De toekomst van progressieve Premium-mobiliteit > Future > Audi België
Audi België Future
De toekomst van progressieve Premium-mobiliteit

"De toekomst van progressieve Premium-mobiliteit"

Met de sphere concept cars¹ geeft Audi de toekomst van de mobiliteit vorm. Hildegard Wortmann, lid van de Raad van bestuur van Audi, vertelt ons hoe duurzaam Audi daarbij te werk gaat.

Tekst: Bernd Zerelles; Foto: AUDI AG Leestijd: 7 min

¹Bij de beschreven en weergegeven auto's gaat het om concept cars die niet als seriemodel ver-krijgbaar zijn.

Portret Hildegard Wortmann.

Mevrouw Wortmann, Audi heeft de afgelopen maanden drie sphere concept cars¹ gepresenteerd: De Audi skysphere concept¹, de Audi grandsphere concept¹ en de Audi urbansphere concept¹. Wat is de gemeenschappelijke noemer van deze drie auto's?
Deze drie concept cars vertegenwoordigen onze merkstrategie. Ze laten zien hoe we ons de toekomst van progressieve premium-mobiliteit voorstellen. De gemeenschappelijke woordstam "sphere" (sfeer) in de modelnamen van deze auto's benadrukt de focus van alle drie de ontwerpen op het nieuwe interieurconcept en het algehele ecosysteem voor een nieuwe belevingswereld aan boord.
De Audi skysphere concept¹ laat zien hoe spannende technologie en design elkaar inspireren. In de Audi grandsphere concept¹ wordt het geheel nieuwe interieur een ruime eersteklas lounge. De Audi urbansphere concept¹ is de grootste concept car van de sphere-serie¹ tot nu toe. Het hightech-aanbod en de royale binnenruimte zorgen voor een comfortbeleving van uitzonderlijke klasse.

¹Bij de beschreven en weergegeven auto's gaat het om concept cars die niet als seriemodel ver-krijgbaar zijn.

Audi grandsphere concept¹.

U heeft het in het kader van de Audi sphere concept cars² over nieuwe belevingsruimten, een soort tweede habitat, die de voertuigen bieden. Hoe bedoelt u dat?
Het gaat ons om high-class door middel van hightech. Alle drie de concept cars rijden volledig elektrisch. Maar e-mobiliteit staat in eerste instantie voor een aandrijfvorm. Het is belangrijk om een stap vooruit te denken.
Geautomatiseerd rijden² kan wel eens de volgende grote gamechanger worden. Daardoor ontstaan er volledig nieuwe mogelijkheden bij het ontwerpen van het interieur van auto's Dit deel van de auto verandert nu meer dan ooit tevoren in de afgelopen decennia. Klassieke auto's werden altijd van buiten naar binnen ontworpen – eerst werkten ze aan het exterieurontwerp en vervolgens werd het interieur vormgegeven. Dit is nu omgekeerd: Met het idee van leefruimte als centrum ontwerpt Audi auto's nu van binnen naar buiten.
Bovendien is geautomatiseerd rijden zo belangrijk omdat het tijd bespaart, en tijd is een van de kostbaarste dingen waarover we kunnen beschikken. Als we onze reistijd in de auto niet hoeven te besteden aan het in de gaten houden van het verkeer, kunnen we ons met andere dingen bezighouden. Elk Sphere concept car² is een ruimte die mensen tijdens de rit nieuwe ervaringen biedt.
Met het interieur, de architectuur van de ruimte, wordt een nieuw totaalconcept van de auto gecreëerd, waarin het interieur de kern vormt van het ontwerp van nieuwe auto's. De focus ligt op de behoeften en de kwaliteit van de ervaring van de inzittenden.

²Bij de genoemde en beschreven auto's gaat het om concept cars die niet als seriemodel ver-krijgbaar zijn. De genoemde resp. weergegeven automatische rijfuncties zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor seriemodellen en werken alleen bin-nen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.

Het gaat ons om high-class door middel van hightech.

Hildegard Wortmann

Audi urbansphere concept¹.

Tijdens het ontwerpen van de auto's is bij onderdelen voor het eerst rekening gehouden met wensen van potentiële klanten, die tijdens co-creation-processen zijn geuit. Ziet u op dat gebied meer mogelijkheden voor de toekomst?
Bij de vormgeving van de Audi urbansphere concept¹ hebben we met deze procedure gewerkt. De auto is op maat gemaakt voor transport in de megasteden in China. Daarom hebben we bij de vormgeving speciaal geselecteerde Chinese trend receivers en potentiële klanten van Audi betrokken. Zo kan dus al in een heel vroeg ontwikkelingsstadium van de auto rekening worden gehouden met behoeften van de klant.
Het hele team rondom de baas van ons team van ontwerpers, Marc Lichte, was enthousiast over het proces. Omdat de mens bij ons denken en doen centraal staat, kunnen wij ons heel goed voorstellen om co-creation in de toekomst vaker te gebruiken.

