"Ik ben altijd heel ontspannen onderweg" > Technology > Audi België
Audi België Technology
"Ik ben altijd heel ontspannen onderweg"

"Ik ben altijd heel ontspannen onderweg"

De Zwitserse topkok Andreas Caminada is een ambassadeur voor het gemak van elektrische mobiliteit.

Tekst: Bernd Zerelles - Foto: Robert Fischer Leestijd: 4 min

Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.

Audi RS e-tron GT met Andreas Caminada


Het gesprek stokt kort bij deze vraag. Men meent een lichte irritatie te bespeuren bij Andreas Caminada voordat hij met een beleefde vanzelfsprekendheid antwoordt: "Het is een voertuig dat altijd past – of ik nu snel in het naburige dorp groenten van de boer ophaal, de kinderen naar voetbal breng of een zakelijke afspraak in Zürich heb."

Vanzelfsprekend is de Audi RS e-tron GT hét voertuig voor het dagelijks leven van de gastronoom uit Graubünden in Zwitserland. "Of het nu om korte of lange afstanden gaat, ik geniet ervan elke keer dat ik ermee rijd." Caminada heeft een sterrenrestaurant en boetiek hotel Schloss Schauenstein in het rustige dorpje Fürstenau. Het fine-dining-DNA belichaamt de smaakwereld van de Alpenregio gebaseerd op lokale producten, gekoppeld aan culinaire kunst gebaseerd op de principes van de Franse haute cuisine.


Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Audi RS e-tron GT
Andreas Caminada

Andreas Caminada rijdt elektrisch sinds de introductie van de eerste Audi e-tron in 2019 en installeerde dat jaar onmiddellijk twee oplaadpunten bij Schloss Schauenstein. "Ik woon met mijn familie vlak naast het slot en laad mijn auto hier altijd voor het huis op."

De ondernemer legt met zijn Audi RS e-tron GT vaak voor zakelijke afspraken de 1,5 uur durende rit naar Zürich af. Caminada denkt nooit na over waar hij moet opladen: "In de ochtend begin ik volledig opgeladen. Het bereik is meer dan voldoende voor mijn dagelijks leven. Ik ben altijd heel ontspannen onderweg."

Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Het is een ander gevoel wanneer men geen CO₂ uitstoot tijdens het rijden.

Andreas Caminada

Caminada plukt jeneverbessen
Caminada in de kas

Op langere reizen naar het buitenland vertrouwt Caminada op de routing van het navigatiesysteem, die hem indien nodig naar snelle laadstations langs zijn route leidt. "Een koffiepauze lang opladen en dan verder. De hotels op mijn bestemmingen hebben nu allemaal hun eigen oplaadmogelijkheden."
Terug thuis merkt hij echter altijd hoe belangrijk ook de uitbreiding van zijn eigen oplaadinfrastructuur is: "We moeten snel meer oplaadpunten creëren, omdat steeds meer gasten in een elektrisch voertuig naar Schloss Schauenstein komen."

Andreas Caminada tijdens het schikken
gastronomisch gerecht in het groen

"Het is een groot genoegen om met deze auto te rijden."

Als ondernemer voelt Andreas Caminada zich verplicht om duurzaam en toekomstgericht te handelen. Voor hem is elektrische mobiliteit evenzo een genot als een sterrenmenu met lokale producten.

Drie vragen over het onderwerp van de elektrische mobiliteit aan Andreas Caminada

01. De grootste verrassing bij de overgang van een voertuig met verbrandingsmotor naar een elektrische auto?

Ik maakte me wel een beetje zorgen dat een meer ecologische manier van voortbewegen niet meer zo sportief qua autorijden zou zijn als het ooit was, en dat ik dat zou missen. Het is echter heel anders gelopen.

02. Cruisen of racen?

In het dagelijks leven cruisen, maar ik mocht ook eens een elektrische Audi testen op een afgesloten circuit. Het was een indrukwekkende ervaring: pure kracht en snelle acceleratie, gewoon waanzinnig rijplezier.

03. Vorm of functie?

De vorm- en designtaal van de Audi RS e-tron GT spreekt veel mensen aan. Vooral tijdens mijn laatste rit naar Italië merkte ik dat opnieuw op. In Milaan kijken de mensen om naar het voertuig.

Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Andreas Caminada voor Schloss Schauenstein
Audi RS e-tron GT aan de laadkabel
 
Audi RS e-tron GT

Dynamische Gran Turismo

Of het nu gaat om ontspannend cruisen of spannend presteren: de volledig elektrische Audi RS e-tron GT combineert de sportieve genen van een Audi RS-model met het elegante ontwerp van een aantrekkelijke Gran Turismo.

Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.