"In de regel rijd ik altijd in de 'Efficiency-modus'" > Technology > Audi België
Audi België Technology
"In de regel rijd ik altijd in de 'Efficiency-modus'"

"In de regel rijd ik altijd in de 'Efficiency-modus'"

Tom Kristensen was meer dan twee decennia lang een succesvol autocoureur voor Audi. Maar hij reed toen nooit in volledig elektrische auto's. In deze aflevering van de 'Audi e-tron stories' geeft hij een inkijkje in zijn - inmiddels geëlektrificeerde - dagelijkse autoleven.

Tekst: Patrick Morda - Foto: Robert Fischer Leestijd: 6 min

Only consumption and emission values according to WLTP and not according to NEDC are available for the vehicle.

Tom Kristensen stapt uit een Audi RS e-tron GT.

Men is telkens weer verbaasd hoe stil het kan zijn in het Audi Motorsport Zentrum in Neuburg an der Donau. Iets verderop bidt een roofvogel boven de testbaan in de wind, terwijl een Audi RS e-tron GT futuristisch zoemend tot stilstand komt bij een van de laadpalen naast de testbaan.

"Ik hou van het geluid", zegt Tom Kristensen, terwijl hij de daytonagrijze Audi op het laadstation aansluit. We kunnen gerust stellen dat de Audi RS e-tron GT nou niet bepaald de stilste elektrische auto is. De 'RS' in de naam, die staat voor Audi Sport, is volgens hem duidelijk hoorbaar. "Het is niet mijn eerste elektrische voertuig. Dat was een golfkar. Ik had zelfs goedkeuring voor de openbare weg", vertelt hij verder. De contrasten kunnen nauwelijks groter zijn: in gedachten de zeer functionele golfkar, voor onze ogen de emotionele Gran Tourer. De coureur Tom Kristensen, die zeven keer met Audi de 24 uur van Le Mans heeft gewonnen, spreekt over efficiency, koppelkrommen en gewichtsverdeling. Voor het circuit, zegt hij eerlijk, zou de Audi RS e-tron GT wat hem betreft lichter mogen zijn. Maar dan is er de Tom Kristensen die zijn actieve carrière in 2014 heeft beëindigd. De huisvader die in de Deense plaats Hobro, zoals hij zelf zegt, geniet van 'het serene langsglijden' in zijn eveneens daytonagrijze Audi RS e-tron GT. "Het is indrukwekkend hoe zelfverzekerd en stil de GT bij dagelijks gebruik op de weg ligt." Daarbij komt het gewicht de elektrische sportwagen zelfs ten goede.


Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. The Audi RS e-tron GT is a production vehicle that is not designed or suitable for use on the racetrack or in a rally.

Verhoogd achteraanzicht van de RS e-tron GT.
Tom Kristensen leunt ontspannen tegen de auto en glimlacht schalks opzij.
Tom Kristensen leunt tegen een laadpaal tijdens het opladen van de RS e-tron GT.

Dan wordt het toch luidruchtig. Op het dynamisch terrein niet ver van de laadpaal leert een groep tijdens een Audi driving experience¹ de controle te behouden in bijzondere rijsituaties. "Dat kan ik alleen maar aanbevelen", zegt Kristensen. "Juist met een elektrische auto kan en moet anders worden gereden", stelt hij vast. Vooral op het gebied van efficiëntie is het nuttig om te weten wat 'zeilen', d.w.z. het ontkoppelen van de elektromotor of recupereren, d.w.z. het terugwinnen van remenergie, inhoudt. Ook hij had eigenlijk eerst ervaring moeten opdoen. "Ik zou echter graag willen dat ik het recuperatiesysteem nog meer kon beïnvloeden, dat er meer gradaties beschikbaar waren. Daar zou ik graag met de ingenieurs over willen praten", spreekt dan de coureur Kristensen. Om in één adem door te gaan: "In de regel rijd ik in het dagelijks leven altijd in de 'Efficiency-modus'. Mijn vrouw ook." Want vooral in het begin hadden ze zich toch wel een beetje zorgen gemaakt over de volgende laadmogelijkheid, zelfs in het goed ontsloten Denemarken. Maar ook dat, verzekert Tom Kristensen, is allemaal een kwestie van ervaring. 

Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. ¹De Audi driving experience training vindt plaats op een afgesloten circuit onder begeleiding van professionele instructeurs. De rijtechnieken die in de training te zien zijn, mogen in het wegverkeer alleen worden toegepast voor zover deze verenigbaar zijn met de geldende verkeersregels

"Ik zie veel spannende ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit."

Zijn ongeëvenaarde negen overwinningen in de 24 uur van Le Mans hebben van Tom Kristensen een racelegende gemaakt. Velen noemen hem met eerbied 'Mr Le Mans'. Als ambassadeur van het merk is hij nog steeds verbonden met Audi en de racesport.


Drie vragen aan Tom Kristensen over elektromobiliteit

01. Welke rol speelt elektrificatie volgens u in de toekomst van de mobiliteit?

Elektrificatie is zeker van cruciaal belang voor efficiëntie en duurzaamheid. Maar ik zie ook nog uitdagingen, bijvoorbeeld met betrekking tot de actieradius, het gewicht van de accu's of de laadinfrastructuur. Als autocoureur sta ik echter ook open voor andere technologieën en benaderingen - en ik zie momenteel enkele spannende ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.

02. Wat is er voor u veranderd sinds u elektrisch bent gaan rijden?

Mijn rijstijl en die van mijn vrouw zijn aangepast. We proberen nog meer geanticipeerd te rijden. Dat heeft ook te maken met de sound. Je hoort de 'RS' in de naam, maar Audi is erin geslaagd de balans tussen performance en efficiency te vertalen naar geluid. De manier waarop de Audi RS e-tron GT rijdt en klinkt, geeft mij een zekere sereniteit.

03. Wat heeft u verrast aan uw Audi RS e-tron GT?

Ik moet bekennen dat ik hier en nu iets nieuws heb geleerd: ik had de bagageruimte onder de voorklep en de knop op het uiteinde van het bestuurdersportier om de voorklep te openen niet opgemerkt. Ik heb meteen een foto naar mijn vrouw gestuurd. Tot nu toe hebben we onze laadkabel steeds in de bagageruimte opgeborgen. Maar voorin is veel beter.


Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.

Op de voorgrond laadt de Audi RS e-tron GT op, op de achtergrond is het circuit te zien.
Tom Kristensen staat op een balkon en kijkt uit over het terrein.

Het is indrukwekkend hoe zelfverzekerd de Audi RS e-tron GT op de weg ligt.

Tom Kristensen

Portret van Tom Kristensen voor een gebouw in Neuburg an der Donau.
 
Zijaanzicht van de Audi RS e-tron GT.

E-performance beleven

De Audi driving experience biedt een veelzijdig programma, waarmee je niet alleen je rijvaardigheid naar een nieuw niveau kunt tillen, maar ook de intelligente prestaties van elektrische sportwagens als de Audi RS e-tron GT kunt ervaren.

Audi RS e-tron GT: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 22,1–19,8 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.