Sinds zijn deelname aan het Wereldkampioenschap Rally begin jaren '80 laat Audi Sport zijn vier ringen schitteren tijdens races wereldwijd. Eerst met de ontwikkeling van de quattro vierwielaandrijving in rally en tijdens de internationale klimkoers van Pikes Peak, en vervolgens op het circuit, met opvallende winsten in races voor Supertourismewagens. Daarna volgden een aantal ongelofelijke technologische innovaties, getest en goedgekeurd tijdens de 24 Uur van Le Mans – met 13 zeges! – in het World Endurance Championship. Er was ook de ontwikkeling van 100% elektrische eenzitters in de FIA Formule E. Vandaag zet Audi Sport zijn weg verder op het hoogste niveau van de autosport in het World Rally-Raid Championship, en in de Dakar in het bijzonder.
Naast dit officiële programma bestaat sinds 2009 ook Audi Sport customer racing. Deze commerciële tak biedt producten en diensten aan klanten die de competitie in een Audi willen beleven. Er bestaan drie raceversies van de Audi R8: de wereldwijd beschikbare Audi R8 LMS GT3, die al vier keer de overwinning behaalde tijdens de TotalEnergies 24 Hours of Spa, de zeer krachtige en spectaculaire Audi R8 LMS GT2 en de Audi R8 LMS GT4, die iets toegankelijker is en bedoeld voor Gran Turismo-toegangswedstrijden. Bovendien voldoet de Audi RS 3 LMS aan de technische voorschriften van de TCR. De FIA WTCR World Cup, de TCR Europe en enkele endurance races voor toerismewagens behoren tot zijn 'jachtterreinen'.
Rally-Raid: de ultieme uitdaging
Weinig wedstrijden in de wereld kunnen zo hard zijn als de Rally-Raid. De lengte van de etappes en de onherbergzame omgeving schrikken Audi Sport echter niet af. Met de Audi RS Q e-tron wil het merk met de vier ringen grenzen verleggen met een hybride motor tijdens de Dakar Rally, de beroemdste van de Rally-Raids.