"De eerste stappen van dit proces gaan niet over wat je hoort, maar over functionaliteit. “We beginnen meestal met de luidsprekerindeling, waarbij we bepalen waar elke luidspreker in het voertuig wordt geplaatst,” legt Jörg Kotschak uit. Hij is Sedlmeir’s collega en al vier jaar lid van het Audi sound engineering-team. Zij definiëren de prestatieparameters van elke luidspreker – niet in watt, maar in functionaliteit. Dat omvat alles van het afspelen van muziek tot telefonie en navigatieaankondigingen. Kotschak schetst ook wat er moet gebeuren wanneer klanten instellingen aanpassen, bijvoorbeeld de voorpassagier in de nieuwe Audi A6 e-tron met behulp van het nieuwe Passenger Display.
“We definiëren nauwkeurig de mogelijkheden van het systeem en specificeren de vereisten. Dat leidt tot componenten, besturingseenheden, software en algoritmen.” In het geval van de nieuwe 100% elektrische Audi A6 e-tron moeten tot 20 luidsprekers – inclusief het optionele Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid en luidsprekers in de hoofdsteunen – perfect op elkaar afgestemd zijn. Kotschak is bijzonder trots op vier van deze luidsprekers, waarvan er twee in elke voorste hoofdsteun zijn geïntegreerd om de 'Sound Zone' te creëren.
“We hebben niet zomaar luidsprekers die enkel geluid afspelen in de voorste hoofdsteunen geïntegreerd. Dat zou voor Audi geen premiumoplossing zijn,” legt de geluidsexpert uit. In de nieuwe Audi A6 e-tron maakt de Sound Zone specifieke functies mogelijk, zoals persoonlijke surround sound, navigatieaankondigingen en persoonlijke telefonie, allemaal individueel instelbaar voor elke gebruiker. De bestuurder kan bijvoorbeeld de navigatie-instructies volgen terwijl de passagier ongestoord een telefoongesprek voert. “Alles is volledig geïntegreerd in het geluidssysteem, en in deze mate is het uniek op de markt, naar mijn mening.” Pas wanneer Jörg Kotschak ervan overtuigd is dat elk onderdeel zijn belofte kan waarmaken, komt Philip Sedlmeir erbij. "