Een ander zicht in 1 klik: de bril van de toekomst

Morrow vindt de autofocale bril uit

Audi Magazine

In een oogwenk overschakelen van dichtbij naar ver zien, met één druk op de knop. De Belgische start-up Morrow ontwikkelde een innovatieve en volledig nieuwe autofocale bril die het leven van zijn dragers ingrijpend zal veranderen. Ook achter het stuur, waar het makkelijker wordt om de gps te checken terwijl u de ogen op de weg houdt. Laat u verbazen door deze nieuwe technologie.

Morrow vindt de autofocale bril uit
Dichtbij en veraf

Dichtbij en veraf

Indien u een bril draagt tijdens het rijden, herkent u dit vast wel: alles gaat perfect, tot het moment dat u in de achteruitkijkspiegel moet kijken om te zien of de weg naast u vrij is. Zelfs met multifocale brillenglazen vereist de overgang naar dichtbij zien enige aanpassingstijd, waardoor de contouren vaak wazig zijn. Jelle De Smet en Paul Marchal hebben hun ervaringen op het gebied van nanotechnologie en elektronica gebundeld om dit probleem op te lossen, en alles dat verband houdt met de limieten van multifocale brillenglazen. Hun start-up Morrow, ontstaan in 2016, is vandaag de enige ter wereld die hun uitvinding aanbiedt: autofocale brillenglazen. Een onzichtbare knop in het montuur zorgt ervoor dat het zicht van de drager onmiddellijk wordt aangepast. Net als bij conventionele brillenglazen is de afstelling gepersonaliseerd volgens een oogheelkundig voorschrift, en kunt u moeiteloos overschakelen van leescomfort naar comfortabel ver zien. De algehele kwaliteit van de waarneming is ook verbeterd, met een veel breder en scherper kijkgebied.

Het kristal dat alles verandert

Het kristal dat alles verandert

Het geheim van Morrow-glazen zit hem in de opbouw uit twee ultraprecieze optische lenzen, terwijl gewone multifocale glazen maar één laag hebben. Tussen deze twee lenzen bevindt zich een van de belangrijkste innovaties van Morrow: een lens-in-folie, genaamd Active Liquid Crystal. Wanneer de knop op het montuur wordt ingedrukt, gaat er een elektrische stroomstoot door de lens. Dit verandert de oriëntatie van het vloeibaar kristal en wijzigt de de breking van het licht. De overgang van het ene zicht naar het andere gebeurt in 600 milliseconden, met een preciezere en bredere focus. “Het kostte ons meerdere jaren om het juiste resultaat te bereiken”, licht Paul Marchal toe. “Het moeilijkste was het combineren van plastic met vloeibaar kristal. Dit is per definitie complex om in evenwicht te houden, maar moet verticaal blijven om een goed zicht te garanderen. We zijn Morrow gestart in 2016 en de eerste versie van de bril werd uitgebracht in 2021 ... Deze tijd hadden we nodig om aan alle voorwaarden te voldoen voordat we met de productie van start gingen.”

Tot in de kleinste details

Tot in de kleinste details

De prestaties van Morrow-brillenglazen zijn ook gebaseerd op het gebruik van microchips van de nieuwste generatie. De start-up sloeg hiervoor de handen in elkaar met IMEC, de Belgische leider in nanotechnologie, om een innovatieve processor te ontwikkelen die nauwkeurig de elektrische stroom regelt die in het Active Liquid Crystal wordt verspreid. Deze processor zorgt ook voor de connectie via Bluetooth 4.2 van de bril met alle slimme apparaten: om de staat van de batterij te kunnen controleren, updates van de autofocale beheersoftware uit te voeren en de gebruiker in staat te stellen alle nodig diagnoses uit te voeren voor een optimaal gebruik. Het montuur, dat een snelladende batterij bevat met een autonomie van ongeveer 48 uur, wordt op bestelling 3D-geprint. Het is uitgerust met vier sensoren die zorgen voor een continue verbinding tussen het montuur en de glazen, zelfs in het geval van een botsing.

Belgische innovatie

Belgische innovatie

Op de site van Morrow vertellen Jelle De Smet en Paul Marchal hoe innovatiekracht in het DNA van ons land zit. Verbrandingsmotor, elektrische tram, saxofoon: allemaal 100% Belgische uitvindingen waarbij ze hun autofocale bril graag in het rijtje plaatsen. Dit is wat hen heeft gestimuleerd om deze technologie binnen hun eigen start-up te ontwikkelen, zoals Paul Marchal suggereert: “Het gaf ons meer flexibiliteit en daadkracht in onze besluitvorming. Natuurlijk moesten we kapitaal en investeerders vinden, maar dit is de formule die bij ons paste. We spelen in op een reële behoefte en bieden een tastbare oplossing, dit onderscheidt ons van veel start-ups met soms vagere profielen... Maar het feit dat wij hardware vervaardigen, waarvoor hooggekwalificeerde onderaannemers en zeer geavanceerde technologieën nodig zijn, maakt het niet makkelijker. We zijn daarom bijzonder trots dat we het project hebben kunnen voltooien. De tweede generatie Morrow-brillen komt eraan in 2023 en we zullen onze markt nu ook buiten België uitbreiden.” Veel mensen over de hele wereld zullen binnenkort hun ogen niet geloven.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels