Autonoom rijden: op weg naar het hoogste niveau
Audi België Technology
Autonoom rijden: op weg naar het hoogste niveau

Autonoom rijden: op weg naar het hoogste niveau

Audi blijft innoveren om de grenzen van mobiliteit te verleggen en u ultiem comfort onderweg te bieden. Hiervoor blijft het merk met de vier ringen investeren in autonoom rijden, waarmee bestuurders verschillende taken kunnen overlaten aan de wagen en de veiligheid van alle weggebruikers vergroot wordt. De ontwikkelingen gaan steeds sneller: zonet werd een belangrijke nieuwe mijlpaal bereikt.

Leestijd: 6 min

Autonoom rijden: op weg naar het hoogste niveau

Alle futuristische prototypes die Audi de afgelopen jaren bedacht, illustreerden een steeds groter wordend niveau van autonoom rijden. Het nieuwste - de Audi grandsphere concept - toont een interieur dat kan worden omgevormd tot een echte ontspanningsruimte, zonder stuur of pedalen. Zelfs al zijn deze ideeën nog niet allemaal realiseerbaar, ze tonen wel waarheen vooruitgang kan leiden. Van de vijf niveaus van autonoom rijden probeert Audi alvast om niveau 4 te bereiken. Na verschillende interne pogingen is een test op de openbare weg eindelijk een feit. Een geweldige primeur.

De gedemonstreerde technologie

De Audi Q8 kreeg de eer om de vooruitgang van Audi op het vlak van autonoom rijden van niveau 4 te tonen. Om zonder tussenkomst van een bestuurder te kunnen rijden, is de demowagen uitgerust met V2X-technologie, wat staat voor "vehicle-to-everything". Dankzij deze communicatietaal kan de wagen rechtstreeks verbinding maken met andere voertuigen, met de omliggende infrastructuur en met andere weggebruikers. Met andere woorden: de wagen ziet alles, ook wat zich niet in het gezichtsveld van de bestuurder bevindt. Hij kan bijvoorbeeld automatisch remmen als hij een voetganger of een andere auto ziet, een enorme troef voor de veiligheid. Dit was alvast de eerste demonstratie van autonoom rijden op de openbare weg met behulp van V2X-technologie.

Andere technologie aan boord: V2I of “vehicle-to-infrastructure”. Hiermee kan de wagen onder meer contact leggen met verkeerslichten. Aan boord van deze Audi Q8 weet de bestuurder precies wanneer de lichten op zijn weg op groen springen. Het grote voordeel? De mogelijkheid om de snelheid beter te controleren en dus zowel het verbruik als de CO2-uitstoot te verminderen. Deze functie is al door Audi gepresenteerd onder de naam Audi Traffic Light Information. Het merk met de vier ringen was overigens de eerste constructeur die erin slaagde zijn wagens te connecteren met verkeerslichten.

Naast deze innovatie heeft de V2I-technologie nog ander moois in petto. Ze maakt het met name mogelijk om de aanwezigheid van objecten op de weg te detecteren, om in realtime gewaarschuwd te worden voor ongevallen, of om alternatieve routes te ontvangen om files te vermijden.

Wuxi: een voor de hand liggende keuze

Om hun volledige potentieel te ontwikkelen, moeten autonome wagens zich in een “smart city” bevinden. Daarom trok Audi naar de Chinese stad Wuxi. In de nieuwe smart cities, die nu al het enorme potentieel van de nieuwe 5G-communicatiestandaard benutten, is optimale connectiviteit een droom voor alle innovaties.

Wuxi is bijvoorbeeld een voorbeeld bij uitstek van het Internet of Things. Dit verbindingsproces, dat fysieke objecten connecteert met het internet, is essentieel voor het realiseren van autonoom rijden. Hierdoor kunnen systemen zoals Audi Traffic Light Information hun volledige potentieel laten zien, en de toekomstperspectieven zijn onbeperkt.

Wagens die compatibel zijn met 5G

Ook in China blijft Audi zijn rol als pionier vervullen door het eerste premiummerk te worden dat 5G-compatibele wagens aanbiedt op de markt. Bepaalde functies van V2X-technologie zullen beschikbaar zijn in de Audi A6 L en Audi A7 L, zoals Audi Traffic Light Information, Audi Local Hazard Information en Audi Local Hazard Warning. Deze laatste twee technologieën kunnen dankzij sensoren aan boord bijvoorbeeld ongevallen, gladde wegen, een verminderde zichtbaarheid, takelwagens, bruusk remmende wagens en hulpverleningsvoertuigen detecteren. Wanneer deze situaties zich voordoen, sturen ze een signaal naar omringende voertuigen, zodat deze kunnen anticiperen op het gevaar.

Na de Audi A6 L en Audi A7 L volgen binnenkort andere modellen. De evolutie naar autonoom rijden is dus volop bezig en de test in Wuxi was een essentiële stap. Een toekomst waarin de chauffeur niet meer alles hoeft te doen, is minder veraf dan u denkt.