Belastingsproeven bij -18 °C en 50 °C: de elektrische auto’s Audi SQ8 Sportback e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron moeten zich bewijzen in de windtunnel van Audi.
Audi SQ8 Sportback e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0
Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Audi Q8 Sportback e-tron:Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0
Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig.
Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Timelapse ontdooiing test ruiten: in de windtunnel van Audi wordt aan de hand van nauwkeurig gedefinieerde parameters getest hoe snel de bevroren voorruit van de Audi SQ8 Sportback e-tron ontdooit.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Timelapse ontdooiing test ruiten: in de windtunnel van Audi wordt aan de hand van nauwkeurig gedefinieerde parameters getest hoe snel de bevroren voorruit van de Audi SQ8 Sportback e-tron ontdooit.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Min 18 graden Celsius. Een laag ijs bedekt de voorruit. De Audi SQ8 Sportback e-tron wacht op de test in het conditionering vak van de windtunnel. Om de elektrische auto te bevriezen, werd vooraf water op de voorruit gespoten om de wettelijk vereiste laag ijs te creëren. Een medewerker gaat in de Audi SQ8 Sportback e-tron zitten en activeert ‘Defrost High’, de maximale ventilatorsnelheid van de airco-installatie van de voorruit.
Na drie minuten vormen de eerste vrije gaten zich in de ijslaag van de voorruit. Jürgen Ehemann, Hoofd Windtunnels bij Audi, die de test op de testbank observeert, lijkt tevreden te zijn: “Dit is het typische gedrag van een elektrische auto. Hij zorgt voor verwarmingsvermogen vanaf de eerste seconde dat de airconditioning actief is. Bij een benzine-voertuig zie je na ongeveer vijf minuten de eerste gaten verschijnen. "Dieselvoertuigen hebben daar meestal zeven minuten voor nodig.”
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
De wettelijk vereiste ijslaag wordt aangebracht in het conditionering vak van de windtunnel bij temperaturen onder nul.
Elk voertuig, of het nu een verbrandingsmotor heeft of elektrisch is, moet na een bepaalde tijd ten minste één gedefinieerd gezichtsveld hebben ontdooid als voorwaarde voor goedkeuring tijdens de ontdooiing test.
De wettelijk vereiste ijslaag wordt aangebracht in het conditionering vak van de windtunnel bij temperaturen onder nul.
Elk voertuig, of het nu een verbrandingsmotor heeft of elektrisch is, moet na een bepaalde tijd ten minste één gedefinieerd gezichtsveld hebben ontdooid als voorwaarde voor goedkeuring tijdens de ontdooiing test.
In de windtunnel van Audi moeten de voertuigen temperaturen tot min 25 °C trotseren.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Elektrische auto’s worden in de windtunnel aan dezelfde tests als alle andere Audi’s onderworpen.
In de windtunnel van Audi moeten de voertuigen temperaturen tot min 25 °C trotseren.
Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Elektrische auto’s worden in de windtunnel aan dezelfde tests als alle andere Audi’s onderworpen.
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC. Audi SQ8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 28,2–25,3 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Michael Zalud
In het conditionering vak bevindt zich ook een snellaadstation met een laadvermogen van 350 kW. Zo kunnen ook de prestaties van de batterij worden getest volgens verschillende rij-profielen bij temperaturen onder nul.
In het conditionering vak bevindt zich ook een snellaadstation met een laadvermogen van 350 kW. Zo kunnen ook de prestaties van de batterij worden getest volgens verschillende rij-profielen bij temperaturen onder nul.
De voordelen die een elektrisch voertuig als de Audi Q8 Sportback e-tron heeft bij koude of warme conditionering zijn indrukwekkend, zegt Zalud: "In een voertuig met verbrandingsmotor is standverwarming ook altijd een verbrandingsproces, dat ik in een garage of ondergrondse garage niet eens mag inschakelen. Een voertuig met verbrandingsmotor koelen bij stilstand is ook niet mogelijk. Een elektrische auto daarentegen biedt al deze mogelijkheden, omdat er geen schadelijke stoffen vrijkomen bij het activeren van de Climate Control. Zo kan het stationaire Climate Control-systeem niet alleen worden geprogrammeerd voor verwarming in de winter, maar ook omgekeerd, voor koeling in de zomer. Terwijl ik bij 30 graden aan het strand mijn spullen inpak, activeer ik via de myAudi app (afhankelijk van landspecifieke beschikbaarheid) een temperatuur van 20 graden in de auto en wanneer ik ongeveer tien minuten later aankom bij de parkeerplaats, is de Audi Q8 Sportback e-tron aangenaam gekoeld voor de rit."
Geavanceerd thermomanagement van het gehele besturingssysteem is nog belangrijker in een elektrische auto dan in een auto met een verbrandingsmotor. Als er te veel energie verloren gaat door het verwarmen van het interieur of als de aggregaten te veel energie nodig hebben om af te koelen, wordt deze energie onvermijdelijk uit de tractiebatterij gehaald, wat direct een verlies van bereik betekent. Intelligent thermomanagement, dat zo weinig mogelijk energie verbruikt, zo veel mogelijk luchtstroom om en door de motorruimte benut, maakt een groter bereik mogelijk.
Daarom gaan we na de het ijs-conditioneringsvak verder met de volgende eigen test van Audi – in de hitte van de Audi windtunnel. Hier staat de Audi Q8 Sportback e-tron. De zogenoemde Großglockner-test zal worden afgerond. Daarbij wordt het wegprofiel van de beroemde Alpenpas via de weerstanden van de rollen op de testbanken nagebootst.
Jürgen Ehemann: "Bij elektrische voertuigen moet de temperatuur van de batterij optimaal geregeld worden. We kunnen bij ons simuleren wat er gebeurt als de Audi Q8 Sportback e-tron in de zomer met of zonder aanhanger op de Großglockner-wegen zou rijden. Als bij zware belasting op hellingen ook de climate control van het interieur wordt geïntensiveerd, wordt er ook veel vermogen uit de batterij gevraagd. De software die door Audi is ontwikkeld, beslist vervolgens of de warmteafvoer van de batterij belangrijker is dan de maximale Climate Control. De Audi technici kunnen dit allemaal bij ons testen.”
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
In de windtunnel van Audi kan hitte tot 50 graden Celsius worden geklimatiseerd.
Detail van het Singleframe van de Audi Q8 Sportback e-tron.
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
In de windtunnel van Audi kan hitte tot 50 graden Celsius worden geklimatiseerd.
Detail van het Singleframe van de Audi Q8 Sportback e-tron.
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Hier wordt het wegprofiel van Großglockner op de testbank nagebootst.
De belastingen worden ingesteld via weerstanden op de rollentestbank.
Hier wordt het wegprofiel van Großglockner op de testbank nagebootst.
De belastingen worden ingesteld via weerstanden op de rollentestbank.
In dit geval betekent het dat na vijf minuten warm rijden, de Audi Q8 Sportback e-tron bij 30 graden Celsius op de proef wordt gesteld: de weerstand in de rollentestbank simuleert de werkelijke helling van de Großglockner-pas. Hierbij kan rijwind in de windtunnel worden gesimuleerd die overeenkomt met de rij-omstandigheden en de daaruit resulterende koeling. De Audi Q8 Sportback e-tron moet dan een snelheid van 30 km/h aanhouden met een gesimuleerde aanhanger of 55 km/h zonder gesimuleerde aanhanger.
"Deze testcase simuleert extreme omstandigheden, een relatief hoge belasting bij lage snelheid. We testen daarbij of de Audi Q8 Sportback e-tron onder deze belasting zijn volledige functionaliteit behoudt," aldus Jürgen Ehemann.
Maar dit zijn nog niet alle tests voor de Audi Q8 Sportback e-tron. Het elektrische voertuig moet ook een zeer steile Amerikaanse bergpas bij 50 graden Celsius overwinnen – een ander belastingprofiel bij hogere snelheid dan op de kronkelende wegen van de Großglockner-pas.
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
Jürgen Ehemann
In de Audi windtunnel kan een grote verscheidenheid aan reproduceerbare zomerse en winterse klimaatomstandigheden op elk moment worden gesimuleerd, ongeacht locatie, weer en seizoen.
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
In de Audi windtunnel kan een grote verscheidenheid aan reproduceerbare zomerse en winterse klimaatomstandigheden op elk moment worden gesimuleerd, ongeacht locatie, weer en seizoen.
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.
In de Audi windtunnel kan een grote verscheidenheid aan reproduceerbare zomerse en winterse klimaatomstandigheden op elk moment worden gesimuleerd, ongeacht locatie, weer en seizoen. Audi technici op het gebied van ontwikkeling van aandrijflijnen alsmede de algehele voertuigontwikkeling gebruiken de binnen klimatisering voor allerlei tests. Daartoe worden via weerstanden op verschillende testbanken diverse snelheids- en temperatuur-verlopen en belasting scenario's gesimuleerd volgens de definitie van de gespecialiseerde afdelingen van Audi.
Homologatie Tests, die een voorwaarde zijn voor goedkeuring, worden hoofdzakelijk uitgevoerd in het bijzijn en onder toezicht van onafhankelijke technische diensten in het Audi windtunnel centrum. Hiertoe werkt het testlaboratorium van het Audi windtunnel centrum conform de vereisten van DIN EN ISO/IEC 17025.
Voor een andere extreme test wordt de Audi windtunnel verhit tot 35 graden Celsius: 60 kilometer rijden met topsnelheid. Dit komt natuurlijk niet overeen met normaal dagelijks gebruik van een elektrische auto, maar de Audi Q8 Sportback e-tron wordt daarbij getest op maximale belastbaarheid. Net als iedere andere Audi. Niet tijdens een proefrit ergens in de wereld, maar op testbanken in de Audi windtunnel.
Audi Q8 Sportback e-tron: Stroomverbruik (gecombineerd*) in kWh/100 km: 24,1–19,5 CO₂-uitstoot (gecombineerd*) in g/km: 0 Gegevens over brandstof- en stroomverbruik en CO₂-uitstoot bij spanbreedten afhankelijk van de gekozen uitrusting van het voertuig. Voor het voertuig zijn alleen verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP beschikbaar, niet volgens NEDC.