Twee generaties quattro ontmoeten elkaar

Twee generaties Audi quattro:
een interview met Stig Blomqvist en Mattias Ekström

Audi Magazine

Stig Blomqvist en Mattias Ekström zijn allebei wereldkampioenen. Een in 1984, de ander in 2016. Allebei in een Audi quattro. Audi introduceert nu de e-tron S — de eerste elektrische wagen met de legendarische vierwielaandrijving. De twee racewagenpiloten bespreken de quattro-revolutie in de motorsport en speculeren over wie van de twee zou winnen in de originele quattro.

Het Audi Driving Experience Center in Neuburg an der Donau in Bavaria. Banden gieren op het testcircuit, een e-tron S scheurt in de bochten tegen een verbluffende snelheid. Een zilverharige heer met een beminnelijke glimlach zit achter het stuur. Maak kennis met Stig ‘Mäster’ Blomqvist, deelnemer aan 122 wereldkampioenschappen rally met 11 overwinningen en één World Rally Championship rijderstitel. En hij houdt zijn voet nog steeds stevig op het gaspedaal. Als hij uit de wagen stapt, begroet hij Mattias Ekström, 30 jaar jonger en al enige tijd DTM-coureur en wereldkampioen rallycross. De twee komen samen voor het 40-jarige jubileum van quattro – en ze hebben een paar anekdotes klaar over de legendarische vierwielaandrijving.

een interview met Stig Blomqvist en Mattias Ekström
Audi quattro

Wanneer zaten jullie allebei voor het eerst achter het stuur van een Audi quattro?

Blomqvist: Dat was in 1982, en het was ook mijn eerste bezoek aan Audi in Ingolstadt. Het terrein van Audi was toen iets kleiner (lacht). Freddy Kottulinsky (autocoureur en Dakar-winnaar (1932 - 2010), red.) nam me mee in de originele quattro (de Audi A2 quattro, red.) en ik mocht voor het eerst achter het stuur zitten. Rijden met vierwielaandrijving was een heel nieuw gevoel. Ik hield vanaf het eerste moment van de kracht van die wagen.
Ekström: De eerste keer dat ik in een quattro zat, was begin jaren negentig. Ik was 14 of 15 jaar oud en ik reed mee met het vriendje van mijn zus. Hij had van mijn vader een kapotte originele Audi quattro gekocht en gerepareerd. Ik herinner het me nog goed: de acceleratie was waanzinnig en het geluid was ongelooflijk. De eerste keer dat ik zelf achter het stuur zat, was in een Audi A4 quattro tijdens het Zweedse toerwagenkampioenschap (STCC) in 1999. Een heel fijne belevenis. De wagen was te gek – hij had veel grip en accelereerde ongelooflijk snel. In de quattro voelde ik me een pak moediger en een betere bestuurder dan ik toen in feite was.

Blomqvist & Ekstrom

Welk moment met Audi quattro zal je voor altijd bijblijven?

Blomqvist: Sowieso de race in Monte Carlo in 1984. Het had gesneeuwd en het circuit was spiegelglad. Mijn teamcollega's Walter Röhrl en Hannu Mikkola en ik zaten in de originele quattro – destijds de enige wagen met vierwielaandrijving. De andere bestuurders hadden het echt moeilijk. Ze slipten en sommigen vlogen zelfs uit de bocht. We behaalden een drievoudige overwinning (Röhrl voor Blomqvist en Mikkola, red.), met 25 minuten voorsprong op de vierde plaats. In dergelijke omstandigheden kon niemand de quattro verslaan. Dat was echt een geweldige tijd … en ik werd bovendien wereldkampioen. Een van de mooiste momenten van mijn leven. Ik had echt een band met de originele quattro.
Ekström: Mijn sterkste band is met de Audi S1 EKS RX quattro, waarin ik het World Rallycross Championship won in 2014. Dat was de beste quattro waarmee ik ooit heb gereden. Ik maakte ook een persoonlijke groei door met die racewagen. Heel leuk. Ik heb de originele wagen verkocht, maar ik ken de eigenaar en ik mocht er vorig jaar nog een keer mee rijden. Misschien koop ik hem over een paar jaar weer terug (lacht).

Quattro 40 years

De nieuwe Audi e-tron S heeft ook een quattro-aandrijving. Hoe is die ervaring in een elektrische wagen?

Blomqvist: Fantastisch. Ik had nooit gedacht dat de e-tron S als een quattro zou aanvoelen. Maar voor de rest zijn een verbrandingsmotor en een elektrische wagen heel anders. De e-tron S is veel soepeler, en merkbaar gemakkelijker te besturen dan de quattro-modellen destijds met verbrandingsmotoren. En hij is natuurlijk stiller (grijnst).
Ekström: Er is een wereld van verschil tussen een verbrandingsmotor en een elektrische wagen. Elektrische wagens zijn bijvoorbeeld een stuk zwaarder. Als coureur zeg ik altijd: hoe lichter de wagen, hoe leuker om ermee te rijden. Maar ik verwacht de komende jaren veel vooruitgang bij de ontwikkeling van de batterijen. Afgezien daarvan ben ik opgegroeid met een vijfcilindermotor en mis ik het geluid gewoon. Maar misschien vind ik wel een afspeellijst met vijfcilindergeluiden waar ik tijdens het rijden naar kan luisteren (lacht).

Monte Carlo

De e-tron S heeft een dynamische koppelverdeling tussen de twee e-motoren op de achteras – de nieuwe koppelvectoring. Waarmee maakt hij het verschil?

Blomqvist: De koppelvectoring is fantastisch. De wegligging is perfect en de wagen blijft stabiel in de bochten. Je hebt altijd de controle. Hij voert ook alle rijmanoeuvres zeer snel uit. Je voelt ook meteen de kracht. Samengevat: het gevoel van een sportwagen, verpakt in een SUV.
Ekström: Ik ben het absoluut met je eens, Stig. Je kunt het je misschien moeilijk inbeelden, maar je voelt echt de balans tussen de wielen. De software (de koppelvectoring combineert een sperdifferentieel en een sportdifferentieel in een systeem met softwarematige besturing zonder mechanische verbinding, red.) doet iets magisch met de wagen. Je merkt nauwelijks dat deze elektrische wagen zwaarder is, omdat hij zo perfect is ontworpen.

Race

Jullie kennen elkaar nu al een paar decennia. Wat verbindt jullie?

Blomqvist: We komen allebei uit Zweden en we zijn allebei wereldkampioen rally (grijnst).
Ekström: Stig is een rolmodel voor mij. Hij is een levende racelegende en ik zag hem als kind al racen op tv. Toen ik Stig vandaag door de bochten zag scheuren, dacht ik: ik hoop dat ik dat op zijn leeftijd nog kan (lacht).

Vierwielaandrijving

Nog een vraag over het begin van de vierwielaandrijving: wie van jullie zou een theoretische race winnen in een originele quattro?

Blomqvist: We hebben zelfs een keer tegen elkaar geracet. Maar we werden allebei gediskwalificeerd vanwege een ongeluk (lacht). Maar Mattias zou zeker winnen. Hij is enorm getalenteerd en hij kent de wagens perfect op technisch vlak.
Ekström: In zijn beste jaren zou ik geen schijn van kans hebben gehad tegen Stig. Hij kent zijn originele quattro van binnen en van buiten. Het is als fietsen voor hem. En ze hadden toen een andere rijstijl: het was moeilijker, bestuurders konden veel meer fouten maken. Je moest je wagen perfect kennen en heel wat ervaring hebben. In een moderne quattro zou ik hem misschien wel verslaan (grijnst).

Vierwielaandrijving

Mattias, dat klinkt bijna alsof je liever in de jaren tachtig bestuurder was geweest?

Ekström: Ik had in de jaren 80 absoluut graag willen rijden. Het was allemaal wat rauwer. Je had totaal andere vaardigheden nodig. Talent was belangrijker dan discipline en techniek. Tegenwoordig moet je in een ongelooflijke conditie zijn en een uitgebalanceerd dieet volgen. Destijds kon je nog feesten en drinken en roken … (lacht) Nu zijn de wagens bijna belangrijker geworden dan de piloten.

00:00 | 00:00