Drie elektromotoren zorgen bij de Audi SQ8 Sportback e-tron voor een indrukwekkende rijervaring. De sleutel hiervoor is de combinatie van elektrische vierwielaandrijving quattro en elektrische Torque Vectoring.
Audi SQ8 Sportback e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0
Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Drie elektromotoren zorgen bij de Audi SQ8 Sportback e-tron voor een uitzonderlijke rijdynamiek. Om deze kracht op te vangen, ondersteunt intelligente Torque Vectoring het rijgedrag.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Drie elektromotoren zorgen bij de Audi SQ8 Sportback e-tron voor een uitzonderlijke rijdynamiek. Om deze kracht op te vangen, ondersteunt intelligente Torque Vectoring het rijgedrag.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De in de volgende tekst beschreven Audi driving experience-training vond plaats op een afgesloten circuit onder begeleiding van professionele instructeurs. De rijtechnieken die in de training te zien zijn, mogen in het wegverkeer alleen worden toegepast voor zover deze verenigbaar zijn met de geldende verkeersregels.
Voor alle vragen rondom performance en rijgedrag is de Audi driving experience-instructeur en coureur Rolf Volland met zijn jarenlange ervaring de juiste persoon.
Op het terrein van de Audi driving experience demonstreert de Audi SQ8 Sportback e-tron tot welke bochten dynamiek hij in staat is.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
Voor alle vragen rondom performance en rijgedrag is de Audi driving experience-instructeur en coureur Rolf Volland met zijn jarenlange ervaring de juiste persoon.
Op het terrein van de Audi driving experience demonstreert de Audi SQ8 Sportback e-tron tot welke bochten dynamiek hij in staat is.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
Rolf Volland
Bij de slagboom naar het circuit zet Volland de blauwe Audi SQ8 Sportback e-tron even stil. Vanaf hier is het niet ver meer naar het rijveiligheid-parcours en het handling-parcours. "Bij de handling van elektrische voertuigen hebben we een bijna perfecte reactie van onderaf en een aanzienlijk betere tractie", legt Rolf Volland uit. Het lage zwaartepunt door de accu in de onderkant van de carrosserie zorgt voor zeer goede rijeigenschappen. Doorslaggevend is echter een veel nauwkeurigere en slimmere regeling van de aandrijving. "Met alleen al twee elektromotoren op de achteras, zoals bij de Audi SQ8 Sportback e-tron, worden volledig nieuwe mogelijkheden op het gebied van de rijdynamiek gecreëerd."
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Er hangt nog steeds mist over het handling-parcours van de Audi driving experience in Neuburg an der Donau. Straks manoeuvreert Rolf Volland de Audi SQ8 Sportback e-tron zodanig door de bocht dat de Torque Vectoring maximaal tot zijn recht komt.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
Er hangt nog steeds mist over het handling-parcours van de Audi driving experience in Neuburg an der Donau. Straks manoeuvreert Rolf Volland de Audi SQ8 Sportback e-tron zodanig door de bocht dat de Torque Vectoring maximaal tot zijn recht komt.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
Volland laat nu zien wat dat betekent door op het eerste rechte stuk naar 90 km/h te accelereren. Daarna remt hij kort en stuurt hij de Audi SQ8 Sportback e-tron in een nadrukkelijk krappe straal de eerste bocht van 180 graden in. "Hier werken nu enorme krachten", zegt hij, terwijl hij tegelijkertijd met bijna speels gemak de lijn vasthoudt. "Het wiel aan de binnenzijde van de bocht draait met minder koppel dan het wiel aan de buitenzijde van de bocht. Normaal gesproken zou een klassiek differentieel nu de verschillende wiel snelheden regelen door middel van rem-impulsen." Dit is niet het geval bij de elektrische Torque Vectoring van de volledig elektrische Audi SQ8 Sportback e-tron. In de nieuwste versie van de quattro drive is de verdeling van de aandrijving de sleutel. "De koppelverdeling kan door de twee elektromotoren, die elk een achterwiel aandrijven, afzonderlijk worden aangepast", beschrijft Volland het proces en accelereert uit de bocht. "Het koppel is nu hoger op het wiel aan de buitenzijde van de bocht." Het koppel verschil is maximaal 220 Nm, en op de wielen is het door de overbrengingsverhouding ongeveer 2.100 Nm. Het resultaat is een voertuig dat nog gewilliger door de bochten stuurt", aldus de instructeur.
Torque Vectoring wordt echter niet alleen gedefinieerd door de drie elektromotoren, maar eerder door hun slimme interactie. Met bijna 100 km/h gaat de auto de lange bocht in en Volland maakt maximaal gebruik van de tractie capaciteiten van de Audi SQ8 Sportback e-tron: "Hoe snel rijd ik? Wat is mijn stuurhoek? Wat is de stand van het gaspedaal? Hoeveel grip heeft de auto? Dit resulteert in miljoenen gegevens, die in fracties van een seconde worden geëvalueerd en verwerkt tot handelingsinstructies voor de drie elektromotoren. Dit gebeurt continu en zonder onderbreking."
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Ook op het offroad-parcours van het complex komt de Torque Vectoring-technologie tot zijn recht.
