Het avant-gardistische karakter van Audi in 11 modellen
Audi België Technology
Het avant-gardistische karakter van Audi in 11 modellen

Het avant-gardistische karakter van Audi in 11 modellen

Vooruit lopen op z’n tijd? Da’s perfect normaal bij Audi. Zopas werd dit opnieuw bewezen met de lancering van de Audi Q4 e-tron. Of het nu gaat om de motor, het design, de prestaties of de technologie, het merk met de vier ringen is steeds opnieuw grensverleggend. Deze elf modellen bewijzen het.

Leestijd: 6 min

Het avant-gardistische karakter van Audi in 11 modellen

Audi lanceerde zonet een nieuw baanbrekend model in zijn elektrische revolutie: de Audi Q4 e-tron. Een compacte SUV die elektrisch rijden naar een hoger niveau tilt dankzij de grote autonomie, de binnenruimte die u eerder verwacht bij een grote SUV, de geavanceerde augmented reality technologieën ... opnieuw verzet Audi de bakens. En de Audi Q4 e-tron is lang niet het eerste model dat op deze manier opvalt.

1. Horch 26/65: de motorrevolutie

Voordat het merk Audi bestond, was er Auto Union AG, een consortium van de vier fabrikanten Audi, DKW, Horch en Wanderer. Echte Duitse autopioniers, waarvan de eerste modellen de geschiedenis zijn ingegaan. Zo maakte Horch in 1907 grote indruk met de ontwikkeling van een van 's werelds eerste zescilindermotoren in de Horch 26/65. Deze laatste was zeer succesvol, zowel op het vlak van productie als in de autosport, en werd beschouwd als superieur aan veel wagens uit z’n tijd.

2. Auto Union Type D: klaar voor de overwinning

De Auto Union Type D, de laatste racewagen ontwikkeld door Auto Union AG, moest zorgen voor nieuwe successen voor de groep in de autosport. De ontwerpfase verliep hectisch na het vertrek van Ferdinand Porsche, maar de ingenieurs slaagden erin een innovatieve wagen samen te stellen met een 550 pk V12-motor. Ze werden beloond voor hun inspanningen met successen in de Grote Prijs van Italië en Groot-Brittannië in 1938. De rest van het verhaal oogt somber. Deze wagens werden tijdens de Tweede Wereldoorlog verborgen, maar na de ontdekking ervan door de Russen werden ze verkocht of uit elkaar gehaald.

3. DKW Monza: lichter en sneller

Nog steeds binnen Auto Union AG creëerde DKW in 1956 de DKW Monza. Een sportieve versie van een van zijn wagens, waarvan de hoge snelheid een van de belangrijkste kwaliteiten was. Zijn vermogen van 44 pk was niet enorm, maar dankzij het ultralichte gewicht dankzij het gebruik van polyester bereikte hij een topsnelheid van 140 km/u. Genoeg om op één dag 5 records te vestigen op het circuit van Monza, waarnaar zijn naam treffend verwees.

4. Audi quattro: een nieuwe kijk op de aandrijving

Het is onmogelijk om over Audi te praten zonder quattro te vermelden. Op het Autosalon van Genève in 1980 zette Audi de autowereld op zijn kop door voor het eerst vierwielaandrijving aan te bieden in een high-performance voertuig. Iets wat tot dan voorbehouden was voor vrachtwagens of legervoertuigen. De Audi quattro was geboren. Zijn reputatie wordt eerst gevestigd in de rallysport, waar hij acht keer het wereldkampioenschap wint. Al snel begint Audi de quattro-aandrijving toe te voegen aan zijn commerciële modellen. Vandaag genieten talloze bestuurders van de voordelen van deze vooruitstrevende vierwielaandrijving.

5. Audi 100 Avant quattro duo: de eerste hybride van Audi

Audi wachtte niet tot de 21e eeuw om zich te wagen aan hybride technologie. In 1989 bood het merk al een eerste model van deze soort aan, waarvan de ideeën vandaag nog steeds terug te vinden zijn in het plug-in hybride gamma. De Audi 100 Avant quattro duo, de pionier in kwestie, bood twee motoren aan, een brandstofmotor met 135 pk vooraan en een 12 pk elektrische versie op de achteras. De bestuurder kon overschakelen van de ene motor naar de andere, waarbij hij wel moest stoppen om dit te doen. De 9 kWh nikkel-cadmium batterij laadde op tijdens het rijden, en bood een autonomie van 40 km bij een maximale snelheid van 50 km/u in volledig elektrische modus. Er werd geen uitstoot geproduceerd en de wagen reed bijna geruisloos. Een eerste succesvol experiment voor Audi, ook al kwam er van de Audi 100 Avant quattro nooit een productiemodel. Hij maakte wel de weg vrij voor het succes van Audi bij het gebruik en de ontwikkeling van deze technologie.

