Manueel of automatisch? Waarschijnlijk zal deze vraag binnenkort overbodig worden, aangezien er een radicale verandering voor de versnellingsbak op til is. Hierbij ziet het ernaar uit dat we in de toekomst met z’n allen automatisch zullen rijden. Om welke redenen?
Het was een primeur in 2020: op de Belgische markt werden evenveel wagens met handgeschakelde als met automatische versnellingsbak verkocht. Behoorlijk verrassend als u bedenkt dat in 2010 nog 85% van de nieuwe eigenaars de voorkeur gaf aan zelf schakelen. Een grote verandering dus, op slechts 12 jaar tijd. Verschillende factoren verklaren dit.
De automatische transmissie is enorm verbeterd
Voor veel bestuurders is de manuele versnellingsbak synoniem van controle, sterke prestaties en een lager brandstofverbruik. Deze argumenten gaan vandaag echter niet meer op en worden zelfs tegengesproken door de evolutie van de automatische versnellingsbak. Terwijl deze laatste vroeger langzaam en zwaar was, is hij nu lichter en schakelt hij sneller, wat zorgt voor een comfortabeler en efficiënter rijgedrag.
De elektrische revolutie versnelt dit proces
De evolutie van de versnellingsbak is nauw verbonden met die van onze mobiliteit. Hybride en elektrische wagens hebben altijd een automatische versnellingsbak, omdat deze meer geschikt is voor dit type motor. Bij hybride voertuigen vergemakkelijkt de automatische versnelling de transitie tussen de twee motoren, terwijl schakelen bij elektrische wagens gewoon niet bestaat. Dit zal ook zo zijn voor autonome voertuigen.
Rijhulpsystemen: in het voordeel van de automaat?
In de voorbije weken is een laatste element naar voren geschoven dat het verwachte monopolie van de automaat bevestigt: rijhulpsystemen. Volgens de gespecialiseerde site Vroom zouden ze niet - of minder - compatibel zijn met een handgeschakelde versnellingsbak. Hierbij gaat het vooral om systemen die de wagen kunnen vertragen of stoppen. Hun verklaring: als de koppeling te bruusk wordt gebruikt, kan de motor afslaan tijdens een noodstop, waardoor de rijhulpsystemen uitvallen. Kiezen voor automatisch zou dus ook een keuze voor veiligheid zijn. Een krachtig argument dat nogmaals het belang van de automaat benadrukt.
Audi en de automaat vandaag
Eén ding is zeker: door de elektrische revolutie en de vele Audi rijhulpsystemen neemt de automatische versnellingsbak de bovenhand bij het merk met de vier ringen. Volgens een onderzoek, uitgevoerd door Audi België op sociale media, is de meerderheid onder jullie voorstander van de automatische versnellingsbak, die als comfortabeler wordt ervaren.
En het Audi gamma? Dat lijkt de trend te volgen. In België bestond 80% van de verkopen in 2021 uit wagens met een automaat. De handgeschakelde versnellingsbak is alleen nog beschikbaar in de compacte Audi A1, Q2, A3 en Q3 modellen. En in het premiumsegment wordt bij de Audi A6, A7, A8, Q7 en Q8 enkel automatische transmissie aangeboden. Audi staat dan ook klaar om u te begeleiden naar uw automatische toekomst.