Hoe rijdt u veilig op ijs en sneeuw met een elektrische wagen? Tijdens de Audi driving experience ervaart skister Anna Veith tractie en drift in de Audi RS e-tron GT¹.
¹Stroomverbruik gecombineerd in kWh/100 km: 20,2–19,3 (NEDC); 22,6–20,6 (WLTP); CO2-emissie gecombineerd*: 0 g/km.
Audi RS e-tron GT: stroomverbruik gecombineerd in kWh/100 km: 20,2–19,3 (NEDC); 22,6–20,6 (WLTP); CO2-emissie gecombineerd*: 0 g/km. Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
De in de volgende tekst beschreven Audi driving experience-training vond plaats op een afgesloten circuit onder begeleiding van professionele instructeurs. De rijtechnieken in de training mogen in het wegverkeer alleen worden toegepast voor zover deze verenigbaar zijn met de geldende verkeersregels.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
"Insturen en vervolgens stevig het rijpedaal induwenen”, klinkt het door de luidsprekers. Anna Veith bestuurt de Audi RS e-tron GT¹ en kijkt intuïtief naar het met kegels afgezette circuit, versnelt en draait aan het stuur. De achterkant van de Audi RS e-tron GT¹ breekt uit – en bij Anna Veith klinkt een spontaan "Wow..., dat is best glad...". Instructeur Stefan Eichhorner is tevreden. "Ja, heel goed. En nu als het ware met het rijpedaal sturen, door te doseren”, klinkt het.
Op de winterse ijsbaan van de Audi driving experience in Seefeld (Oostenrijk) ligt de focus op de powersliding. De Oostenrijkse alpineskister Anna Veith is er om de reacties van haar wagen beter te leren kennen. Speciale rijtips voor elektrische wagen op ijs en sneeuw te krijgen. De voormalige Olympisch kampioene, drie keer wereldkampioene en twee keer winnares van de wereldbeker beëindigde haar succesvolle carrière in 2020, en rijdt privé met een Audi e-tron GT quattro². Haar overtuiging: "Duurzame keuzes maken vind ik erg belangrijk. Ik vraag me altijd af hoe ik mijn bijdrage kan leveren."
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Audi e-tron GT quattro: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 21,6–19,6 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Het is de eerste rijtraining van Anna Veith op ijs en sneeuw. Instructeur Stefan Eichhorner, voorheen zelf actief in de motorsport: “Ik vind het fantastisch om te zien hoe ze in de wagen instinctief precies zo handelt als bij het skiën. Ze heeft zich het bochtenwerk eigen gemaakt, de kijkrichting, het hoogste punt, wanneer welke snelheid de juiste is.” Powersliding in een cirkel is een manoeuvre die alleen hier, op een afgesloten besneeuwde baan, zonder gevaren kan worden uitgevoerd. En driften op een circuit is ook zinvol. Want je traint niet alleen het gevoel voor het rijpedaal, maar ook je kijkrichting - de blik gericht naar waar je uiteindelijk wilt uitkomen.
Maar laten we beginnen bij het begin. Want Eichhorner onderstreept de basisprincipes: Wanneer verliest een elektrische wagen zijn grip op sneeuw en ijs? Wanneer gaat de wagen glijden? Hoe gedraagt hij zich dan? En hoe krijg ik hem weer onder controle? "Gevaarlijk zou het pas worden wanneer je tegen de limieten aanzit. Gelukkig komt dit in normale rijsituaties zelden voor. Maar als je het nooit eerder hebt geoefend, is het heel moeilijk om gecoördineerde tegenmaatregelen te nemen. Daarom trainen we dat hier."
Anna Veith pakt het stuurwiel perfect in de zogenmde 9- en 3-uurstand en stuurt met gevoel in.
De Audi RS e-tron GT¹ is volledig elektrisch aangedreven en heeft dankzijl quattro een indrukwekkende tractie.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Anna Veith pakt het stuurwiel perfect in de zogenmde 9- en 3-uurstand en stuurt met gevoel in.
De Audi RS e-tron GT¹ is volledig elektrisch aangedreven en heeft dankzijl quattro een indrukwekkende tractie.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Stefan Eichhorner
Tijdens het skiën bewoog Anna Veith zich voortdurend tegen de limieten aan. Maar ze knikt als Eichhorner waarschuwt: “Less is more, vooral wanneer het glad is. Alleen de strikt noodzakelijke stuurbewegingen, zo rustig en nauwkeurig mogelijk. Ook belangrijk: bij een elektrische wagen moet je proportioneel accelereren ten opzichte van de snelheidsopbouw." Dat betekent: langzaam optrekken en het pedaal pas meer induwen als de snelheid gestegen is. De reden hiervoor is duidelijk: elektrische wagens hebben een enorm koppel. Als je daarmee op sneeuw accelereert zoals op een droge weg, kunnen de wielen slippen - waardoor de wagen het gewenste traject verlaat.