In het premiumsegment van mode, wonen, reizen en beleven speelt de term 'duurzaamheid' een steeds belangrijkere rol. Laten de drie sphere-concept cars¹ deze tendens voor het merk ook zien?
Ja, in de mode, zelfs op het gebied van fast fashion, zijn er duurzame ecolijnen. Deze ontwikkeling naar algehele duurzaamheid vindt overal plaats. In het verleden was het belangrijk om motoren te ontwikkelen die misschien een tiende van een seconde sneller versnelden – klassieke kenmerken van de automobielindustrie. Vandaag de dag is het cruciaal om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de wereld en dus aan de samenleving als geheel. Want het gaat om veel meer.
Klanten zijn zeer goed geïnformeerd en willen begrijpen hoe duurzaam de hele waardeketen van een bedrijf is. Hun twijfel aan merken die hun bijdrage niet leveren is legitiem. Bedrijven die niet voldoen aan de ESG-criteria, dus op het gebied van milieu, sociale kwesties en verantwoord ondernemingsbestuur, zullen in de toekomst niet langer succesvol zijn. Maar het gaat er niet alleen om of de klanten er nu om vragen. We kunnen er niet omheen, en dat is een goede zaak!
We moeten onze verantwoordelijkheid nemen voor het vormgeven van de toekomst, het behoud van onze natuurlijke hulpbronnen, het stoppen van de klimaatverandering, het creëren van moderne banen, en het gebruik van technologieën die onze samenleving menselijker en veerkrachtiger maken. Zo'n voorsprong is urgenter dan ooit.

¹Bij de beschreven en weergegeven auto's gaat het om concept cars die niet als seriemodel ver-krijgbaar zijn.

Audi skysphere concept¹.

Hoe zou u de transformatie beschrijven die Audi daarbij ondergaat?
Voor ons bij Audi geldt hetzelfde. De auto-industrie ondergaat de grootste verandering tot nu toe. We kunnen op dit moment zoveel vormgeven, de mogelijkheden zijn net zo groot als de uitdagingen. Tegelijkertijd is er ook geen alternatief, omdat we als bedrijf een verantwoordelijkheid dragen.
We moeten duurzame veranderingen moedig omzetten. Stil blijven staan is geen optie. Gewoon afwachten wat de toekomst brengt ook niet. De feiten laten zien: de toekomst is elektrisch. Alle andere alternatieven kunnen niet in deze omvang bijdragen aan een verlaging van de CO2-uitstoot. Dit is onze laatste kans wat de klimaatverandering betreft. Uitstel is niet langer mogelijk.
Ik ben blij dat we bij Audi zo vroeg begonnen zijn met de ontwikkeling van e-mobiliteit. De combinatie van elektromobiliteit digitalisering biedt de mogelijkheid om de wereld van de mobiliteit te veranderen.


We moeten onze verantwoordelijkheid nemen voor het vormgeven van de toekomst.

Hildegard Wortmann

De sphere concept cars¹ zijn op de toekomst gerichte concept cars. Gaan de klanten ook impulsen uit de ontwerpen terugzien in seriemodellen?
In tegenstelling tot vroegere 'voertuigen van de toekomst' bieden de nieuwe showcars geen kijkje in een verre toekomst. Ze presenteren vooral lijnen, technologieën en belevingsruimten die al vanaf het midden van de jaren 2020 in de eerste in serie geproduceerde auto's van Audi te zien zullen zijn².

Audi breidt zijn assortiment elektrische auto's voortdurend uit. Wat vinden de klanten daarvan?
Onze vroege beslissing voor duurzame elektrische mobiliteit wordt bevestigd door de hoge vraag van de klant. In 2021 konden we de leveringen van onze volledig elektrische voertuigen met 57,5 procent verhogen. Dit momentum nemen we mee en we blijven ons elektrische portfolio consequent uitbreiden.
Alleen al in het afgelopen jaar hebben we het aantal volledig elektrische modellen ten opzichte van het jaar ervoor meer dan verdubbeld. Tegen 2026 zal Audi meer dan 20 volledig elektrische modellen aanbieden. Vanaf dat moment zullen we alle nieuwe modellen alleen nog puur elektrisch aanbieden. En vanaf 2027 bieden we onze klanten in alle kernsegmenten e-modellen aan. Dat is mijn streven, dat we voorsprong leven. Voor ons is duidelijk: de toekomst is elektrisch! We merken steeds duidelijker hoe onze klanten van Audi een duidelijke houding eisen. Waarden zoals duurzaamheid moeten ook substantieel door bedrijven worden geleefd en nagekomen. Dat doen we.

²Bij de genoemde en beschreven auto's gaat het om concept cars die niet als seriemodel ver-krijgbaar zijn. De genoemde resp. weergegeven automatische rijfuncties zijn technologieën die momenteel in ontwikkeling zijn. Ze zijn niet beschikbaar voor seriemodellen en werken alleen bin-nen systeemgrenzen. Alle aangegeven gebruiksmogelijkheden van de technische systemen en functies vormen slechts een mogelijk concept en zijn van de desbetreffende landelijke wet- en regelgeving afhankelijk.

Sphere concept cars

Beleef de toekomst

In de studies en concept cars¹ van Audi krijgt de toekomst vorm: Audi vormt de toe-komst op duurzame wijze.

¹Bij de beschreven en weergegeven auto's gaat het om concept cars die niet als seriemodel ver-krijgbaar zijn.