Betere zichtbaarheid en precieze verlichting: Audi zorgt ook wat koplampen en achterlichten betreft voor een technologische voorsprong.
Licht biedt boeiende mogelijkheden op het gebied van vormgeving en functie.
Audi Q5: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,1–5,6 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–146 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Licht biedt boeiende mogelijkheden op het gebied van vormgeving en functie.
Audi Q5: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,1–5,6 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–146 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De uitvoeringen van uiterst functionele verlichtingselementen bij Audi variëren van LED tot digitale matrix-LED's en digitale OLED-technologie. Ze zijn een toonbeeld van technologische voorsprong en kunnen in de toekomst nog verder worden gedigitaliseerd en gepersonaliseerd. Audi introduceerde al in 2008 LED-koplampen op de Audi R8. De LED-koplampen, waarin lichtdiodes als verlichtingsmiddelen fungeren, bieden een nauwkeurigere verlichting dan xenon of halogeen. Daarnaast zijn ze efficiënter en bieden een groter bereik van het grootlicht. Een verbeterde homogeniteit van de koplampen zorgt voor een uniek lampen-design met een markante uitstraling. Wanneer LED-koplampen de duisternis verlichten, worden de ogen van de bestuurder minder snel vermoeid. De kleurtemperatuur van LED-licht is met 5.500 Kelvin vergelijkbaar met het daglicht.
De DMD-technologie (Digital Micromirror Device) van digitale matrix LED-lampen is fascinerend. Ongeveer een miljoen micro-spiegels op een kleine chip worden door elektrostatische impulsen tot 5.000 keer per seconde gekanteld om de verschillende lichtscenario's via drie LED's te genereren. Digitale matrix LED-koplampen, die als optie beschikbaar zijn voor bijvoorbeeld de Audi e-tron Sportback en zijn opvolger Audi Q8 e-tron, kunnen een breed scala aan verlichtings-scenario's voor verschillende rij-omstandigheden genereren. Omstandigheden zoals rijstrook verlichting, die een lichttapijt tot een breedte van 50 meter creëert en zich bijvoorbeeld bij het wisselen van rijstrook dynamisch aanpast. De geïntegreerde oriëntatieverlichting geeft de positiemarkeringen van het voertuig aan en waar het zich momenteel op de weg bevindt. Deze beide functies van de digitale matrix LED-lampen gaan verder dan de functies van de matrix LED-lampen, die al beschikken over dimlicht, bochtverlichting, stadslicht, snelwegverlichting en niet-verblindend grootlicht dat andere weggebruikers exact buiten de lichtbundel houdt.
De Audi R8 was het eerste productievoertuig bij Audi waarvoor vanaf 2008 LED-koplampen als optie beschikbaar waren. Hier afgebeeld: Audi R8 Coupé V10 RWD.
Audi R8 Coupé RWD: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 12,9 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 293–284 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
De Audi R8 was het eerste productievoertuig bij Audi waarvoor vanaf 2008 LED-koplampen als optie beschikbaar waren. Hier afgebeeld: Audi R8 Coupé V10 RWD.
Audi R8 Coupé RWD: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 12,9 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 293–284 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Digitale matrix LED-koplampen zijn optioneel beschikbaar voor de Audi e-tron. Verdeeld in minuscule pixels kan het licht de straat met hoge resolutie verlichten.
Audi e-tron Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24–20,9 (NEDC) | 25,9–21,1 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Digitale matrix LED-koplampen zijn optioneel beschikbaar voor de Audi e-tron. Verdeeld in minuscule pixels kan het licht de straat met hoge resolutie verlichten.
Audi e-tron Sportback: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24–20,9 (NEDC) | 25,9–21,1 (WLTP) CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
De weg naar de toekomst wordt verlicht door de Audi OLED-technologie: deze werd in 2016 voor het eerst gebruikt in de achterlichten van de Audi TT RS. Deze brengt de precisie en homogeniteit van het licht van achterlichten naar een nieuwe ontwikkelingsfase. OLED's (Organic Light Emitting Diodes) zijn oppervlakte lichtbronnen en geen punt lichtbronnen, zoals LED's. De OLED's genereren direct het licht in het te vormen oppervlak, er zijn geen lichtgeleiders of reflectoren nodig voor de lichtverdeling, wat ook merkbaar is in termen van efficiëntie en gewicht. OLED-licht bereikt een zeer hoog contrast, kan traploos worden gedimd en worden verdeeld in de kleinste segmenten die met verschillende helderheidsniveaus kunnen worden geregeld. Dit biedt mogelijkheden voor personaliseerbare lichtontwerpen met hoge precisie en grote variatie.
Audi TT RS Coupé: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,2–8,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–201 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Op de achterkant van de Audi TT RS Coupé branden de Matrix OLED-achterlichten. Ze worden al sinds 2016 op dit model gebruikt.
Audi TT RS Coupé: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,2–8,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–201 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Op de achterkant van de Audi TT RS Coupé branden de Matrix OLED-achterlichten. Ze worden al sinds 2016 op dit model gebruikt.
Audi TT RS Coupé: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,2–8,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–201 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
On the Audi Q5 too, customers have the option of enjoying the modern OLED technology. The SUV’s taillights with digital OLED technology allows customers to choose between three different taillight signatures. In addition, special dynamic coming home and leaving home light sequences can be programmed for each individual signature. Another vehicle highlight is the proximity detection system*: If a road user approaches a stationary Audi Q5 from behind within a distance of two meters, all OLED segments are activated as a warning. When the Audi Q5 starts to move off, it automatically returns to the original light signature.
“The taillights on the Audi Q5 turn into a kind of display on the external skin that will give us many different options and possibilities in the future when it comes to design, personalization, and communication.” – Dr. Werner Thomas, Project Manager, Audi OLED Technolog
Achterlichten van de Audi Q5 met digitale OLED-technologie: klanten kunnen drie achterlicht-signaturen als optie kiezen bij de bestelling van hun Audi Q5.
Audi Q5: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,1–5,6 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–146 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Achterlichten van de Audi Q5 met digitale OLED-technologie: klanten kunnen drie achterlicht-signaturen als optie kiezen bij de bestelling van hun Audi Q5.
Audi Q5: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,1–5,6 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–146 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De functionaliteit van licht wordt voortdurend verder ontwikkeld bij Audi. Koplampen die symbolen op de weg projecteren om andere weggebruikers te waarschuwen voor gevaren zoals gladheid of een ongeval, maken deel uit van een visie op de mobiliteit van morgen. Lichtdesign kent nauwelijks grenzen – alleen de wettelijke voorschriften bepalen voorlopig het toegestane kader hiervoor.
Audi Q5: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,1–5,6 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–146 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Audi Q5: Brandstofgebruik (gecombineerd*) in l/100 km: 9,1–5,6 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 208–146 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.