Audi | Gamma | Modellen | A3 Sportback g-tron > Audi België

Audi A3 Sportback g-tron

Verandert de wereld. Niet het leven van alledag.

Voorsprong herken je aan vele facetten. Vooral bij de Audi A3 Sportback g-tron. Behalve met zijn gesofisticeerde CNG-aandrijving overtuigt hij ook met zijn compacte, zelfbewuste design en uitgebreide functionaliteit. Of je nu in de stad rijdt of een lange reis maakt, met de Audi A3 Sportback g-tron ben je altijd een idee verder.

  • CO₂-uitstoot verlaagd tot 20%*.

    Dankzij Audi e-gas.
  • 480x270_filmstill11.jpg

    De feiten spreken voor zich: Audi g-tron met Audi e-gas verenigt sportiviteit, design en langeafstandsmobiliteit met hernieuwbare energieën. Met de 1.4 TFSI, die een vermogen van 81 kW (110 pk) ontwikkelt, verlegt de Audi A3 Sportback g-tron de norm inzake efficiëntie en zuinigheid. Dankzij de bivalente configuratie van de viercilinder bedraagt zijn actieradius met gas in de NEDC-cyclus tot 400 kilometer, en met benzine komt er indien nodig nog eens 900 kilometer bij. Het omschakelen tussen de modi gebeurt automatisch, zonder dat de bestuurder iets hoeft te doen. Het combi-instrument geeft het resterende bereik in beide modi afzonderlijk weer.

  • 480x270_filmstill10.jpg

    Audi e-gas is een duurzame brandstof, die het merk met de vier ringen onder meer in 's werelds eerste industriële Power-to-Gas-installatie in de Duitse gemeente Werlte zelf produceert. Het synthetische methaan wordt daar met behulp van groene stroom uit CO₂ en water gewonnen. Er wordt ook Audi e-gas geproduceerd in andere Power-to-Gas-installaties alsook uit reststoffen in biomethaaninstallaties. Wanneer hij met Audi e-gas wordt aangedreven, rijdt de A3 Sportback g-tron zo goed als CO₂-neutraal. De brandstofkosten voor de A3 Sportback g-tron zijn dan ook een stuk lager dan die voor vergelijkbare diesel- of benzinemodellen (toestand januari 2017).

  • 480x270_filmstill8.jpg

    Audi garandeert een groene balans voor alle A3 Sportback g-tron-klanten gedurende 3 jaar en verkleint daardoor de CO₂-voetafdruk van het voertuig met meer dan 80%* in gasmodus in vergelijking met een A3 Sportback 1.4 TFSI met 110 kW volgens de NEDC-cyclus. Daarvoor wordt het statistisch bepaalde verbruik van fossiel aardgas in het Europese aardgasnet door Audi e-gas vervangen. Het complete proces wordt gecontroleerd en gecertificeerd door een onafhankelijke instantie. De huidige stand van de certificering en meer informatie over het Audi e-gasproject vindt u ook op onze Corporate Website.

  • 480x270_AS3_161007_166150_MDB-36798_mod2_RZic.jpg

    De Audi A3 Sportback g-tron rolt met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een zeventrapse S tronic van de band. Met S tronic verbruikt hij in de NECD-cyclus per 100 kilometer slechts 3,5 tot 3,3 kilogram aardgas of Audi e-gas, wat overeenkomt met een uitstoot van 95–89 gram CO₂ per kilometer.

* In zuivere gasmodus (CNG) in een well-to-wheel-benadering (milieubalans die rekening houdt met de brandstofproductie en de rijmodus van de wagen) in vergelijking met de Audi A3 Sportback 1.4 TFSI met 110 kW: Als g-tron-klant tankt u zoals gebruikelijk aan om het even welke CNG-pomp. AUDI AG garandeert dat de op basis van de wettelijke normen inzake verbruiks- en uitstootmeting volgens NEDC/WLTP en regelmatig door Audi verzamelde statistische gegevens over de jaarlijkse rijprestaties van de tussen 7 maart 2017 en 31 mei 2018 bestelde g-tron-modellen berekende gashoeveelheden door Audi e-gas worden vervangen, en dat gedurende 3 jaar vanaf de eerste inschrijving van het voertuig. Het Audi e-gas wordt in het Europese aardgasnet gepompt en verdringt op die manier fossiel aardgas. De eveneens op deze basis bepaalde omvang van de CO₂-besparing kan in werkelijkheid geringer uitvallen.

