© The James Dyson Foundation
© The James Dyson Foundation
Na broeikasgassen komt nu ook fijn stof steeds meer in het vizier van vervuilingsexperts. Sommige microverontreinigingen zijn namelijk het gevolg van bandenslijtage. Maar een collectief van Britse ingenieurs patenteerde een apparaat dat weleens een game changer kan zijn.
Ze zijn onzichtbaar, maar bijzonder giftig voor de mariene fauna en flora – en voor de mens. Microplastics namen de afgelopen jaren gestaag toe als bron van vervuiling. Een recent onderzoek in opdracht van de Europese Unie maakt melding van een 'soep' van meer dan 170.000 miljard deeltjes die in onze wereldzeeën drijven. En terwijl de directe lozing van plasticafval van dagelijkse consumptie (van flessen en verpakkingen tot cosmetica) verantwoordelijk is voor het grootste deel, komt bandenslijtage op de tweede plaats. Regeneratieve remtechnologieën en elektrische motoren maken het al mogelijk om de milieu-impact van remwrijving en de CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren te verminderen, maar een echt effectieve oplossing voor het probleem van microplastics was nog niet gevonden. Tot de komst van het Britse Tyre Collective ...
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
Elke keer dat je remt, draait of gas geeft, verliezen banden een beetje van hun rubber. Tijdens de vroege ontwikkelingsstadia ontdekte Tyre Collective dat rubber positief geladen wordt met elektriciteit wanneer het tegen het asfalt wrijft, voordat het in de lucht ontsnapt. De start-up ontwierp daarom een gepatenteerd apparaat dat achter het wiel zit en zowel een zuigsysteem als een elektrostatisch vangsysteem gebruikt om de plastic microdeeltjes op te vangen en op te slaan in een reservoir. Het apparaat wordt dicht bij de band en de weg geplaatst, met voldoende bodemvrijheid, en maakt gebruik van de verschillende luchtstromen rond het draaiende wiel. Het is bevestigd aan de as, kan vrij bewegen en roteren met de ophanging en kan worden aangepast aan alle voertuigen. Het recupereert ongeveer 60% van de deeltjes in de ophanging. Dit is effectiever dan een eenvoudige deeltjesfilter, met als bijkomend voordeel dat het apparaat zich specifiek richt op microplastics en ze bij de bron opvangt. Het apparaat verzamelt ook aanvullende gegevens over bandenslijtage. Dat kan het onderhoud vergemakkelijken, bijvoorbeeld door die informatie door te sturen naar de boordcomputer, die de bestuurder vervolgens waarschuwt wanneer de banden aan vervanging toe zijn.
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective
Om het project helemaal duurzaam te maken, dacht Tyre Collective ook na over de recycling van de teruggewonnen rubberdeeltjes. Die kunnen dienen als materiaal voor 3D-printing of zelfs wegdekken. Ze zijn ook perfect bruikbaar om op een gelijkwaardig of zelfs hoger kwaliteitsniveau de plastic deeltjes te vervangen in een hele reeks industriële processen – voor de productie van schoenzolen, hoogwaardige resistente stoffen, tentstoffen, ... De ontwikkeling van die circulaire dimensie maakte de oprichting van een volledige wetenschappelijke eenheid noodzakelijk, die ook de toxicologische en biochemische aspecten van microplastics bestudeert. Het doel is om de impact van microplastics te verminderen, maar evengoed om ze beter te begrijpen, zodat we duurzamer kunnen rijden, op betere banden, in schonere lucht.
© The Tyre Collective
© The Tyre Collective