Voorproefje op de nabije toekomst: met de Audi A6 Avant e-tron concept¹ presenteert Audi een synthese van vorm en functie – met volledig elektrische aandrijving.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Vloeiende overgangen tussen convex en concaaf kenmerken het design van de volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron concept¹.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Vloeiende overgangen tussen convex en concaaf kenmerken het design van de volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron concept¹.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
De volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron concept¹ is de nieuwe voorbode van de toekomstige, dan elektrisch aangedreven Audi A6-familie. Vergeleken met de Sportback-uitvoering Audi A6 e-tron concept¹ uit 2021 legt het nu gepresenteerde concept, zoals de naam Avant al aangeeft, de nadruk meer op elegant praktisch gebruiksgemak.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Het design van de Audi A6 Avant e-tron concept¹ maakt de verwantschap met de bestaande Audi A6-familie zichtbaar: het laat zien hoe elementen uit de succesvolle Audi A6-serie naar het e-tron-tijdperk kunnen worden vertaald. Dit zie je bijvoorbeeld aan het grotendeels gesloten singleframe, dat onderaan door diepliggende luchtinlaten voor de koeling van aandrijving, accu en remmen wordt geflankeerd, en de doorgetrokken lichtstrip op de achterklep.
Het design van de Audi A6 Avant e-tron concept¹ heeft geen scherpe randen, alleen zachte overgangen tussen convex en concaaf gevormde vlakken, wat resulteert in zachte schaduwverlopen. 22 inch wielen en korte overbouwen, een lage passagiersruimte en de ruime Avant-dakboog geven de auto sportieve proporties. Kenmerkend is de plat naar achteren aflopende dakboog met schuine D-stijl. De lengte van 4,96 meter en de breedte van 1,96 meter, evenals de carrosseriehoogte van 1,44 meter positioneert deze concept car in de automobiele topklasse.
De luchtweerstand van de Audi A6 Avant e-tron concept¹ is geoptimaliseerd met behulp van windtunnels. De sportieve proporties en lijnen in combinatie met de voor het merk typische Avant-achterklep resulteren niet alleen in elegantie, maar ook in een cW-waarde van 0,24 – ondanks de kenmerkende hoge Avant-daklijn slechts twee honderdsten boven de waarde van de Sportback. De lage luchtweerstand verlaagt het energieverbruik, wat een positieve invloed op de actieradius kan hebben.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Het gesloten singleframe is onderaan voorzien van luchtinlaten voor de koeling van aandrijving, accu en remmen…
… en is een net zo karakteristiek designkenmerk van de e-tron als de doorgetrokken lichtenband met digitale oled-technologie aan de achterzijde.
Het gesloten singleframe is onderaan voorzien van luchtinlaten voor de koeling van aandrijving, accu en remmen…
… en is een net zo karakteristiek designkenmerk van de e-tron als de doorgetrokken lichtenband met digitale oled-technologie aan de achterzijde.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Bij de Audi A6 Avant e-tron concept¹ benadrukt een zwart inlegkapje tussen de wielkuipen boven de zijdorpels de inbouwplaats van de accu.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Bij de Audi A6 Avant e-tron concept¹ benadrukt een zwart inlegkapje tussen de wielkuipen boven de zijdorpels de inbouwplaats van de accu.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Voor wat betreft dit gevoelige punt binnen de elektromobiliteit laat de Audi A6 Avant e-tron concept¹ zien welke elektrische actieradius er in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn, ook in serieauto’s. Afhankelijk van de aandrijvings- en modeluitvoering zou een serieauto, die is gebaseerd op de Audi A6 Avant e-tron concept¹, in de toekomst een actieradius van meer dan 700 kilometer (volgens de WLTP-norm) kunnen hebben. De Audi A6 Avant e-tron concept¹ is voorzien van een 800 volt-systeem en heeft een laadcapaciteit tot wel 270 kW. Basis voor de innovatieve oplossingen is het nieuwe techniekplatform PPE. Centraal element daarbij is, net zoals bij de Audi A6 Avant e-tron concept¹, een accumodule tussen de assen, die in verschillende capaciteiten kan worden ingebouwd en aan het motortype kan worden aangepast. Modellen met een kleiner vermogen kunnen worden uitgerust met een kleinere en lichtere accu. Het gebruik van de hele wagenbasis maakt voor de accu een betrekkelijk platte lay-out mogelijk, die voor auto's met een dynamische architectuur nodig is. Ook de inbouw van de vierwielaandrijving quattro is bij deze lay-out mogelijk. Van buiten benadrukt een zwart inlegkapje het accugebied boven de zijdorpel, die de wielkuipen met elkaar verbindt.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Korte overbouwen, een lage passagiersruimte en de wijde Avant-dakboog geven de concept car sportieve proporties.
De digitale matrix-ledkoplampen aan de voorzijde van de Audi A6 Avant e-tron concept¹ kunnen voor projecties worden gebruikt.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Korte overbouwen, een lage passagiersruimte en de wijde Avant-dakboog geven de concept car sportieve proporties.
De digitale matrix-ledkoplampen aan de voorzijde van de Audi A6 Avant e-tron concept¹ kunnen voor projecties worden gebruikt.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concept car, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.
Bij de koplampen en achterlichten bereiken digitale matrix-ledtechniek en digitale oled-techniek een hoge mate van helderheid en functionaliteit op een klein vlak. Ook maken ze personaliseerbare lichtsignaturen mogelijk. Drie led-projectoren met hoge resolutie aan de carrosserie kunnen met op de grond geprojecteerde lichtbeelden de inzittenden van de auto begroeten, of met waarschuwingssymbolen op de grond andere verkeersdeelnemers waarschuwen. Vier andere led-projectoren met hoge resolutie in de hoeken van de auto genereren knipperprojecties. Als de Audi A6 Avant e-tron concept¹, bijvoorbeeld tijdens het opladen, voor een muur staat, kunnen de bestuurder en de passagiers de tijd verdrijven met een videospel, dat de digitale matrix-ledkoplampen op de muur projecteren. Aan de achterzijde van de concept car werkt een nieuwe generatie digitale oled-elementen, die in de doorlopende lichtband als een display werken. Hiermee kunnen individualiseerbare variaties van digitale lichtsignaturen en dynamische lichtbeelden worden gerealiseerd. De driedimensionale architectuur van de digitale oled-elementen geeft de lichtsignatuur een indrukwekkend ruimtelijk effect.
¹Bij het afgebeelde voertuig gaat het om een concep tcar, die niet als seriemodel verkrijgbaar is.