Audi verheldert: een beter zicht op de weg
Audi België Technology
Audi verheldert: een beter zicht op de weg

Audi verheldert: een beter zicht op de weg

Tijdens de wintermaanden krijgen we opnieuw te maken met een verminderd zicht op de weg. Op zo’n momenten is zien en gezien worden essentieel, en hiervoor zijn uw lichten onmisbaar. Maar hoe gebruikt u deze het best, en wat staat hierover in de wet? En welke Audi lichttechnologieën helpen u om beter te zien, zonder anderen te verblinden?

Leestijd: 6 min

Audi verheldert: een beter zicht op de weg

Mistlichten voor- en achteraan

Aan de voorzijde van de wagen zijn mistlichten niet verplicht (hoewel veel wagens ze tegenwoordig hebben), en dat geldt ook voor het gebruik ervan. Mistlichten vooraan mag u enkel gebruiken (alleen, of in combinatie met de dimlichten of grootlichten):

>  bij mist

>  bij zware regenval

>  bij sneeuw

Daarentegen moeten alle wagens in België uitgerust zijn met een of twee mistlichten achteraan, die u verplicht dient te gebruiken:

>  bij mist, als de zichtbaarheid minder dan ongeveer 100 meter bedraagt

>  bij sneeuwval, als de zichtbaarheid minder dan ongeveer 100 meter bedraagt

>  bij hevige regen

Digitale Audi Matrix LED-koplampen

Verschillende Audi modellen kunnen vandaag worden uitgerust met de vernieuwende Audi Matrix LED-koplampen. Deze werken met behulp van een camera, LED’s en nauwkeurige optische systemen om het licht volledig adaptief te regelen.

Een helder lichttapijt zorgt voor een uitstekend zicht tot 50 meter ver, ongeacht de rijomstandigheden. Tegen- en voorliggers worden hierbij niet fel beschenen, in tegenstelling tot alle andere gebieden ertussenin en ernaast.

Ook verkeersborden worden minder fel beschenen, waardoor de bestuurder niet verblind wordt door terugkaatsend licht. Het dimlicht wordt gebruikt om voor een heel nauwkeurige verlichting te zorgen in de bochten, in de stad en op de snelweg.

Audi Laserlight

Op een aantal topmodellen is de Audi Laserlight technologie beschikbaar, die het bereik van het grootlicht verdubbelt. Een kleine lasermodule in elke koplamp genereert een lichtkegel die zich enkele honderden meters ver uitstrekt als een spot.

De blauwe laserstraal heeft een golflengte van 450 nanometer, die door een fosforconvertor wordt omgezet in wit licht dat geschikt is voor gebruik op de weg. Hierbij worden ideale omstandigheden voor het menselijke oog gecreëerd: zo geniet de bestuurder van meer contrast en raakt hij minder snel vermoeid.

De laserspot, die actief is bij snelheden vanaf 70 km/u, biedt ook aanzienlijke veiligheidsvoordelen. Deze wordt automatisch gedimd als de camera op de voorruit andere wagens binnen zijn bereik detecteert.