Meer verkeersveiligheid en een een gepersonaliseerde achterlichtsignatuur. De nieuwe generatie verlichtingstechnologie met digitale oleds luidt een nieuw tijdperk in voor Audi. En ook in de toekomst liggen de mogelijkheden wagenwijd open. Maar waar komt deze technologie vandaan? En wat maakt ze zo bijzonder? In vijf vragen en antwoorden maken we u wegwijs.
1. Waarom richt Audi zich op oled-technologie?
De oledachterlichten van Audi beleefden hun productiedebuut in de Audi TT RS in 2016. Toptechnologie voor een topwagen, want oledlichten hebben heel wat voordelen. Zo stralen ze een extreem homogeen licht uit, zijn ze eindeloos dimbaar en bereiken ze een heel hoog contrast. Nog een voordeel is dat ze zijn onder te verdelen in segmenten. Die kunnen individueel worden aangestuurd en elk een andere helderheid ontwikkelen.
De lampeenheid heeft ook geen reflectoren, optische vezels of vergelijkbare lenzen nodig. Daardoor zijn oledlichten zeer efficiënt, licht en plat, waardoor designers veel meer vrijheid krijgen. En het energieverbruik van een oledlicht ligt ook nog eens een pak lager dan dat van leds.
2. Welke voordelen bieden de nieuwe digitale oleds?
De nieuwe digitale oleds – zoals die in de Audi Q5 – beschikken over een groter aantal apart te regelen segmenten dan de vorige generaties. Dat betekent een nog grotere precisie en variabiliteit, en dus een waaier van mogelijkheden voor het lichtdesign.
Audi Q5 klanten die kiezen voor digitale oled-technologie hebben drie opties voor de achterlichtsignaturen. In de ‘dynamic’ modus van Audi drive select schakelen de lampen bovendien over op nog een andere signatuur. Daarnaast zijn animatie-effecten mogelijk zoals alternatieve verlichtingsscenario’s bij thuiskomen en vertrekken. En ook het dynamische knipperlicht is geïntegreerd in de nieuwe lichteenheden.
3. Hoe verschillen digitale oleds van de gekende oled-technologie?
Het jaar 2020 luidt een nieuw tijdperk in: een medium dat puur diende om signalen te geven, verandert nu in een medium om diverse types content te tonen. Projectmanager oled-technologie dr. Werner Thomas verduidelijkt: “Tot op heden hebben we oledsegmentering toegepast in de Audi TT RS en A8 om een lichtsignatuur te ontwerpen. Dat is veranderd in de Audi Q5”, vertelt hij. “Het achterlicht verandert hier in een soort scherm, wat ons talloze kansen en mogelijkheden geeft op het vlak van design, personalisering, communicatie en veiligheid.”
4. Hoe verbeteren digitale oledlichten de verkeersveiligheid?
Een van de functies van de nieuwe Audi Q5 met digitale oledachterlichten is nabijheidsdetectie. Wanneer een andere weggebruiker een stilstaande Audi Q5 achteraan op minder dan 2 meter nadert, lichten alle oledsegmenten op. Wanneer de Audi Q5 begint te rijden, keert hij terug naar de oorspronkelijke lichtsignatuur. Dat is maar een eerste voorbeeld van de car-to-x-communicatie tussen de wagen en zijn omgeving.
In functie van wettelijke goedkeuring zijn in de toekomst ook vooraf bepaalde waarschuwingssymbolen mogelijk. Een mooi voorbeeld daarvan zijn al de dynamische richtingaanwijzers. Die werden ingevoerde mede dankzij de betrokkenheid van Audi bij de samenwerking met goedkeuringsinstanties. De ontwikkelaars stellen potentiële technologieën voor en passen die dan indien nodig aan. Dit vereenvoudigt de goedkeuring van nieuwe ideeën en concepten.
Audi gaf ook de ontwikkeling rond de digitale oleds op voorhand vorm, zodat wettelijke goedkeuring mogelijk was voor de Audi Q5, ondanks meerdere achterlichtontwerpen. En zo wordt de weg dus veiliger dankzij verlichtingstechnologie van Audi.
5. Hoe zal de ontwikkeling op dit domein evolueren?
In de toekomst zal de signatuurverlichting nog meer personaliseerbaar zijn, door nog meer segmentatie in de lichtblokken. Zo zouden bijvoorbeeld vooraf bepaalde symbolen andere weggebruikers vroegtijdig kunnen waarschuwen voor gevaren, zoals gladde wegen of de staart van een file.