Akoestische umami: de geluidservaring in de Audi A6 e-tron > Technology > Audi België
Audi België Technology
Akoestische umami: de geluidservaring in de Audi A6 e-tron
Audi A6 e-tron

Akoestische umami: de geluidservaring in de Audi A6 e-tron

In het Audi Sound Lab zorgen geluidstechnici voor een vleugje magie. Hier gaan entertainment en informatie over in een boeiende auditieve ervaring, bijvoorbeeld in de nieuwe Audi A6 e-tron.

Copy: Patrick Morda – Photo: André Kirsch Leestijd: 4 min

Bij een test van de luidsprekers van de nieuwe Audi A6 e-tron weerklinkt aanvankelijk geen muziek. Het gaat meer om puur geluid: een eigenaardige zoem die doet denken aan sciencefiction. “Je mag het fictiegedeelte weglaten”, zegt Philip Sedlmeir, geluidstechnicus bij Audi, “maar het heeft zeker veel te maken met wetenschap.” Deze 'sweeps' zijn akoestische signalen die worden gebruikt om ongewenste geluiden op te sporen wanneer het geluidssysteem actief is. Dat kan gaan om een rammelend luidsprekerrooster, of een slecht geplaatste kabel die storing veroorzaakt wanneer een luidspreker wordt ingeschakeld. Dergelijke voorvallen zijn zeldzaam tijdens het ontwikkelingsproces – en dankzij de specialisten van het Audi Sound Lab halen ze nooit het eindproduct. Om de best mogelijke akoestische ervaring in een nieuw model zoals de Audi A6 e-tron te bereiken, zijn Sedlmeir en zijn collega’s vanaf het begin van het project betrokken.

Close-up van een datacurve.
Portret van Philip Sedlmeir.

Je hoort de hoge tonen met je oren, de lage tonen met je maag en hart.

Philip Sedlmeir

Geluid en functie gaan hand in hand

"De eerste stappen van dit proces gaan niet over wat je hoort, maar over functionaliteit. “We beginnen meestal met de luidsprekerindeling, waarbij we bepalen waar elke luidspreker in het voertuig wordt geplaatst,” legt Jörg Kotschak uit. Hij is Sedlmeir’s collega en al vier jaar lid van het Audi sound engineering-team. Zij definiëren de prestatieparameters van elke luidspreker – niet in watt, maar in functionaliteit. Dat omvat alles van het afspelen van muziek tot telefonie en navigatieaankondigingen. Kotschak schetst ook wat er moet gebeuren wanneer klanten instellingen aanpassen, bijvoorbeeld de voorpassagier in de nieuwe Audi A6 e-tron met behulp van het nieuwe Passenger Display. 

“We definiëren nauwkeurig de mogelijkheden van het systeem en specificeren de vereisten. Dat leidt tot componenten, besturingseenheden, software en algoritmen.” In het geval van de nieuwe 100% elektrische Audi A6 e-tron moeten tot 20 luidsprekers – inclusief het optionele Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid en luidsprekers in de hoofdsteunen – perfect op elkaar afgestemd zijn. Kotschak is bijzonder trots op vier van deze luidsprekers, waarvan er twee in elke voorste hoofdsteun zijn geïntegreerd om de 'Sound Zone' te creëren. 

“We hebben niet zomaar luidsprekers die enkel geluid afspelen in de voorste hoofdsteunen geïntegreerd. Dat zou voor Audi geen premiumoplossing zijn,” legt de geluidsexpert uit. In de nieuwe Audi A6 e-tron maakt de Sound Zone specifieke functies mogelijk, zoals persoonlijke surround sound, navigatieaankondigingen en persoonlijke telefonie, allemaal individueel instelbaar voor elke gebruiker. De bestuurder kan bijvoorbeeld de navigatie-instructies volgen terwijl de passagier ongestoord een telefoongesprek voert. “Alles is volledig geïntegreerd in het geluidssysteem, en in deze mate is het uniek op de markt, naar mijn mening.” Pas wanneer Jörg Kotschak ervan overtuigd is dat elk onderdeel zijn belofte kan waarmaken, komt Philip Sedlmeir erbij. "


Philip Sedlmeir en Jörg Kotschak in gesprek.

