bedieningselementen voor de gebruikers precies daar verschijnen waar ze in de betreffende situatie nodig zijn.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
De complexiteit van de driedimensionale bediening moet logisch verpakt en geprogrammeerd zijn. Jan Pflüger en Christina Huber wisselen hierover van gedachten.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
De complexiteit van de driedimensionale bediening moet logisch verpakt en geprogrammeerd zijn. Jan Pflüger en Christina Huber wisselen hierover van gedachten.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Jan Pflüger
Met de Mixed Reality-bril ben je niet afgesloten van de echte wereld, maar kijk je door transparante displays naar de wereld om je heen.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Jan met de technisch zeer complexe Mixed Reality-bril. Via talrijke sensoren en camera's registreert de bril de ruimte om hem heen.
Met de Mixed Reality-bril ben je niet afgesloten van de echte wereld, maar kijk je door transparante displays naar de wereld om je heen.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Jan met de technisch zeer complexe Mixed Reality-bril. Via talrijke sensoren en camera's registreert de bril de ruimte om hem heen.
Meer nog: de bediening is intelligent en komt naar de gebruikers toe. Als je in deze ruimte rondkijkt, gebeurt er op het eerste gezicht niets. UI-elementen die verschillende bedieningshandelingen mogelijk maken, blijven inactief. Pas wanneer je je ogen op een van deze elementen richt, en op die manier dus interesse toont, wordt het geactiveerd, komt het virtueel naar de gebruiker toe en kan het vervolgens met gebaren in de ruimte worden bediend. Een concreet voorbeeld: het zogenoemde Audi dimensions anchor-point in het portier van de Audi activesphere concept¹ is aanwezig als een fysiek element. Als je je ogen erop richt, registreert het systeem eerst de interesse en geeft het bijvoorbeeld de huidige temperatuur in het interieur weer. Wanneer je je langer focust, begint de interactie. Het UI-element komt naar de gebruiker toe en kan virtueel worden bediend. Na de bediening, verdwijnt het bedieningselement na enkele seconden of je kunt de inhoud met een handbeweging wegvegen en het UI-element weer in de inactieve stand zetten. Er zijn dus niet alleen fysieke elementen met daarover een 3D-bedieningslaag, maar ook een intelligente, op context gebaseerde User Interface die flexibel beschikbaar is in de ruimte, die naadloos en gemakkelijk kan worden bediend. Audi dimensions plaatst gebruikers in het middelpunt en begrijpt wat ze nodig hebben.
Wanneer je op de linker voorstoel van de Audi activesphere concept¹ zit, is het stuurwiel onzichtbaar ingetrokken. Als naar de rijmodus wordt geschakeld, beweegt het stuurwiel naar buiten en past de inhoud van de User Interface zich aan de behoeften van handmatig rijden aan. Christina: "Bij navigatie klik je niet alleen conventioneel op een use case via een pictogram, maar kun je ook driedimensionaal met de navigatiekaart communiceren. Er zijn daarbij verschillende niveaus voor verschillende informatiestadia, die geleidelijk op basis van hun interesse worden gevormd."
Wanneer je het voertuig verlaat, om bijvoorbeeld te gaan mountainbiken of skiën in de natuur, kun je de bril ophouden en blijft deze relevante informatie weergeven, bijvoorbeeld over routes, hellingen of waarschuwingen voor slecht zicht.
Jan: "We zorgen er niet alleen voor dat voor het eerst interactie met het voertuig met een dergelijke technologie mogelijk is, dat wil zeggen dat je de voertuig functies kunt bedienen; het gaat nog veel verder. Uiteindelijk is het voertuig een digitaal Mixed Reality-platform dat klaar is voor wat in de toekomst hopelijk mogelijk zal zijn: ik stap in de auto en gebruik voor alle functies vanzelfsprekend de bril. Ik stap uit de auto en ga verder met activiteiten, zoals skiën of fietsen, waarbij de bril mij ook ondersteunt. Het voertuig is mijn verlengde begeleider die deze naadloze ervaring mogelijk maakt." De auto van de toekomst is ingebed in een ecosysteem en verrijkt de echte wereld met contextuele virtuele content.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Christina Huber
Christina Huber met Mixed Reality-bril.
Het Audi dimensions anchor-point in het portier is aanwezig als fysiek element. Als je je ogen erop blijft richten, begint de interactie.
Bij het hier afgebeelde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Christina Huber met Mixed Reality-bril.
Het Audi dimensions anchor-point in het portier is aanwezig als fysiek element. Als je je ogen erop blijft richten, begint de interactie.
Bij het hier afgebeelde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Deze technologie van de toekomst stelt de ontwerpers in staat om tegelijkertijd een ongekende User Experience te creëren. Christina Huber: "Het voertuig zelf is een algehele feel-good-zone zonder nadrukkelijk aanwezige computertechnologie. Toch is het intelligent – maar op de achtergrond. Pas als ik de Mixed Reality-bril opzet, breng ik de bedieningstechnologie tot leven.”
Dit zal in de toekomst volledig nieuwe mogelijkheden voor voertuig ontwerp mogelijk maken. Ontwerpers hoeven niet langer rekening te houden met waar bedieningselementen fysiek geplaatst moeten worden. Hoe en waar je ook in de auto zit, in een lounge- of ligpositie – met de Mixed Reality-bril is de toegankelijkheid van alle bedieningselementen altijd gegarandeerd. Er zijn geheel verschillende ontwerp talen denkbaar en er is een geheel nieuwe vormgeving van het interieur mogelijk. De toekomst blijft innovatief.
Gebaren in de lucht: met de Mixed Reality-bril kunnen de bedieningselementen daar in de ruimte worden bediend waar ze voor de bestuurder zo natuurlijk mogelijk bereikbaar zijn.
Bij het hier afgebeelde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.
Gebaren in de lucht: met de Mixed Reality-bril kunnen de bedieningselementen daar in de ruimte worden bediend waar ze voor de bestuurder zo natuurlijk mogelijk bereikbaar zijn.
Bij het hier afgebeelde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als serie-model verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rij functies en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor serie-modellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.