Op het parcours hangt een achterwiel in de lucht. De kracht wordt vervolgens intelligent overgebracht op het andere wiel dat grip heeft.
Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
Ook op het offroad-parcours van het complex komt de Torque Vectoring-technologie tot zijn recht.
Op het parcours hangt een achterwiel in de lucht. De kracht wordt vervolgens intelligent overgebracht op het andere wiel dat grip heeft.
Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
De verschillende rijmodi in de Audi SQ8 Sportback e-tron beïnvloeden het rijgedrag en de werking van de Torque Vectoring.
Audi SQ8 Sportback e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Op een helling van 55% is het effect van de twee krachtige elektromotoren op de achteras duidelijk merkbaar.
Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
De verschillende rijmodi in de Audi SQ8 Sportback e-tron beïnvloeden het rijgedrag en de werking van de Torque Vectoring.
Audi SQ8 Sportback e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Op een helling van 55% is het effect van de twee krachtige elektromotoren op de achteras duidelijk merkbaar.
Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
Rolf Volland
Volgens Volland zijn de voordelen niet alleen merkbaar bij snel genomen bochten. Rolf Volland manoeuvreert de volledig elektrische Audi SQ8 Sportback e-tron naar het offroad-parcours van de Audi driving experience. Op een gedeelte met verspringende stenen heuvels worden voertuigen over de dwarsas gekanteld. Op de top van de heuvel hangen de diagonaal tegenoverliggende wielen in de lucht. Dat is precies waar Rolf Volland de volledig elektrische SUV wil hebben: "Op het moment dat het voorwiel in de lucht hangt, is er een rem impuls en wordt de kracht overgebracht op het andere wiel. Zo werkt het differentieel op de vooras. Aan de achterkant heeft hij daarentegen geen remingreep nodig. De afzonderlijke wielen worden naar behoefte aangestuurd." In de offroad-modus, die Volland in het voertuig selecteert, reageert de elektrische Torque Vectoring dan ook directer en beter afgestemd op de behoeften dan conventionele aandrijfsystemen. "Wat de rijervaring betreft is het natuurlijk altijd beter als iets wordt aangedreven en niet wordt afgeremd", komt de coureur in Volland naar boven.
De Audi SQ8 Sportback e-tron moet nog een helling van 55 procent beklimmen. Dit moet niet alleen laten zien hoe slim de elektrische Torque Vectoring is, maar ook hoeveel kracht er in de SUV zit. "Elektrische voertuigen hebben geen klassieke versnellingsbak. Om een helling van 55 procent op te kunnen rijden, heb je des te meer vermogen op de achteras en optimale tractie van het voertuig nodig", legt Volland uit, terwijl hij moeiteloos de heuvel op accelereert.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De Audi SQ8 Sportback e-tron presteert niet alleen superieur op asfalt, maar ook in uitdagende situaties in het terrein.
Audi SQ8 Sportback e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Rolf Volland brengt de ervaring van een coureur en 13-voudig Duits kampioen rallycross met zich mee.
De Audi SQ8 Sportback e-tron presteert niet alleen superieur op asfalt, maar ook in uitdagende situaties in het terrein.
Audi SQ8 Sportback e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Rolf Volland brengt de ervaring van een coureur en 13-voudig Duits kampioen rallycross met zich mee.
Op de zogenaamde wip demonstreert de Audi SQ8 Sportback e-tron zijn offroad-kwaliteiten.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Vanaf de voet van de heuvel in het offroad-parcours gezien, is de helling van 55 procent indrukwekkend en boezemt respect in.
Op de zogenaamde wip demonstreert de Audi SQ8 Sportback e-tron zijn offroad-kwaliteiten.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Vanaf de voet van de heuvel in het offroad-parcours gezien, is de helling van 55 procent indrukwekkend en boezemt respect in.
Als het werk erop zit, parkeert Rolf Volland de Audi SQ8 Sportback e-tron voor het klantencentrum van de Audi driving experience. "Torque Vectoring, zoals deze voor het eerst werd geïnstalleerd op de Audi SQ8 Sportback e-tron, is voor mij duidelijk een functie ter verbetering van de performance en rijdynamiek". Hij legt uit dat de auto niet alleen sneller accelereert, soepeler en sportiever rijdt, maar ook veel meer comfort en dynamiek biedt in bochten. "Uiterst precies en complex – de drievoudige elektroaandrijving en de onderlinge verbinding zorgen in mijn ogen voor een compleet nieuwe rijervaring", vat de professional samen. Iedereen die zegt dat een elektrische auto geen rijplezier biedt, zegt hij met een knipoog terwijl hij de SUV op de laadpaal aansluit, is van harte welkom om een cursus te boeken bij de Audi driving experience.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
In snelle bochten, zoals hier op het handling-parcours van de Audi driving experience, is het indrukwekkend om te zien hoe veilig de Audi SQ8 Sportback e-tron kan worden gemanoeuvreerd.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.
In snelle bochten, zoals hier op het handling-parcours van de Audi driving experience, is het indrukwekkend om te zien hoe veilig de Audi SQ8 Sportback e-tron kan worden gemanoeuvreerd.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Professionele bestuurder op afgesloten circuit. Niet nadoen.