Audi activesphere concept: partner voor een actieve levensstijl > Future > Audi België
Audi België Future
Audi activesphere concept: partner voor een actieve levensstijl

Audi activesphere concept¹: partner voor een actieve levensstijl

Sportief, gepassioneerd, elegant: de vierde Sphere-concept car van Audi is een converteerbare Crossover-Coupé met quattro en een innovatief bedieningscon-cept.

Tekst: AUDI AG – Foto: Ole Westermann Leestijd: 7 min

¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als seriemodel verkrijgbaar is.

Audi activesphere concept schuin van achteren.

In navolging van de drie concept cars Audi skysphere concept¹ (Roadster), Audi grandsphere concept¹ (Limousine) en Audi urbansphere concept¹ (ruimteconcept) presenteert Audi de Audi activesphere concept¹ het vierde volledig elektrische Sphere-concept. Dit laat zien hoe Audi denkt over de toekomst van de mobiliteit – in dit geval afgestemd op een actieve levensstijl.

Net als alle andere Sphere-concepten biedt ook de Audi activesphere concept¹ de keuze om zelf met een stuur en pedalen te rijden of op geschikt terrein geautomatiseerd² te rijden.

Een groot deel van de Audi activesphere concept¹ wordt gekenmerkt door grote ruitoppervlakken, die een verbinding tussen het interieur en de omgeving vormen. Zo is niet alleen het coupé-dak gemaakt van glas, maar is voor het ook het kenmerkende Audi Singleframe voorzien van transparant glas. Bovendien zorgen de verzonken glazen panelen in het onderste gedeelte van de portieren vooral offroad voor een ongeëvenaard uitzicht, waarmee de scheiding tussen de buitenwereld en het interieur wordt opgeheven.

¹Bij het hier vermelde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als seriemodel verkrijgbaar is. ²Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als seriemodel verkrijgbaar is. De getoonde automatische rijfuncties zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor seriemodellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk con-cept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.

Grote glazen oppervlakken.
Het Audi Singleframe is uitgevoerd met glas.
Zicht naar voren vanuit het interieur.

Veelzijdige variabiliteit

De achterkant van de elegante topklasse-coupé houdt rekening met een actieve levensstijl. Zo kan de Sportback-achterzijde worden omgevormd tot een open laadvlak. Hierbij schuift de transparante achterruit nagenoeg over het dak van het Audi activesphere concept¹, terwijl het onderste verticale segment van de achterkant horizontaal wordt uitgeklapt, waardoor een pick-up-laadvlak ontstaat die het transport van bikes (beugels hiervoor zijn al aanwezig), surfboards of andere sportuitrusting mogelijk maakt.

In de pick-up-configuratie is het interieur achter de achterstoelen afgesloten met een glazen ruit ter bescherming tegen wind en weer. Vanzelfsprekend worden de vier ruime zitplaatsen in het interieur niet beïnvloed door deze transformatie.

De elegantie en sportiviteit van het Sportback-silhouet blijven behouden bij deze transformatie en bij het vervoer van ski's waarvoor het voertuig over een uitschuifbare skidrager beschikt. Deze is vlak geïntegreerd in het midden van het dak en vrijwel onzichtbaar. Voor het gemakkelijk laden van ski's kan deze naar het onderste gedeelte van de achterzijde worden geschoven en wordt deze voor de rit weer boven op het dak geplaatst.

¹Bij het genoemde resp. weergegeven voertuig gaat het om een conceptcar die niet als serieauto verkrijgbaar is.

Twee e-mountainbikes op het laadvlak.
Zicht vanaf de zijkant op het interieur.

Converteerbaar van onroad-coupé naar offroad-SUV

 

quattro Performance

Als de Audi activesphere concept¹ overschakelt naar de offroad-modus, wordt de bodemvrijheid van 208 millimeter met 40 millimeter vergroot. Daarbij worden de karakteristieke verticale metalen strips aan de voor- en achterzijde en de flanken onder de portieren verhoogd zodat ook aan het ontwerp te zien is dat de auto klaar is voor offroadrijden.

De Audi activesphere concept¹ laat natuurlijk niet alleen zien dat zijn carrosseriestijl geschikt is voor offroadrijden, maar beschikt ook over de elektronisch geregelde Audi quattro vierwielaandrijving. Een elektromotor op de vooras en een op de achteras ontwikkelen een totaal vermogen van 325 kW en een koppel van 720 newtonmeter, dat, zoals kenmerkend is voor elektrische auto's, onmiddellijk beschikbaar is.

De twee elektromotoren worden gevoed door de tractiebatterij, die zich tussen de beide assen bevindt en ongeveer 100 kWh aan energie levert. Met de 800-volt-oplaadtechnologie van de Audi activesphere concept¹ kan de batterij met een snellader worden opgeladen met een vermogen tot 270 kW.

Ook de wielen van de Audi activesphere concept¹ onderstrepen de quattro Performance: bewegende segmenten, die gesloten zijn voor een efficiënte aerodynamica bij rijden op de weg, en zijn geopend voor ventilatie tijdens offroad-rijden.

¹Bij het genoemde resp. weergegeven voertuig gaat het om een conceptcar die niet als serieauto verkrijgbaar is.

De zijdorpel in de Offroad-modus.
Het interieur van de Audi activesphere concept.

Fysieke realiteit en de digitale sferen versmelten tot één geheel

 

Nieuwe dimensie

Een Mixed-Reality-bril³ maakt toegang tot en interactie met virtuele bedieningselementen en content in de Audi activesphere concept¹ mogelijk. Deze worden in de betreffende context en naar behoefte in de bril weergegeven – als de gebruiker naar een element van de gebruikersinterface kijkt, herkent het systeem de interesse en activeert het de beoogde functie. Verschillende detailniveaus zorgen daarbij voor een intuïtieve bediening, zelfs bij complexere functies. De ruimtelijke, op gebaren gebaseerde interactie past zich aan de gebruiker aan en reageert in real-time met de auto en digitale inhoud.

Deze innovatieve technologie biedt uiteenlopende mogelijkheden: in offroadmodus kunnen bijvoorbeeld topografische 3D-beelden met hoge resolutie worden in het zicht worden geprojecteerd op het werkelijke landschap, evenals navigatieaanwijzingen en informatie over de bestemming. De bril kan zelfs buiten de auto worden gebruikt bij sportieve activiteiten: bijvoorbeeld voor routebegeleiding op een bike-trail of op skipistes en freeride-terreinen. Voor inspirerende belevenissen bij een bijzonder actieve levensstijl.

¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car die niet als seriemodel verkrijgbaar is. ³Bij het hier afgebeelde voertuig gaat het om een conceptcar die niet als seriemodel verkrijgbaar is. De getoonde Augmented Reality-bril is eveneens niet verkrijgbaar. De getoonde automatische rijfuncties en de getoonde Augmented Reality-bril zijn technologieën die momenteel in ontwikke-ling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor seriemodellen en werken alleen binnen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.

Bestuurder voor de Audi activesphere concept¹ en berglandschap.
 
Audi activesphere concept en Audi SQ8 Sportback e-tron

Drievoudig rijplezier

De Audi SQ8 Sportback e-tron is het seriemodel voor een actieve levensstijl: dy-namisch Sportback-design, drie elektromotoren voor uitzonderlijke dynamiek, Tor-que Vectoring met actieve koppelverdeling op de achteras.

Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.