Moet ik mij als bestuurder aanpassen?

De Audi g-tron-modellen verenigen vertrouwde sportiviteit, progressieve designtaal en superieure langeafstandsmobiliteit, zonder dat de bestuurder ergens aan hoeft te wennen. De acceleratie is net zo dynamisch als bij een Audi die enkel op benzine rijdt. De diepliggende gastanks, die dankzij het lichte-constructieprincipe van Audi 50% lichter zijn dan stalen gasflessen, beïnvloeden het rijgevoel niet. De verschillen met een gewone Audi: een tweede tankmeter voor de CNG-tank, duidelijk lagere brandstofkosten (toestand januari 2017) en een gerust geweten met betrekking tot het milieu, want naast de reeds genoemde geringere CO₂-uitstoot komt er bij de verbranding van Audi e-gas ook geen fijn stof vrij.

Wat is g-tron eigenlijk?

De benaming g-tron wordt bij Audi gebruikt voor de CNG-modellen van het merk (CNG = Compressed Natural Gas). Deze werden geoptimaliseerd om te rijden op aardgas, dat in Europa in ongeveer 3500 tankstations kan worden getankt (toestand januari 2017). Aangezien de verbranding van aardgas bijzonder zuiver is, stimuleren vele steden en gemeenten de aanschaf van CNG-voertuigen. Bij de zuivere verbranding van CNG ontstaat er geen fijn stof. Maar ook voor de bescherming van het klimaat zijn ze interessant: het hoofdbestanddeel van aardgas is methaan (CH4), dat wordt gekenmerkt door de laagste specifieke CO₂-uitstoot van alle fossiele brandstoffen. Bovendien kan methaan ook uit organische reststoffen (biomethaan) of in Power-to-Gas-installaties uit CO₂, water en groene stroom worden gewonnen, wat Audi actief bevordert dankzij zijn e-gasaanbod en zijn exploitatie van 's werelds eerste industriële Power-to-Gas-installatie. Met hun lichte tanks, hun hoge efficiëntie en hun dynamiek verleggen de g-tron-modellen van Audi de norm inzake CNG-voertuigen. Bovendien zijn ze dankzij hun zeer geringe verbruik bijzonder goedkoop in gebruik.

00:00 | 00:00
Hoe werkt de CO₂-kringloop met Audi e-gas?

Met Audi e-gas heeft Audi in eigen regie een brandstof ontwikkeld en exploiteert het 's werelds grootste Power-to-Gas-installatie in het Eemsland in Duitsland. Het wordt gewonnen uit hernieuwbare energieën, water, CO₂ en reststoffen. Dat maakt Audi e-gas tot een synthetische, CO₂-neutrale brandstof. Audi g-tron-bestuurders hoeven daarvoor niet naar een speciaal e-gastankstation te rijden. In de plaats daarvan wordt het fossiele aardgas dat door g-tron-bestuurders wordt verbruikt in het Europese aardgasnet vervangen door nagenoeg klimaatneutraal Audi e-gas. Zo kunnen e-gasgebruikers comfortabel genieten van de hernieuwbare brandstof.

Meer weten
Let op, geld lenen kost ook geld.

Alle vermelde prijzen in de car configurator zijn indicatieve prijzen incl. btw. Op enkele uitzonderingen na stemmen deze overeen met de actuele prijzen. Gelieve voor gedetailleerde en exacte prijsinformatie contact op te nemen met uw concessiehouder. Alle informatie onder voorbehoud van wijzigingen op het vlak van modelvarianten, constructie, uitrusting, technische gegevens, mogelijke opties, prijzen of typfouten.De in deze configurator afgebeelde voertuigen zijn deels uitgerust met optionele uitrusting die verkrijgbaar is tegen meerprijs en stemmen niet overeen met uw selectie. Gelieve informatie in te winnen over de standaarduitrusting en de prijs van uw wagen alvorens een verkoopovereenkomst te ondertekenen.