Van Dakar naar de snelweg: banden als gamechanger

Banden die voorsprong creëren

Audi Magazine

Van het circuit van de Dakar Rally, over de paddock van Francorchamps, tot de Belgische wegen: alle bestuurders weten hoe belangrijk banden zijn voor de prestaties van hun wagen. Een terugblik op enkele lekke banden die geholpen hebben bij Audi's overwinning in de Dakar Rally 2024, en nieuwe bandentechnologie met een belangrijke impact op onze rijsensaties.

Banden die voorsprong creëren
Zenuwslopende finale van de Dakar Rally

Zenuwslopende finale van de Dakar Rally

Na amper drie jaar in de race behaalde Audi dit jaar zijn eerste eindzege, met een onvermoeibare Carlos Sainz die al voor de vierde keer winnaar werd. Het resultaat van de Dakar Rally 2024 zou de stress van de slotetappes haast doen vergeten, waarbij lekke banden het duel tussen de Spaanse winnaar, zijn Belgische runner-up Guillaume de Mévius en de Fransman Sébastien Loeb op de spits dreven. Drie lekke banden in de 10e etappe voor Sainz – die op het nippertje gered werd door zijn teamgenoten Stéphane Peterhansel en Mattias Ekström – zorgden ervoor dat Loeb tot op 13'22'' kon naderen aan het begin van de 420 kilometer lange voorlaatste etappe. Twee lekke banden op de stenen van de Saoedische woestijn en een kapotte ophanging sloegen de kansen van Loeb aan diggelen, met als resultaat een derde podiumplaats voor de Fransman. Een wending die aantoont dat banden een bepalende factor blijven, ondanks de enorme technologische vooruitgang van de afgelopen jaren.

Geconnecteerde banden

Geconnecteerde banden

Digitalisering bepaalt de grootste vooruitgang in de recente evoluties bij banden. De ontwikkeling van sensoren heeft de introductie van geconnecteerde banden mogelijk gemaakt, iets wat we ooit misschien standaard zullen zien op alle voertuigen. Dankzij de verzamelde data geven ze in real time informatie over de druk of temperatuur, en kunnen ze het brandstofverbruik en de rijsnelheid optimaliseren door info te geven over de staat van het wegdek of de wegligging. Ook kunnen ze gaten of andere problemen in de weg melden aan een centrale database, wat de veiligheid van andere bestuurders verbetert. Audi introduceerde deze technologie al in zijn AI:TRAIL quattro concept. Dit elektrische terreinvoertuig anticipeert op de toekomst, met banden uitgerust met variabele drukregeling gemonitord via optische sensoren. Deze laatste zijn gekoppeld aan het ESC-systeem (Electronic Stability Control) en analyseren de staat van het wegdek om de bandenspanning aan te passen, bijvoorbeeld de spanning verlagen op zand om het contactoppervlak van de band te vergroten, en deze opnieuw verhogen op asfalt voor meer stabiliteit.

Recyclage en circulariteit

Recyclage en circulariteit

Duurzaamheid is een hot topic voor de bandenindustrie, die van oudsher niet enkel met natuurlijk rubber werkt maar ook met vrij vervuilende chemische componenten. De tijden veranderen en de grootste merken vergroten hun inspanningen om alternatieve materialen te ontwikkelen. De revolutionaire Vision-band, ontworpen door Michelin, is bijvoorbeeld geïnspireerd op koralen die zich kunnen vernieuwen. Deze band is volledig recycleerbaar, gemaakt van hernieuwbare of gerecycleerde grondstoffen, met een loopvlak dat kan worden vernieuwd via 3D-printing. Voor de rubberproductie zelf zijn er nieuwe, meer milieuvriendelijke benaderingen. Het ISCC-label (International Sustainability and Carbon Certification), dat een lage CO2-uitstoot garandeert, werd toegekend aan de plantages van bandenreus Bridgestone. En voor het Formule 1-seizoen 2024 zal Pirelli uitsluitend banden leveren die gecertificeerd zijn door de Forest Stewardship Council (FSC).

Op weg door de ruimte

Op weg door de ruimte

Airless banden die niet meer onderhevig zijn aan lekken? Dat is een droom die uitkomt bij Michelin met Tweel, speciaal ontworpen voor o.a. bedrijfsvoertuigen en vorkheftrucks. NASA's maanwagen beweegt zich over het maanoppervlak met soortgelijke banden, ontwikkeld door Bridgestone. Deze worden op onze planeet ook gebruikt door de Japanse oliemaatschappij Idemistu Kosan, die er haar elektrische onderhoudsvoertuigen mee uitrust. Michelin zit momenteel in de testfase van zijn UPTIS-model (Unique Punctureproof Tire System), dat gemonteerd is op een 50-tal bestelwagens op de openbare weg. Volgens het Franse bedrijf gaat 20% van de huidige banden voortijdig kapot door lekken. Airless banden kunnen dit probleem oplossen, en zo 200 miljoen banden per jaar besparen.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels