Er zijn videogames die inzetten op visueel oogverblindende effecten, die u stimuleren om topprestaties neer te zetten tijdens esports, of die u virtuele moestuintjes laten bewerken op het scherm van uw smartphone. En dan is er ook nog slow gaming: een tijdloze vorm van digitale kunst, tussen poëtische puzzels en speelse knipogen. Een interview met de Belg Bart Bonte, een van de meest briljante figuren in deze discipline.
Lof der traagheid
Dit zijn games zonder explosies, zonder oorverdovende geluidseffecten, zonder een constant vuurwerk van kleuren en zonder visuele overkill. Door hun eigenzinnige, grappige of ontroerende stijl bereiken ze een steeds groter publiek dat niet per se fan is van consoles en controllers, maar dat graag even ontspant op een minder tijdrovende en stresserende manier. Slow gaming is een niche, maar toegankelijk voor iedereen op mobiele platforms, met een groeiend aantal volgers. Bart Bonte is zelf een ontwerper van dit soort games: hij creëert zowel de code, het grafisch ontwerp, de mechanismen als de muziek. Bovendien presenteert hij ook het werk van andere programmeurs op zijn blog.
Hoe bent u indie game designer geworden?
Ik heb een achtergrond als IT-ingenieur, heb lange tijd als consultant gewerkt en in mijn vrije tijd ben ik begonnen met het programmeren van browsergames – games die direct op een internetbrowser kunnen worden gespeeld. Ze waren vijftien jaar geleden al erg populair door hun eenvoud en toegankelijkheid. Ze stellen je in staat om snel een concept op te zetten, met een vaak ongebruikelijke esthetiek. In het begin had ik geen commerciële visie, maar de aanvragen voor websites stapelden zich op en ik waagde de sprong om fulltime gamedesigner te worden. Vandaag focus ik me op games.
Zou u niet dezelfde games in een grote studio kunnen produceren?
Het feit dat ik zelfstandig kan werken, zonder afhankelijk te zijn van een platform of een grotere structuur, geeft mij volledige vrijheid in mijn creatieve keuzes. Ik kan een spel maken van alles wat in mijn hoofd opkomt. Een kleur, het thema suiker, een fabel, een mysterieus doosje… Ik kan echt experimenteren en dat is precies wat de spelers waarderen.
Wat is typisch voor slow gaming in het algemeen en uw creaties in het bijzonder?
Zelfs in mobiele formaten richten veel games zich op grafische kwaliteit, maar minder op een leuke mechaniek. Bovendien is het onderscheid tussen games vaak beperkt. Over het algemeen geeft de industrie de voorkeur aan effecten, graphics en show, en negeert ze het puur creatieve idee en het systeem achter elk spel. Slow gaming schudt dit door elkaar, en focust op het innovatieve en artistieke aspect.
Wie zijn de slow gamers? Wat is hun typische profiel?
Slow gaming is een alternatieve benadering van videogames. Het is in de eerste plaats gericht op een ander publiek, niet noodzakelijk typische gamers; mensen van alle leeftijden en uit alle lagen van de bevolking downloaden mijn games. Het start vanuit een meer volwassen benadering, waarbij vooruitgang tegen een persoonlijk tempo wordt aangemoedigd, zonder frustraties of al te lastige uitdagingen. Het is een soort meditatie via het spel, zonder verslaving te forceren en met ruimte om te ademen. Ik zie mijn games als puzzels waarvan we de regels stap voor stap ontdekken. Ik geef geen instructies, alles moet altijd voor zich spreken. Ik wil vooral dat mensen een gevoel van voldoening ervaren tijdens het spelen, dat ze verder willen gaan zoals ze zelf willen.
U toont ook de games van andere ontwerpers op uw blog. Waarom?
Slow gaming is een vorm van tegencultuur of avant-garde. Tussen ontwerpers delen we waarden en een bepaalde visie op het videogamelandschap. Er is echte collegialiteit en wedijver tussen ons allemaal. Op mijn blog vertel ik over de indiegames die mij aanspreken en probeer ik het werk van mijn collega's over de hele wereld te promoten. Er is niet echt concurrentie maar eerder een versterkend effect op het grote publiek.
De dialoog met de spelers is ook belangrijk voor u?
Gebruikersbeoordelingen zijn essentieel voor makers van indiegames. Ze geven ons zichtbaarheid in de App Store of de Google Play Store. Ze hebben invloed op de verwijzing en dus op het aantal potentiële downloads. Van mijn kant volg ik de beoordelingen en vooral de commentaren op de voet. Zelf reageer ik op opmerkingen en eventuele kritiek. Het stelt me ook in staat om een dialoog aan te gaan met de spelersgemeenschap, hun verwachtingen te begrijpen en ook om mijn werk aan te passen aan hun ervaringen.