6. Audi RS2 Avant: de geboorte van twee mythische letters

Bij de lancering in 1994 legde hij de basis voor een echt succesverhaal voor Audi. Met deze high-performance stationwagen ontstond het RS-gamma, dat meer dan 25 jaar later nog steeds een vaste waarde is voor fans van pure snelheid bij Audi. De Audi RS2, afgeleid van de Audi S2 en ontwikkeld in samenwerking met Porsche, bood destijds unieke kwaliteiten voor een model dat eerder als gezinswagen werd beschouwd. Met een vermogen van 315 pk en een acceleratie van 0 naar 100 in 4,8 seconden en van 0 naar 50 in 1,5 seconden was hij zelfs sneller naar 50 dan de legendarische McLaren F1. De geheime droom van elke voorbeeldige papa?

7. Audi TT: het eerste designicoon

In 2020 werd de 20ste verjaardag gevierd van een opmerkelijk model binnen het Audi gamma. En terecht, met de lancering van de Audi TT presenteerde Audi niet alleen een dynamische sportcoupé, maar ook een design dat nog steeds populair is. Zijn silhouet met afgeronde accenten, zijn opvallende wielkasten, zijn aerodynamische achterkant: de aantrekkingskracht is onmiddellijk voelbaar. Twee decennia later geven velen hem de status van collector’s item. Een tijdloze klassieker die er nog steeds jong uitziet.

8. Audi R8 Le Mans Prototype: prestaties en uithoudingsvermogen

In de sport streeft Audi altijd naar perfectie, maar durft hierbij ook te experimenteren. Daarom stelde het merk met de vier ringen bij zijn eerste deelname aan de 24 uur van Le Mans een krachtig prototype voor: de Audi R8 LMP. 22 maanden ontwikkeling waren nodig om hem te produceren ... maar wat een resultaat! Met zijn 550 pk sterke twin-turbo V8-motor zegeviert de Audi R8 LMP meteen. In totaal wint hij vijf keer de 24 uur van Le Mans in zeven deelnames. Een sportief succes dat in 2006 zal uitgroeien tot een algemeen succes met de serieproductie van de Audi R8.

9. Audi A8: luxe voor elke dag

Een ode aan design, luxe en technologie: het summum van high-end bij Audi wordt belichaamd door de Audi A8. Deze limousine biedt al het comfort om te genieten van de allerbeste kwaliteiten die te vinden zijn in een productiemodel. Een vooruitstrevende designtaal, een innovatieve carrosserie op basis van aluminium dat zowel sterk als licht is, dankzij de ontwikkeling van het Audi Space Frame. Een ongeëvenaarde luxe. En tot slot technologieën die steeds dichter bij autonoom rijden komen. De nieuwste generatie is de eerste die ontworpen is om autonoom rijden van niveau 3 aan te bieden, in alle comfort.

10. Audi A2: 100% aluminium

Na het succesvolle gebruik van aluminium in de Audi A8, wil Audi zien wat dit geeft in kleinere modellen. In 1999 werd de Audi A2 gelanceerd, die voor 100% uit dit materiaal was opgebouwd. Een zeer lichte berline, die nooit over de 1.000 kg ging, en waarbij sommige modellen slechts 895 kg wogen! Naast het gewicht waren ook alle andere eigenschappen minimalistisch te noemen: laag verbruik, lage luchtweerstandscoëfficiënt, kleine maar voldoende ruime koffer van 390 liter. Een echte kleine cocon die de weg vrijmaakte voor een groot segment vandaag.

11. Audi e-tron: de elektrische revolutie

De nieuwe Audi Q4 e-tron is een grensverlegger, maar alles startte met de Audi e-tron, de pionier van de elektrische revolutie die Audi in 2019 lanceerde. Met dit eerste model zonder brandstofmotor verlegde Audi al de grenzen van elektrische mobiliteit, dankzij een uitzonderlijke autonomie, topprestaties en een snelle en eenvoudige manier van opladen. Een belangrijke stap in de overstap naar duurzamer rijden.