Als u op sneeuw echter met gevoel accelereert, wordt u beloond met een indrukwekkende tractie. Want bij elektrische quattro modellen als de Audi RS e-tron GT¹ worden de elektromotoren op de voor- en achteras afzonderlijk aangestuurd. Daardoor wordt de kracht nog sneller overgebracht. Maar ook elektrische modellen met achteraandrijving zoals de Audi Q4 e-tron3 bieden meer tractie dan wagens met een verbrandingsmotor. Want volledig elektrische wagens hebben meestal een sneller regelbare tractiecontrole en een grotere wielbasis dan wagens met een verbrandingsmotor, bij dezelfde carrosserie-afmetingen. Door de centraal geplaatste batterij-unit wordt een nagenoeg ideale statische wielbelasting bereikt. Bij het accelereren verplaatst de wielbelasting zich vervolgens dynamisch naar achteren – bij de Audi Q4 e-tron³ naar de aangedreven as. De vergelijking is eenvoudig: meer gewicht op de aangedreven as kan ook meer acceleratiekrachten overdragen. Dat betekent meer grip, ook bij het oprijden van een helling.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Anna Veith traint graag op het ijsoppervlak: “Ik leer hier hoe ik moet reageren als de wagen in een echte situatie een keer uitbreekt."
Bandensporen van de Audi RS e-tron GT¹ in de sneeuw van Seefeld.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Anna Veith traint graag op het ijsoppervlak: “Ik leer hier hoe ik moet reageren als de wagen in een echte situatie een keer uitbreekt."
Bandensporen van de Audi RS e-tron GT¹ in de sneeuw van Seefeld.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Anna Veith
Maar Eichhorner vult dit direct aan: “Maar let op: als er iets misgaat, moet je rekening houden met de massa van een elektrische wagen. Want zodra je het rijpedaal loslaat, maakt het niet meer uit of je met voor-, achter- of vierwielaandrijving onderweg bent.” Voor elektrische wagens geldt in het algemeen: lastwissel consequent benutten. Dit betekent: als het glad is, altijd eerst het rijpedaal loslaten, het gewicht naar de vooras overbrengen en dan pas sturen. Dan reageert de wagen nauwkeurig. Als je het rijpedaal nog hebt ingetrapt als je stuurt, ga je eerder glijden. En belangrijk: slippen van de achteras voorkomen. Met andere woorden: niet te sterk recupereren.
De Audi Q4 e-tron3 met achterwielaandrijving recupereert energie op de achteras. Wat op een droog wegdek stroom aan de batterij oplevert, moet op een gladde besneeuwde weg echter worden beperkt, zodat de achteras niet te sterk remt waardoor de wielen gaan slippen. Bij de Audi Q4 e-tron3 dus rijstand D (drive) in plaats van B (brake) kiezen. En ook bij de quattro-aangedreven Audi RS e-tron GT¹ via het Audi drive select de “efficiency” of “comfort”-modus instellen. Hierbij worden de elektromotoren ontkoppeld en worden alleen de stuurkrachten op de weg overgebracht.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Audi Q4 e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 19,4–16,2 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De wagen van de Audi driving experience zijn uitgerust met spijkerbanden voor op het ijsoppervlak. De sticker links op de achterruit geeft dit aan.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De wagen van de Audi driving experience zijn uitgerust met spijkerbanden voor op het ijsoppervlak. De sticker links op de achterruit geeft dit aan.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Anna Veith past nogmaals haar zetel aan, zet de leuning iets meer rechtop en verplaatst zich dichter naar het stuurwiel, dat ze in de 9- en 3-uurstand vastpakt. Dan duwt ze het pedaal van de Audi RS e-tron GT¹ in. Als de wagen snel genoeg rijdt, stuurt ze naar links en naar rechts en danst de wagen over de sneeuw. “Dat moet je hier gewoon doen”, glimlacht ze bijna verontschuldigend. "Ik heb vandaag voor het eerst goed kunnen ervaren hoe de Audi bij driften op ijs aanvoelt. Dat geeft mij zekerheid, want nu weet ik hoe ik moet reageren als de wagen in het echt een keer uitbreekt.” Als sportvrouw weet ze: training is alles.
Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.