Nieuwe turbinetypes krijgen wind in de zeilen
Audi België Sustainability
Nieuwe turbinetypes krijgen wind in de zeilen
Nieuwe turbinetypes krijgen wind in de zeilen

Nieuwe turbinetypes krijgen wind in de zeilen

Door de energietransitie en de elektrificatie van het wagenpark zal de vraag naar elektriciteit alleen maar toenemen. Windenergie biedt een duurzame optie in het streven naar hernieuwbare energie. Naast de bestaande turbines verschijnen ondertussen steeds meer nieuwe concepten die op een innovatieve manier gebruik maken van wind.

12.08.2024 Leestijd: 4 min

Windenergie is een waardevolle investering voor de toekomst. Het gebruik vereist de bouw van windmolenparken, zowel op het land als op zee. En omdat wind gratis is, zijn de operationele kosten vrijwel nul zodra een turbine eenmaal is geplaatst. Vandaag voorziet windenergie in ongeveer 17,6% van de Europese elektriciteitsvraag, wind en zon vertegenwoordigen nu samen 27 procent van alle Europese elektriciteit. Het aandeel van hernieuwbare energie moet echter snel omhoog als de EU haar klimaatambities wil waarmaken. Volgens het RePowerEU-plan moet 55 procent van de Europese elektriciteit in 2030 uit wind en zon komen.


Windenergie is een waardevolle investering voor de toekomst.

Windenergie in de stad

Ondertussen vereenvoudigen technologische innovaties het gebruik van windenergie, en worden windturbines steeds flexibeler: ze kunnen bijvoorbeeld draaien op lagere windsnelheden en beter aansluiten op de energievraag. Zo is O-Wind een revolutionaire nieuwe windturbine zonder wieken, speciaal ontworpen om energie op te wekken in steden. Typisch voor een stadsomgeving is het feit dat wind er uit alle mogelijke hoeken kan komen. Door de aanwezigheid van gebouwen en andere obstakels wordt de wind er immers voortdurend in andere richtingen afgebogen. O-Wind biedt hierop een antwoord als eerste turbine die zowel horizontale als verticale windstromen, en alles ertussen, kan opvangen om energie op te wekken. Het compacte formaat maakt het bovendien mogelijk om O-Wind op daken en aan gevels te bevestigen, maar ook op palen in pleinen en parken.


Windenergie in de stad

Luchtstromen van voorbijrijdende voertuigen

Een andere innovatie is de Alpha 311 turbine, die dankzij het compacte formaat ook bijna overal kan worden ingezet. Bovendien zijn deze turbines ontworpen om onder meer op palen van bestaande straatlantaarns te worden gemonteerd. Op deze manier worden ze niet alleen door de wind aangedreven, maar ook door de kunstmatige bries die gecreëerd wordt door voorbijrijdende voertuigen. “Als je langs de weg staat en er komt een bus voorbij, dan voel je die luchtstroom”, zegt Barry Thompson, CEO van Alpha 311. “Waarom maakt niemand gebruik van de energie die voertuigen opwekken als ze voorbijrijden?” Thompson vertelt dat een kleine wagen die met een snelheid van 80 km/u langs de turbine rijdt, zorgt voor een luchtverplaatsing van 19 km/u: genoeg om de turbine te laten draaien. Op een snelweginstallatie kan elke turbine gemiddeld 30 keer het vermogen van een zonnepaneel van 300 W produceren, en op een gebouw het equivalent van ongeveer 14 panelen. Op deze manier kan elke weg, brug of toren, of elk gebouw een windmolenpark worden.


Luchtstromen van voorbijrijdende voertuigen
Luchtstromen van voorbijrijdende voertuigen

Windturbines in hout

Terwijl elektriciteit van conventionele winturbines een minimale ecologische voetafdruk heeft, worden de masten voornamelijk gemaakt uit materialen waarvan de productie voor een hoge CO2-uitstoot zorgt, zoals staal. Het Zweedse bedrijf Modvion bedacht daarom een groen alternatief: een houten mast. In maart 2024 werd de hoogste houten windturbine – 103 meter – officieel ingehuldigd in Zweden. De vraag naar grotere, efficiëntere windturbines is immers evident. De gemiddelde masthoogte zal naar verwachting 160-170 meter bedragen in 2027, en blijven stijgen. Hogere turbines zijn nu eenmaal effectiever in het opvangen van windenergie, terwijl grotere turbines meer energie opwekken tegen lagere kosten. De innovatieve modulaire constructie van Modvion maakt hoogtes van 200 meter en meer mogelijk, en voldoet hiermee aan de behoeften van morgen. Door over te schakelen op een houten mast wordt de CO2-uitstoot drastisch verminderd tijdens de productie, terwijl het materiaal zelf koolstof opslaat. Het resultaat is een koolstofnegatieve component, waarbij meer CO2 wordt opgeslagen dan er tijdens de productie wordt uitgestoten. De constructie is bovendien lichter en modulair, waardoor ook het transport eenvoudiger wordt.


Windturbines in hout
Windturbines in hout