Afstellen met oren, hart en ziel

"Ongeveer zes maanden vóór de productie start, komt een wagen als de Audi A6 e-tron bij mij voor de geluidsafstelling. Dan begint de echte finetuning", zegt Philip Sedlmeir. De geluidstechnicus brengt talloze uren door in de wagen, terwijl hij muziek beluistert en data analyseert. Even veeleisend is de coördinatie van tot vijf verschillende bedrijven en afdelingen die betrokken zijn bij het afstellen van de geluidssystemen van de Audi A6 e-tron. Daartoe behoren specialisten van Bang & Olufsen en geluidstechnici van het Fraunhofer Institute for Integrated Circuits IIS. Hun expertise en gespecialiseerde algoritmen zorgen ervoor dat luisteren naar muziek in de Audi A6 e-tron een meeslepende ervaring wordt. "Ik luister voortdurend, geef feedback en zorg ervoor dat alles uiteindelijk klinkt zoals wij het bij Audi voor ogen hebben."

"De specifieke 'Audi Sound' kan worden gevisualiseerd met curves en grafieken op grote schermen. Samengevat: het moet premium klinken, wat betekent dat de hoge tonen zéér precies moeten worden gereproduceerd en de bas een heldere punch moet hebben. "Men zegt dat je de hoge noten hoort met je oren, en de lage noten met je buik en hart. Dat betekent dat we streven naar precisie en emotie," legt Sedlmeir uit. In het beste geval herontdek je je favoriete nummer helemaal. Om dit kwaliteitsniveau te bereiken, heb je drie tot vier maanden van nauwgezette finetuning nodig.

Portret van Jörg Kotschak.
Hoofdsteun in de Audi A6 e-tron.

We meten de prestaties van een luidspreker in watt en functionaliteit.

Jörg Kotschak

Veel varianten, één standaard

Natuurlijk stemmen de geluidstechnici van Audi elk model en elke uitrustingsvariant individueel af. “De subwoofer van de Audi A6 e-tron is in de kofferbak geïnstalleerd. Maar de Avant heeft een volledig andere kofferindeling in vergelijking met de Sportback. Isolatie, oppervlakken en volume spelen allemaal een rol, en daar moeten we rekening mee houden,” legt Kotschak uit. Hij rekent uit: “Twee modellen van de Audi A6 e-tron, elk met drie selecteerbare geluidssystemen, resulteren in zes tuningrondes. Maal twee, rekening houdend met rechts- en linksgestuurde varianten, komen we uit op een totaal van 12 tuningprocessen.” 

Zodra de statische metingen in het geluidslab zijn voltooid, neemt het team de wagens mee naar grindwegen, snelwegen en racecircuits om de verschillende soundscapes die tijdens het rijden in de echte wereld aanwezig zijn, in de instellingen op te nemen. “Het systeem past zich dynamisch aan het geluidsniveau aan"", zegt Sedlmeir. Het is een nauwgezet proces, maar een proces dat beide geluidstechnici de moeite waard vinden. Ze beweren dat ze een door Audi afgestemd geluidssysteem uit elke selectie voertuigen zouden kunnen halen vanwege de onderscheidende geluidssignatuur. 


Geluidsinstellingen in de MMI.
Philip Sedlmeir met een laptop in de Audi A6 e-tron.

“De laatste test: In plaats van een zoem komt er nu een klassiek rocknummer uit de luidsprekers van de Audi A6 e-tron. “Dit is een van mijn referentietracks,” zegt Sedlmeir. “Het biedt een prachtige reeks tonen en geluiden. Als het goed klinkt, hebben we veel juist gedaan.” Jörg Kotschak voegt toe: “De Audi A6 e-tron biedt de ideale setting om dit niveau van geluidskwaliteit echt te ervaren. Vooral het optionele Bang & Olufsen high-end systeem maakt het mogelijk om muzikale fragmenten en subtiele details te ontdekken die je anders zou missen.” Maar is dit de perfecte akoestische ervaring? Muziek, daar zijn beide Audi ingenieurs het over eens, is pure emotie en een zeer subjectieve kwestie. “Subjectief perfect is een contradictie op zich. Ons doel is dat je minstens nog één nummer in de wagen wilt luisteren, zelfs als je al op je bestemming bent aangekomen.”
Interieur van de Audi A6 e-tron.

Het podium is voor u

De nieuwe Audi A6 e-tron biedt een indrukwekkend podium voor entertainment en muzikaal genot. Ontdek de talrijke digitale functies, waarvan sommige optioneel, die beschikbaar zijn voor de Avant en Sportback, zoals de innovatieve verlichtingstechnologie, het digitale dashboard met gebogen MMI-panoramadisplay en MMI-passagiersdisplay, de digitale buitenspiegels en het slimme panoramische glazen dak.