Re-Volt, verlichting met uitstraling

Re-Volt, verlichting met een vleugje soul

Audi Magazine

Studio Re-Volt, winnaar van een prestigieuze Henry van de Velde Award, laat een verfrissende zeebries waaien door de designwereld. Het Oostendse duo speelt met trends en ontwerpt verlichting die zowel tijdloos als duurzaam is. Objecten die hun stempel drukken op de ruimte en tegelijk hun eigen visuele identiteit uitdrukken. Belgisch design op zijn mooist.

Re-Volt, verlichting met een vleugje soul
What’s going on

What’s going on

Op 14 februari 1981 komt Marvin Gaye aan in Oostende. De beroemde soulzanger, die talloze persoonlijke en professionele tegenslagen kende, zocht in België onderdak bij zijn vriend: concertpromotor en dj Freddy Cousaert. Hij verbleef anderhalf jaar in de Vlaamse stad aan zee en nam er zijn laatste album “Midnight Love” op, met daarop de hit “Sexual Healing”. Hieruit haalde de Oostendse studio Re-Volt inspiratie voor een nachtlampje dat eruitziet als een vintage radio, dat de naam Marvin kreeg. Achter de houten lamellen kan de lichtintensiteit variëren om voor een sfeer met meer of minder soul te zorgen, waarbij de draaiknop doet denken aan de legendarische Roland TR 808-drumcomputer, die zorgde voor het unieke karakter van “Sexual Healing”. Een beetje stout, maar vooral elegant en tijdloos. Een perfect voorbeeld van de bewust eigenzinnige maar emotionele aanpak van Re-Volt.

Een nieuw licht

Een nieuw licht

De drijvende krachten achter dit project zijn ​​Sofie Claeys en Bernard Rommens, twee ontwerpers die hun sporen verdienden in interieurarchitectuur, grafische vormgeving en productontwikkeling, en besloten zich toe te leggen op verlichting. Maar wel duurzame verlichting, die zich bewust onderscheidt van modetrends. Zachte rebellie was het idee achter Re-Volt, bijzondere en exclusieve verlichtingsobjecten ontworpen om de tand des tijds te doorstaan. ​​"Iedereen weet dat goede verlichting essentieel is om sfeer te creëren", bevestigen Sofie en Bernard. "Er zijn natuurlijk technische verschillen tussen het verlichten van een werkplek of een woonkamer, maar dat betekent niet dat een bureaulamp kil of saai moet zijn. Wij vonden dat de verlichtingswereld de laatste jaren nogal eentonig geworden was, met steeds dezelfde witte en zwarte buizen … Daar wilden we toch een beetje tegenin gaan. We wilden terug voor leven zorgen in deze wereld, en zo is Re-Volt ontstaan.”

Repareren, hergebruiken, heruitvinden

Repareren, hergebruiken, heruitvinden

Een ander fundamenteel element van de filosofie van Re-Volt is duurzaamheid. Dit vertaalt zich in het weigeren van ‘geplande veroudering’, zowel functioneel als esthetisch. “Wij zijn ervan overtuigd dat wat niet verandert interessant is in een wereld waarin alles voortdurend verandert." “We ontwerpen verlichting die overleeft, zowel op het vlak van design als kwaliteit”, zegt Bernard. “Alle onderdelen zijn vervangbaar, dit zijn geen objecten om bij het eerste defect in de prullenbak te gooien. Zelf vind ik het fijn om oudere meubelstukken of voorwerpen te hergebruiken in mijn interieur.” De creaties van Re-Volt putten daarom uit een gemeenschappelijk gedachtegoed, zwevend tussen verschillende tijdperken maar perfect passend in ieder type interieur. Door te zorgen voor volledige vrijheid op het vlak van reparatie en personalisatie, geven Sofie Claeys en Bernard Rommens ook een beetje van hun trots als ontwerpers op, om hun klanten creatieve vrijheid te geven.

Een gouden lamp

Een gouden lamp

“Vroeger werd alles gemaakt om de tand des tijds te doorstaan, wat er ook gebeurde”, vertelt Sofie. “Voorwerpen die een patina krijgen, die mooi verouderen, hebben veel charme. Onze Light Machine bijvoorbeeld kan gerust tegen een stootje zonder zijn schoonheid en persoonlijkheid te verliezen, integendeel.” Deze is geïnspireerd door zowel bioscoopprojectoren uit de gouden eeuw van Hollywood, jerrycans van het Amerikaanse leger en elementen van industriële machines. De Light Machine werd bekroond met een gouden medaille bij de prestigieuze Henry van de Velde Awards, de Oscars van het Vlaamse design. De direct herkenbare kantelbare kubus met zijn strakke lijnen groeide in amper twee jaar tijd uit tot een klassieker. Sofie Claeys en Bernard Rommens kiezen er echter niet voor om eindeloze variaties hiervan te ontwerpen, maar verkennen voortdurend nieuwe wegen. En altijd spelend met kleur, een van hun andere handelsmerken. We kijken alvast uit naar hun volgende creaties.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels