Audi Sport GmbH schakelt richting elektrisch

Audi R en RS: de race naar elektrische topprestaties

Audi Magazine

Audi Sport GmbH kan terugblikken op een schitterend 2020, waarbij niet enkel in België maar ook wereldwijd een recordaantal wagens werd afgeleverd aan hun nieuwe eigenaars. Bovendien telt het huidige gamma meer dan 15 R en RS modellen, het grootste ooit. Maar de constructeur van high performance-modellen blijft innoveren: met de Audi RS e-tron GT treedt Audi Sport GmbH toe tot de markt van de 100% elektrische wagens.

Audi R en RS: de race naar elektrische topprestaties
de Audi R en RS modellen

Met de Audi R en RS modellen mikt Audi op veeleisende klanten die houden van technologie en hoge verwachtingen hebben qua prestaties en design, maar ook op het vlak van dagelijkse bruikbaarheid en personalisering.

In 2020 bestond de top-3 van de Audi Sport inschrijvingen in België uit de Audi RS 6 Avant (104 exemplaren), RS Q3 Sportback (68 exemplaren) en RS 3 Sportback (48 exemplaren). Ook dit jaar zitten de verkoopcijfers stevig op koers én wordt veel verwacht van de 100% elektrische Audi RS e-tron GT, die sinds zijn presentatie heel wat aandacht wist te trekken.

Een logische nieuwe stap

Een logische nieuwe stap

Uit analyses bij klanten over de redenen waarom ze bepaalde producten kopen en hoe ze luxe percipiëren, blijkt dat duurzaamheid vandaag een cruciaal element geworden is. De lancering van de Audi RS e-tron GT is dan ook een logische nieuwe stap voor Audi Sport GmbH.

In een toekomst die elektrisch wordt, bestaat de uitdaging erin om de typische eigenschappen en het onvergelijkbare rijplezier van de high-performance modellen van Audi te vertalen naar geëlektrificeerde wagens. Elektrificatie geeft echter ook een volledig nieuwe dimensie aan rijdynamiek, met bijvoorbeeld een volledig variabele vermogensdistributie van de elektrische quattro aandrijving.

Ander perspectief

Ander perspectief

“Verandering begint eerst en vooral in de geest,” vertelt Sebastian Grams, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Ons doel in het high-performance segment is de toekomst van persoonlijk vervoer herdefiniëren, met de nadruk op meer emotie. Dat vergt moed om de dingen vanuit een volledig ander perspectief te bekijken, en op die manier nieuwe benaderingen te verkennen die onze klanten zullen blijven verheugen in de toekomst.”

Modellen als de 100% elektrische RS e-tron GT nemen het voortouw in de race naar het tijdperk van bijzonder performante e-mobiliteit. Het model is een passioneel statement tegen uniformiteit. Hij levert een totaalvermogen tot 475 kW (646 pk) en 830 Nm koppel, en met zijn indrukwekkende acceleratie weet hij zelfs de meest kritische sceptici te overtuigen. Dit is opnieuw een mijlpaal voor het merk, de start van een nieuw tijdperk met volledig elektrische high-performance voertuigen die zowel het trouwe bestaande koperspubliek als nieuwe klanten aanspreken.

Toekomstige modelgeneraties

Toekomstige modelgeneraties

Hoewel de Audi RS e-tron GT de eerste 100% elektrische wagen is van Audi Sport GmbH, zet het merk al langer in op de elektrificatie van zijn gamma, met als missie de grenzen van het mogelijke te verzetten. Audi Sport GmbH startte het proces met de elektrificatie van zijn verbrandingsmotoren. De RS 6 Avant, RS 7 Sportback, en RS Q8 combineren een krachtige 4.0-liter V8 biturbo TFSI met 48-volt mild hybrid-systemen en ‘cylinder on demand’ technologie met cilinderuitschakeling. Toekomstige modelgeneraties van het RS gamma zullen een stap verder gaan, met performante plug-in hybrides en volledig elektrische aandrijvingen.

Naar verwachting zal meer dan de helft van de modellen van Audi Sport GmbH al tegen 2024 gedeeltelijk of volledig elektrisch zijn. Verwacht wordt dat tegen 2026 dat cijfer zelfs zal stijgen tot 80 procent. Tegen het einde van het decennium plant het merk enkel nog geëlektrificeerde modellen aan te bieden in het high-performance segment – volledig elektrische wagens en krachtige plug-in hybrides.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels