Ready. Set. Game. De mooiste racing simulator ter wereld
Audi België Technology
Ready. Set. Game. De mooiste racing simulator ter wereld

Ready. Set. Game. De mooiste racing simulator ter wereld

Er lijkt geen rem te staan op de populariteit van racegames. De drang bij fans om de sensaties achter het stuur van een snelheidsmonster te ervaren, zorgt ervoor dat softwareontwikkelaars steeds realistischer ogende games op de markt brengen. De ultieme kick beleven digitale petrolheads echter in een racing simulator. Dit toestel is vandaag ook bij professionele piloten onmisbaar als voorbereiding op wedstrijden, en wordt door Audi gebruikt bij het finetunen van nieuwe modellen.

Leestijd: 6 min

Ready. Set. Game. De mooiste racing simulator ter wereld

Voor veel gamers gaat er niets boven een zenuwslopende nek-aan-nek race met razendsnelle bolides. Eén van deze disciplines is sim racing, waarbij de software zo getrouw mogelijk echte autoraces simuleert. Hierbij beïnvloeden allerlei variabele factoren de prestaties van de wagen waarmee spelers rijden: brandstofverbruik, schade, slijtage en grip van de banden, afstelling van de schokdempers … Deze games vormen ook een onderdeel van esports, waarin internationale spelers het tegen elkaar opnemen.

Training voor F1-piloten

Maar ook professionele F1- en andere racepiloten maken vandaag gretig gebruik van simulators, in nauwe samenwerking met de ingenieurs die hun wagens afstellen. De tijd voor piloten om te oefenen op de echte circuits is immers beperkt, waardoor simulators een alternatief bieden. Deze kenden de laatste jaren immers een belangrijke vooruitgang, waardoor ze steeds dichter komen bij de rijervaring met echte wagens. Met behulp van simulators kunnen piloten opnieuw in het ritme komen na een pauze, de settings van hun wagens laten perfectioneren door de ingenieurs, en ook wedstrijden tot in de puntjes voorbereiden. Een trainingstechniek is bijvoorbeeld de snelste rondetijd die een piloot aflegde te gaan “kopiëren” via de simulator. Zo kunnen piloten oefenen hoe elke bocht en ieder recht stuk op de meest efficiënte manier afgelegd moet worden, om zo milliseconden te winnen in de strijd voor de felbegeerde overwinning.

Afstelling van nieuwe Audi modellen

Maar simulators hebben sinds enige tijd ook de weg gevonden naar de Audi r&d-centra. Ontwikkelen, testen, het rijgevoel ervaren voordat nieuwe wagens de weg opgaan: het gebeurt allemaal met een hyper-geavanceerde Audi driving simulator. Deze bestaat uit een bestuurderscabine, gemonteerd op 6 elektrische bewegende cilinders, en een vier meter hoog 180° scherm. De ingenieurs kunnen er alle relevante voertuiggegevens zoals gewicht, ophanging of wielbasis invoeren. “De rijsimulator maakt deel uit van een uitgebreide virtuele ontwikkelingsketen die we al met succes gebruiken om nieuwe chassis te ontwerpen,” zegt Richard Uhlmann, project manager en development engineer. “Ondanks alles moeten we vaak dure prototypes gebruiken om de rijdynamiek en het comfort te beoordelen. In de toekomst willen we de simulator inzetten om rijeigenschappen heel vroeg te ervaren, en zo cruciale beslissingen te kunnen nemen. Dat bespaart tijd en middelen, en maakt mogelijk om het voertuigconcept vroegtijdig bij te sturen.”

Vleugelpiano

Wie thuis een racing simulator heeft staan, doet dat meestal niet omwille van de esthetiek van het toestel. De Britse autosport- en engineeringgroep Prodrive, die racewagens ontwerpt en bouwt voor verschillende merken en teams, brengt daar verandering in. David Richards (Chairman Prodrive): “De afgelopen jaren hebben we een explosie gezien van het aantal mensen dat start met games en esports. Ik wilde iets dat technologie combineert met modern design, iets dat je met trots in huis zou plaatsen net als een vleugelpiano, in plaats van dit te verstoppen. Ik ben fier op het resultaat, het zou niet misstaan in een galerie met hedendaagse kunst.” Zo pakte het bedrijf in 2022 uit met de mooiste racing simulator ter wereld, naar een ontwerp van designbureau CALLUM. “Er was een heel duidelijke visie: iets creëren dat technisch hoogstaand en visueel verbluffend is. In plaats van te gaan voor iets functioneels met een typische auto-achtige structuur, kozen we voor iets abstract, eigentijds en elegant,” vertelt Design Director Ian Callum.

Cockpit van een raceauto

De simulator van Prodrive werd ontworpen als een sculpturaal statement dat traditionele en moderne materialen combineert. De monocoque uit carbon - waarin de bestuurderszetel, het scherm, het stuur en de pedalen zijn geplaatst - lijkt te zweven onder een vloeiende structuur van 16 lagen berkenhout, met een glanzend zwarte lakafwerking. Een geheel dat niet alleen mooi is om naar te kijken, maar de bestuurder ook volledig omhult om het gevoel te geven dat hij in de cockpit van een raceauto zit. “Dit ontwerp intrigeert, je weet wel dat het een simulator is, maar toch moet je nog een keer opnieuw kijken. De vloeiende vorm en de zwarte hoogglans pianolak tillen de racing simulator naar een ander niveau. Dit is een meubelstuk dat op een elegante manier in een leefruimte kan staan," besluit Ian Callum.

Eersteklas rijervaring

Naast een verbluffende esthetiek biedt de Prodrive racing simulator al even hoogstaande prestaties die de piloot een eersteklas rijervaring garanderen. Het op maat gebouwde systeem bevat een 12 GB GeForce RTX grafische kaart en 16 GB geheugen, die zorgen voor vloeiende graphics op het gebogen 49” scherm met hoge verversingssnelheid. Het Precision SIM-stuur in combinatie met een Simcube-stuurmotor garanderen een nauwkeurige rij-input, en de mechanische pedalenconsole werd geselecteerd voor een al even realistische ervaring. Wanneer mensen interesse hebben, worden ze uitgenodigd op het hoofdkantoor van Prodrive in het Britse Banbury. Naast een rondleiding langs de topklasse autosport- en technologieactiviteiten van het bedrijf, kunnen ze de simulator testen in een aparte showroom. Na bestelling komt Prodrive de simulator bij hen thuis afleveren en installeren.

De Prodrive Racing Simulator is verkrijgbaar bij Prodrive en kost £ 39.000 exclusief btw, invoerrechten en verzendkosten.