A4 Avant g-tron > Audi België

A4 Avant g-tron

  • 1400x438_A4_Avant_g-tron_V2.jpg
1400x438_A4_Avant_g-tron_V2.jpg

Neem voorsprong op de toekomst. De Audi A4 Avant g-tron.

De Audi A4 Avant g-tron is een bifuel-auto waarmee u aardgas en benzine kunt tanken. Op aardgas rijdt u schoner en veelal voordeliger dan met fossiele brandstoffen, terwijl u toch geniet van de krachtige prestaties van een 2.0 TFSI en de fraaie lijnen van de A4 Avant.

Audi Advance Days

Verlengd tot en met 30 oktober bij uw Audi verdeler.

  • CO₂-uitstoot verlaagd tot 80%*.

    Dankzij Audi e-gas.
  • 480x270_filmstill11.jpg

    De zuigers en kleppen zijn aangepast voor CNG-gebruik. De elektronische gasdrukregeling verlaagt de druk van het gecomprimeerde aardgas (CNG) van 200 bar in de tank tot 5 à 10 bar in de motor. Dit werkt dynamisch en nauwkeurig, afgestemd op het gevraagde motorvermogen. Op die manier heerst in de aanvoerleiding en in de reduceerventielen steeds de juiste druk: laag voor zuinig rijden met weinig toeren, hoog voor meer vermogen en koppel.

  • 480x270_tank2.jpg

    Volgens de verplichte Europese meetmethode voor verbruik en uitstoot (NEDC) verbruikt de Audi A4 Avant g-tron gemiddeld 3,8 tot 4,4 kg CNG per 100 kilometer. De CO₂-emissie ligt tussen de 100 en 117 gram per kilometer. De tankinhoud van 19 kilogram CNG is dan goed voor een actieradius van zo’n 500 kilometer. Als er bijna geen CNG meer is en de druk onder de 10 bar komt, schakelt het motormanagement automatisch over op benzine. Daarmee komt de A4 Avant g-tron nog eens 450 kilometer ver.

  • 480x270_AA4_G-TRON_161002.jpg

    De A4 Avant g-tron rijdt sportief, efficiënt en economisch verantwoord. Als basis voor de motor dient de nieuwe 2.0 TFSI die werkt met een door Audi doorontwikkeld uiterst efficiënt verbrandingsproces. De turbokrachtbron levert 125 kW/170 pk. Vanaf 1.650 toeren wordt het maximale koppel van 270 Nm geproduceerd.

  • 480x270_filmstill8.jpg

    Groen gas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval, zoals koeienmest of slib. Het inzetten van een Audi A4 Avant g-tron ondersteunt dan ook het duurzame imago van bedrijven. Bovendien bieden diverse regionale en lokale overheden subsidiemogelijkheden voor het rijden in een aardgasauto. Door groen gas te tanken is sprake van een bijzonder lage CO₂-uitstoot. De Audi A4 Avant g-tron is daarmee een belangrijke mijlpaal op weg naar CO₂-neutrale mobiliteit.

* In zuivere gasmodus (CNG) in een well-to-wheel-benadering (milieubalans die rekening houdt met de brandstofproductie en de rijmodus van de wagen) in vergelijking met de Audi A4 Avant 2.0 TFSI met 140 kW: Als g-tron-klant tankt u zoals gebruikelijk aan om het even welke CNG-pomp. AUDI AG garandeert dat de op basis van de wettelijke normen inzake verbruiks- en uitstootmeting volgens NEDC/WLTP en regelmatig door Audi verzamelde statistische gegevens over de jaarlijkse rijprestaties van de tussen 7 maart 2017 en 31 mei 2018 bestelde g-tron-modellen berekende gashoeveelheden door Audi e-gas worden vervangen, en dat gedurende 3 jaar vanaf de eerste inschrijving van het voertuig. Het Audi e-gas wordt in het Europese aardgasnet gepompt en verdringt op die manier fossiel aardgas. De eveneens op deze basis bepaalde omvang van de CO₂-besparing kan in werkelijkheid geringer uitvallen.

Moet ik mij als bestuurder aanpassen?

De krachtige viercilinder van de A4 Avant g-tron is volledig aangepast aan het gebruik van Compressed Natural Gas (CNG). Omdat het een bifuel-auto is, kan hij zowel op CNG als op benzine rijden. De prestaties zijn met beide brandstoffen hetzelfde. Op het instrumentenpaneel zitten twee aparte brandstofdisplays, zodat goed zichtbaar is hoe het met de CNG- en benzinevoorraad is gesteld. Achter de tankklep gaan twee vulopeningen schuil. Na het tanken en ook als het erg koud is, start de auto automatisch op benzine. Vervolgens schakelt de techniek zo snel mogelijk over op CNG. De CNG-technologie blijft op de achtergrond. Het overschakelen tijdens het rijden tussen CNG en benzine gebeurt geheel automatisch. Alleen aan de g-tron logo’s is het bifuel-karakter herkenbaar.

Wat is g-tron eigenlijk?

De benaming ‘g-tron’ wijst erop dat de A4 Avant samengeperst aardgas (CNG) kan tanken. Zijn motor is daar vanuit de fabriek op voorbereid. Een slimme keuze, want er zijn al zo’n 3.500 tanklocaties in heel Europa. Aardgas is een relatief schone brandstof. Bij de verbranding ervan ontstaat geen fijnstof, wat een groot voordeel is voor de lokale luchtkwaliteit. Niet alleen de volksgezondheid, maar ook het klimaat is beter af met aardgas dan met bijvoorbeeld diesel. Het belangrijkste bestanddeel is namelijk methaan (CH4), dat van alle fossiele brandstoffen de laagste specifieke CO₂-uitstoot heeft. Bovendien is methaan ook uit organisch restmateriaal te winnen en dan is de milieuwinst nog groter. De A4 Avant g-tron brengt op aardgas rijden binnen bereik voor iedereen die hoge eisen stelt aan een auto. De lichte tanks, efficiëntie en dynamiek bewijzen de voorsprong van Audi. De lage brandstofkosten zijn iedere kilometer een pluspunt.

00:00 | 00:00
Hoe werkt de CO₂-kringloop met Audi e-gas?

Met Audi e-gas heeft Audi in eigen regie een brandstof ontwikkeld en exploiteert het 's werelds grootste Power-to-Gas-installatie in het Eemsland in Duitsland. Het wordt gewonnen uit hernieuwbare energieën, water, CO₂ en reststoffen. Dat maakt Audi e-gas tot een synthetische, CO₂-neutrale brandstof. Audi g-tron-bestuurders hoeven daarvoor niet naar een speciaal e-gastankstation te rijden. In de plaats daarvan wordt het fossiele aardgas dat door g-tron-bestuurders wordt verbruikt in het Europese aardgasnet vervangen door nagenoeg klimaatneutraal Audi e-gas. Zo kunnen e-gasgebruikers comfortabel genieten van de hernieuwbare brandstof.

Meer weten