Spa-Francorchamps viert zijn 100ste verjaardag.

Razendsnelle eeuweling. Het circuit van Spa-Francorchamps bestaat 100 jaar.

Audi Magazine

La Source, Raidillon, Pouhon, Blanchimont … wie een beetje vertrouwd is met de autosport, krijgt al kippenvel bij het horen van deze namen. Ze maken deel uit van het legendarische circuit van Spa-Francorchamps, volgens velen het mooiste ter wereld. Onze nationale trots viert dit jaar zijn 100ste verjaardag. Hoog tijd dus voor een terugblik op de geschiedenis, waarvan Audi uiteraard ook deel uitmaakt.

Razendsnelle eeuweling. Het circuit van Spa-Francorchamps bestaat 100 jaar.
De prachtige bosrijke omgeving in hartje Ardennen

De prachtige bosrijke omgeving in hartje Ardennen, de natuurlijke glooiingen in het landschap, de genadeloos uitdagende bochten en het altijd onvoorspelbare weer ... Er zijn wel wat elementen die ervoor zorgen dat het circuit van Spa-Francorchamps zowel geliefd als gevreesd is door racepiloten overal ter wereld. En dit ondertussen al 100 jaar lang.

De basis ervan werd gelegd na de eerste wereldoorlog. Ridder Jules de Thier, eigenaar van de Luikse krant La Meuse, was op zoek naar een locatie om de Coupe de La Meuse, een autowedstrijd die door WOI werd onderbroken, te doen heropleven. Tijdens een ontmoeting in het hôtel des Bruyères in Francorchamps, met baron Joseph de Crawhez (burgemeester van Spa) en autopiloot Henri Langlois van Ophem, werd beslist dat de driehoek gevormd door de wegen 32, 23 en 440 - die Spa-Francorchamps met Malmedy en Stavelot verbinden - een ideaal circuit vormen. We schrijven 1920.

Afstand van 15,82 km

Afstand van 15,82 km

In augustus 1921 wordt de allereerste wedstrijd op het circuit gereden: een motorrace over het oorspronkelijke traject van 15,82 km. Een jaar later wordt in Francorchamps de “GP van België” georganiseerd door de Royal Automobile Club van België, een uithoudingsrace voor sportwagens. En in 1924 wordt de allereerste editie van de 24U van Francorchamps gereden. In de volgende decennia wordt het circuit steeds verder verbeterd. In de beginjaren was het traject nog niet geasfalteerd, maar daar kwam in 1928 verandering in. Later werd het circuit ook verbreed van 6 naar 9 m, en kwamen er vangrails.

Raidillon

Raidillon

Pas in 1939 werd de Raidillon gecreëerd, die uitgroeide tot een begrip in de autosport. Een razendsnelle bocht, ultrasteil (17%) met een hoogteverschil van 40,8 meter. Hier moeten zelfs de meest ervaren piloten even slikken.

Een andere belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het circuit was de inhuldiging van het nieuwe traject in 1979. Daarbij werd de totale lengte teruggebracht tot 6,9 km om de races veiliger te maken.

Triomf voor Audi in laatste decennium

Triomf voor Audi in laatste decennium

Maar de geschiedenis van Spa-Francorchamps is er toch vooral één van legendarische rijprestaties en sportieve successen. Ook het merk met de vier ringen veroverde recent zijn vaste stek op het podium van de Total 24 Hours of Spa. Audi groeide uit tot het meest succesvolle merk van het voorbije decennium, met vier zeges in 2011, 2012, 2014 en 2018, en een ononderbroken reeks podiumplaatsen. Het paradepaardje van het merk met de 4 ringen? De ongeëvenaarde Audi R8 LMS. In 2020 eindigde Audi op een zucht van een vijfde triomf. Uiteindelijk kwam de #66 van Audi Sport Team Attempto, met de Belg Frédéric Vervisch, de Italiaan Mattia Drudi en de Zwitser Patric Niederhauser aan het stuur, slechts vijf seconden tekort. Gegarandeerd zullen de teams van Audi tijdens de volgende editie van 29 juli tot 1 augustus met nog meer verbetenheid strijden om het hoogste schavot.

Audi mikt op een vijfde zege in de 24 Hours of Spa

Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze artikels