A5 Sportback g-tron > Audi België

A5 Sportback g-tron

Neem voorsprong op de toekomst. De A5 Sportback g-tron.

De Audi A5 Sportback g-tron is een bifuel-auto waarmee u aardgas en benzine kunt tanken. Op aardgas rijdt u schoner en veelal voordeliger dan met fossiele brandstoffen, terwijl u toch geniet van de krachtige prestaties van een 2.0 TFSI en de sportieve uitstraling van de A5 Sportback.

Audi Advance Days 2017

Verlengd tot en met 30 november bij uw Audi verdeler.

Download alle
00:00 | 00:00
  • 480x270_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_1946.jpg

    In de aardgastanks van de A5 Sportback g-tron gaat in totaal 19 kilogram gas, met een druk van 200 bar. Die tanks zijn gemaakt van moderne materialen die maar weinig wegen. Er worden drie lagen gebruikt: de binnenste is van gasdicht polyamide, de middelste zorgt voor de stevigheid dankzij een mix van met koolstofvezel versterkte kunststof en glasvezelversterkte kunststof en de derde laag is van glasvezel, dat snel is te controleren op beschadigingen. De vezelsoorten zijn met epoxyhars verlijmd.

  • 480x270_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_1626.jpg

    De feiten spreken voor zich: in een Audi A5 Sportback g-tron komen sportiviteit, een mooi design, een forse actieradius en een lagere CO₂-uitstoot samen. Onder de motorkap ligt een 125 kW/170 pk en 270 Nm sterke 2.0 TFSI-motor. Daarmee is ongeveer 500 kilometer op CNG te rijden (Compressed Natural Gas, zoals aardgas aan de pomp heet) en nog eens 450 kilometer op benzine. Met ongeveer 150 tankstations is in Nederland sprake van landelijke dekking. Ook in andere Europese landen is CNG prima te tanken, het beste in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Zweden. België, Frankrijk, Spanje en Tsjechië hebben eveneens ruim voldoende tankmogelijkheden.

Moet ik mij als bestuurder aanpassen?

De krachtige viercilinder van de A5 Sportback g-tron is volledig aangepast aan het gebruik van Compressed Natural Gas (CNG). Omdat het een bifuel-auto is, kan hij zowel op CNG als op benzine rijden. De prestaties zijn met beide brandstoffen hetzelfde. Op het instrumentenpaneel zitten twee aparte brandstofdisplays, zodat goed zichtbaar is hoe het met de CNG- en benzinevoorraad is gesteld. Achter de tankklep gaan twee vulopeningen schuil. Na het tanken en ook als het erg koud is, start de auto automatisch op benzine. Vervolgens schakelt de techniek zo snel mogelijk over op CNG. De CNG-technologie blijft op de achtergrond. Het overschakelen tijdens het rijden tussen CNG en benzine gebeurt geheel automatisch. Alleen aan de g-tron logo’s is het bifuel-karakter herkenbaar.

Duurzaamheid bij Audi.

Groen gas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas, maar wordt geproduceerd uit organisch afval, zoals koeienmest of slib. Het inzetten van een Audi A5 Sportback g-tron ondersteunt dan ook het duurzame imago van bedrijven. Bovendien bieden diverse regionale en lokale overheden subsidiemogelijkheden voor het rijden in een aardgasauto. Door groen gas te tanken is sprake van een bijzonder lage CO₂-uitstoot. De Audi A5 Sportback g-tron is daarmee een belangrijke mijlpaal op weg naar CO₂-neutrale mobiliteit.

Wat is g-tron eigenlijk?

De benaming ‘g-tron’ wijst erop dat de A5 Sportback samengeperst aardgas (CNG) kan tanken. Zijn motor is daar vanuit de fabriek op voorbereid. Een slimme keuze, want er zijn al zo’n 3.500 tanklocaties in heel Europa. Aardgas is een relatief schone brandstof. Bij de verbranding ervan ontstaat geen fijnstof, wat een groot voordeel is voor de lokale luchtkwaliteit. Niet alleen de volksgezondheid, maar ook het klimaat is beter af met aardgas dan met bijvoorbeeld diesel. Het belangrijkste bestanddeel is namelijk methaan (CH4), dat van alle fossiele brandstoffen de laagste specifieke CO₂-uitstoot heeft. Bovendien is methaan ook uit organisch restmateriaal te winnen en dan is de milieuwinst nog groter. De A5 Sportback g-tron brengt op aardgas rijden binnen bereik voor iedereen die hoge eisen stelt aan een auto. De lichte tanks, efficiëntie en dynamiek bewijzen de voorsprong van Audi. De lage brandstofkosten zijn iedere kilometer een pluspunt.

00:00 | 00:00
Hoe werkt de CO₂-kringloop met Audi e-gas?

Met Audi e-gas heeft Audi in eigen regie een brandstof ontwikkeld en exploiteert het 's werelds grootste Power-to-Gas-installatie in het Eemsland in Duitsland. Het wordt gewonnen uit hernieuwbare energieën, water, CO₂ en reststoffen. Dat maakt Audi e-gas tot een synthetische, CO₂-neutrale brandstof. Audi g-tron-bestuurders hoeven daarvoor niet naar een speciaal e-gastankstation te rijden. In de plaats daarvan wordt het fossiele aardgas dat door g-tron-bestuurders wordt verbruikt in het Europese aardgasnet vervangen door nagenoeg klimaatneutraal Audi e-gas. Zo kunnen e-gasgebruikers comfortabel genieten van de hernieuwbare brandstof.

Meer weten